گزارشی از سعید شیرزاد، فعال چپ گرا محبوس در زندان رجایی شهر

«سعید شیرزاد» فعال چپ گرا، فعال حقوق کودکان کار و خیابان و زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهرکرج پیش تر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی « ابولقاسم صلواتی» به ﺍﺗﻬﺎﻡ «ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺗﺒﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در روز چهارشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۴ به وکیل وی ابلاغ شد و همچنان در زندان رجایی شهر در حال گذارندن دوران محکومیت خود است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «سعید شیرزاد» در یکی از روستاهای محروم کرمانشاه متولد شد. وی در سن هشت سالگی به همراه خانواده به یکی از جنوبی ترین مناطق تهران مهاجرت کرد و پس از اتمام تحصیلاتش در اول دبیرستان به دلیل شرایط نامساعد مالی به ناچار مجبور به ترک تحصیل و انتقال به جنوب کشور جهت اشتغال شد.
پس از گذشت چند سال، در حین رفت و آمد به تهران و جنوب با مجموعه «خانه کودک شوش» آشنا شد و فعالیت های خود را در زمینه همیاری به کودکان کار و خیابان از همان زمان آغاز کرد.
همزمان با کار در شهرستان به صورت شبانه اقدام به ادامه تحصیل جهت ورود به دانشگاه کرد.
«سعید شیرزاد» همزمان با تجمعات اعتراضی و مردمی در سال ۱۳۸۸ مشغول به تحصیل در رشته برق در دانشگاه شهریار بود و به دلیل شرایط نامساعد دانشگاه و عدم امکان فعالیت های اجتماعی، و فضای سرکوب و خفقان حاکم در دانشگاه، مجبور به انصراف از تحصیل شد و زمان حضور در دانشگاه را به طور کامل به حضور و فعالیت در « ان جی او » ها اختصاص داد.
وی در شهریور ماه ۱۳۹۱ در حالی که به همراه تعدادی از دوستانش در حال امدادرسانی در زمینه بهداشت و آموزش زلزله زدگان در منطقه زلزله زده «ورزقان» (زلزله مرداد ماه ۱۳۹۱ آذربایجان) بودند، از سوی ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و حدود یک ماه به صورت موقت در بازداشتگاه اهر تحت بازجویی قرار گرفت.
این فعال چپ گرا در بازداشتگاه اهر در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زد و پس از جمع آوری طوماری از سوی تعدای از فعالین در اعتراض به بازداشت خود، به زندان اوین منتقل شد.
یکی از دلایل اصلی فشار ماموران هنگام بازجویی، همراه داشتن کارت مددکاری «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» بود در حالی که وی فعالیت هایش در زمینه حقوق کودکان انجام می گرفت و از لحاظ قانونی بلامانع بوده است.
«سعید شیرزاد» نهایتا از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست آقای «پیر عباس» به یک سال حبس تعلیقی (لازم الاجرا در ۵ سال) محکوم گردید.
وی پس از ابلاغ حکم و آزادی، مجدد به منطقه زلزله زده بازگشت و تا حدود ۶ ماه به همیاری خود در امر امداد رسانی ادامه داد.
(از عمده فعالیت های وی در این زمان می توان به همیاری های بشر دوستانه ای چون برق کشی استاندارد کانکس های محل سکونت بازماندگان زلزله به همراه تعدادی از داوطلبین دیگر، آموزش کودکان و آماده سازی فکری کودکان جهت پذیرش شرایط نابسامان پیش آمده، توزیع ۵۰۰ بسته پیک آموزشی، کتاب و لوازم سرگرمی مخصوص کودکان همزمان با آغاز سال نو، پخش مواد مورد نیاز معیشتی، لوازم گرمایشی و نیازمندی های بهداشتی و تجهیز مدارس که به پیشنهاد خود سعید انجام گرفت، نام برد)
این فعال حقوق کودکان کار و خیابان مجددا در خرداد ماه ۱۳۹۳ در پالایشگاه پتروشیمی تبریز (محل کار خود) به دلیل فعالیت های ذکر شده فوق و همچنین دیدار با خانواده زندانیان و کمک های آموزشی تحصیلی به کودکان این خانواده ها، ارتباط با «احمد شهید» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.
وی به مدت ۳ ماه در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در شرایط ایزوله و بی خبری خانواده از مکان نگهداری ، تحت بازجویی های طاقت فرسا قرار گرفت و در نهایت به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.
«سعید شیرزاد» پس از گذشت مدتی کوتاه به دلیل اعتراض به شرایط صنفی زندانیان با وجود عدم تشکیل دادگاه به زندان رجایی شهر کرج تبعید گردید.
زمان رسیدگی به پرونده این فعال چپ گرا در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ابولقاسم صلواتی» تعیین گردید و او در اعتراض به انتقال خود به همراه با دستبند و پابند از حضور در دادگاه خود داری نمود.
دراردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در پی آخرین احضار به دادگاه جهت رسیدگی پس از ممانعت از ورود وکیل به دادگاه، وی در اعتراض به این عمل غیر قانونی و عدم دسترسی وکیل به پرونده جهت مطالعه و همچنین تعیین وقت دادگاه بدون اطلاع قبلی به نشان رسمیت نشناختن داگاه، اقدام به ترک دادگاه کرد.
«سعید شیرزاد» مجموعا چهار مرتبه از حضور در دادگاه خودداری نمود و در پنجمین احضار (پس از گذشت ۱۵ ماه بلاتکلیفی) و عدم حضور، نهایتا با حضور وکیلش در جلسه دادگاه بدوی حاضر شد.
این فعال حقوق کودکان کار و خیابان در تمام مدت بازداشت و زندان خود تا کنون هیچگونه ملاقاتی با وکیل خود نداشته است.
وی در دادگاه بدوی از سوی قاضی «ابولقاسم صلواتی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید.
«سعید شیرزاد» در دادگاه بدوی و در حضور «ابوالقاسم صلواتی» از مواضع و فعالیت های خود دفاع نمود و در قسمتی از دفاعیاتش که مربوط به باور و عقیده شخصی خود بود صراحتا اعلام نمود یک “مارکسیست – لنینیست” است.
با وجود تعیین وقت تجدید نظر قاضی «ابولقاسم صلواتی» از امکان وثیقه وی ممانعت به عمل می آورد.
از دیگر فعالیت های بشر دوستانه این فعال حقوق کودک می توان اشاره ای به حضور وی در مناطق زلزله زده بوشهر جهت امداد رسانی و پخش مایحتاج مصرفی بین زلزله زدگان و تجهیز مدارس جهت بازگشت هر چه سریعتر کودکان به فضای آموزشی که از دغدغه های همیشگی سعید بود نام برد.
وی همچنین بارها اقدام به حضور در روستاهای سیستان و بلوچستان جهت امداد رسانی و کمک های بشر دوستانه نموده است.
«سعید شیرزاد» پیش تر به مخالفت ایران با تصویب قطع نامه ای مبنی بر ممنوعیت ازدواج افراد زیر ۱۸ سال واکنش نشان داده بود که مقاله ای از وی در ماهنامه “خط صلح” با عنوان «حقوق کودک قربانی قوانین و صلاح دیدهای ضد کودک» مواضع و دغدغه های این فعال حقوق بشر در این مورد را به وضوح نشان می دهد.
از دیگر فعالیت های بشر دوستانه «سعید شیرزاد» می توان به سفرش به جنوب ترکیه جهت حضور در کمپ های آوارگان سوری و امداد رسانی به جنگ زدگان اشاره کرد.
وی به جهت این سفر بشر دوستانه تحت سنگین ترین بازجویی ها قرار گرفت. مامورین وزارت اطلاعات تلاش می کردند وی را مجبور به اعترافات دروغین در راستای سفر به ترکیه در برابر دوربین نمایند.
عفو بین الملل در بیانیه ای خواهان رسیدگی فوری به وضعیت این زندانی سیاسی و فعال چپ گرا شد.
همچنین «باربارا لوخبیلر» معاون رییس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا در نامه ای به «محمود بریمانی» سفیر ایران در بلژیک نسبت به حکم صادره برای این فعال حقوق کودکان کار و خیابان و تعدادی دیگر از فعالین و زندانیان انتقاد کرد و خواهان رسیدگی هرچه سریعتر به پرونده آنان شد.
اتحادیه پست کارگران کانادا در بیانیه ای که از سوی «مارک پالک» دبیر این اتحادیه در تاریخ اول دسامبر ۲۰۱۵ تنظیم گردید، از جانب ۵۲ هزار عضو این اتحادیه خطاب به آقای «علی خامنه ای» اعلام داشتند “نسبت به دستگیری فعالین کارگری و افرادی که در دفاع از انسانیت در زندان هستند اعتراض نموده و مشخصا در بخش مهمی از بیانیه به شرایط «سعید شیرزاد»، این فعال حقوق کودک اشاره داشتند”.
«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای با عنوان (پشت میله های زندان در روز جهانی کودک) در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵ نسبت به شرایط ناعادلانه حبس این فعال حقوق کودک نیز موضع گیری نمود و این گونه بازداشت ها را محکوم کرد.
افراد و سازمان های زیر به دفعات خواستار آزادی بی قید و شرط این مدافع حقوق کودک، «سعید شیرزاد» در ایران بوده و هستند:
فرانت لاین دیفندرز
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
شبکه بین المللی حقوق کودک (CRIN)
Jacquelin Hale ، نجات کودکان، دفتر اتحادیه اروپا
سازمان بین المللی دفاع از کودکان (DCI)
سازمان بین المللی دفاع از کودکان — هلند (DCI-Netherlands)
کلینیک حقوق کودکان، دانشگاه کالج کرک
Seán Love, مدیر اجرایی , Fighting Words
مرکز حقوق بشر خلیج (GCHR)
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران
کودکان مقدمند Children First Now
گروه حقوق مدنی بروجردی
گروه EveryOne

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید