۳۰ زندانی عقیدتی گمنام، ۳۰ مرگ خاموش

فهرست مشخصات ۳۰ نفر از زندانیان عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج

زندانیان اهل سنت از جمله زندانیان عقیدتی هستند که سخت‌ترین شرایط زندان بر آنها حکم‌فرماست و سنگین‌ترین مجازات‌ها از سوی دادگاه‌های انقلاب اسلامی برای آن‌ها صادر و در نهایت اجرا می‌شود. میزان بالای صدور و اجرای احکام اعدام برای این گروه از زندانیان عقیدتی، نشانه‌ی برخورد جدی حکومت جهت حذف و سرکوب آ‌ن‌ها است‌.

«زندانیان گمنام» نامی است که این دسته از زندانیان عقیدتی اهل سنت بر خود نهاده‌اند. برخی از آنان در رنج‌نامه‌هایی که گاه و بی‌گاه منتشر می‌کنند؛ به فراموش‌شدگی و مرگ خاموش‌شان در زندان‌های حکومت اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند.

گفته می‌شود بیش‌تر زندانیان عقیدتی اهل سنت در بازداشتگاه‌های اطلاعات و در زندان‌های شهرستان‌ها نگهداری می‌شوند. با وجود بیش از ۲۰۰ زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد در زندان‌های ایران، کماکان زندان رجایی شهر کرج با ۸۰ زندانی، بیش‌ترین تعداد زندانیان در انتظار اعدام از فعالان اهل سنت را در خود جای داده است.

«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران»، توانسته لیست اسامی و مشخصات ۳۰ نفر از زندانیان عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج را تهیه و تنظیم کند.

تعداد واقعی زندانیان محکوم به اعدام بیش از فهرست حاضر است. برخی از خانواده‌های زندانیان، اعمال فشار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را دلیل عدم ارایه مشخصات زندانیان اعدامی اعلام و تاکید کرده‌اند که آنها در وضعیت بسیار نامناسب و ناامنی قرار دارند.

این زندانیان از حقوق اولیه و معمول دیگر گروه‌های زندانی، محروم بوده و با توجه به باورهای مذهبی و عقیدتی خاصی که دارند، موارد متعدد جلوگیری از انجام اعمال و فرایض دینی درباره آنها گزارش شده است.

زندانیان عقیدتی بیش‌تر در زندان‌های کرج، تهران، سنندج، همدان، کرمانشاه، ارومیه، سقز، مهاباد و مریوان دوران محکومیت خود را می‌گذرانند.

دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران در هفتم دی‌ماه سال ١٣٩١، شش زندانی عقیدتی اهل سنت از جمله اصغر رحیمی متاهل دارای دو فرزند، بهنام رحیمی متاهل، کیوان زندکریمی متاهل، بهرام احمدی که در زمان اجرای حکم زیر ۱۸ سال سن داشت، هوشیار محمدی متولد ۱۳۶۸ و محمد ظاهر بهمنی متولد ۱۳۶۸ را به چوبه‌های دار سپرد؛ همچنین در روز ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۳، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و هادی حسینی در زندان رجایی شهر کرج همزمان به دار آویخته شدند.

خانواده برخی از زندانیان به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران» گفته‌اند که فرزندانشان بیش از چهار سال است در بلاتکلیفی به سر می‌برند و وضعیت پرونده آنها نامشخص اعلام شده است.

Zendanian Soni Rajaieshahr-kampain.info.jpg

گفته شده برخی از زندانیان عقیدتی، به اتهام “عضویت در گروه‌های مذهبی”، ماه‌ها در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات مورد بازجویی‌های طولانی قرار گرفته‌اند.

برخی از این زندانیان گفته‌اند که نزدیک به یک سال در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج نگهداری شده و سپس به زندان زنجان و سلول‌های بند ۲۰۹ زندان اوین و زندان‌های دیگر منتقل شده‌اند.

آنها می‌گویند «ما تنها از فعالان اهل سنت کُرد هستیم و هیچ‌گاه در هیچ‌یک از گروه‌های تندرو عضویت و مشارکتی نداشته‌ایم.»

گفته می‌شود بیشتر اعدامی‌های اهل سنت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام “محاربه”، “اقدام علیه امنیت ملی”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “مشارکت در ترور” در دادگاه‌هایی ۱۰ دقیقه‌ای به اعدام محکوم شده‌اند.

جمشید و جهانگیر دهقانی، کمال ملایی و حامد احمدی چهار زندانی عقیدتی که حکم اعدامشان اجرا شده، از شکنجه‌های طاقت‌فرسایی گفته‌ بودند که بازجویان برای اخذ اعترافات اجباری بر آنها روا داشته‌اند؛ از جمله سه بار اعدام نمایشی، زدن شوک الکتریکی به نقاط حساس از جمله آلت تناسلی، شکنجه جوجه‌ کباب، آویزان کردن زندانی با بستن پاها به سقف و در حالت قپانی.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ١٩ ماه شکنجه، ظاهراً برای وادار کردن آن‌ها به امضای اعتراف علیه‌ خود بوده‌ است. شکنجه‌های این زندانیان در نوع خود کم‌سابقه و‌ گاه تنها از روی تنفر انجام شده است. تشنه نگاه داشتن به مدت چند روز و تحقیرهای مختلف از قبیل تراشیدن ریش و توهین به مقدسات از جمله معمول‌ترین رفتار‌ها برای تخریب جسمی و روانی آنان بوده است.

اعمال فشار و تهدید بر خانواده زندانیان عقیدتی اهل سنت، از جمله تهدید به تجاوز جنسی درباره آنان بیان شده است.

احکام اعدام زندانیان عقیدتی اهل سنت کُرد بر مبنای اتهامات وارده اداره اطلاعات به آنها بوده و تنها با اتکا به اعتراف‌های زیر شکنجه، صادر شده است. این پرونده‌ها بدون وکیل مدافع اختیاری قضاوت شده است.

فهرست حاضر در برگیرنده‌ی نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ بازداشت، تاریخ تولد، مدت بازداشت در اطلاعات، زندان حاضر به خواب، شهر محل زندگی، بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها، وضعیت حکم، سابقه شکنجه جسمی و وضعیت تاهل ۳۰ نفر از زندانیان عقیدتی اهل سنت کُرد در انتظار اعدام است که در پی می‌خوانید.

لیست زندانیان عقیدتی اهل سنت در انتظار اعدام در زندان رجایی شهر کرج را در اینجا دانلود کنید و بخوانید.

لینک اصلی:

https://goo.gl/PQ4yxR

لینک کمکی:

https://goo.gl/CoefPX

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید