محمد مقیمی وکیل مدافع: “دغدغه و آرمان‌های اجتماعی آتنا فرقدانی باید در چهارچوب آزادی بیان قرار بگیرد”

«محمد مقیمی» وکیل مدافع «آتنا فرقدانی» پس از آزادی موکلش از زندان گفته دغدغه‌ها و آرمان‌های اجتماعی این هنرمند منتقد “لازم است که در چهارچوب آزادی بیان، آزادی اندیشه و حق نقد صاحبان قدرت قرار بگیرد.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این وکیل مدافع در گفتگویی اختصاصی به کمپین گفته: «موکل من یک هنرمند و شخصیتی نخبه است. آدمی است که دغدغه‌ها و آرمان‌های اجتماعی دارد. هنرمند انتقادها و اعتراض‌هایی را به شکل کارهای هنری انجام می‌دهد و این در واقع ویژگی کار هنری است و باید در چهارچوب آزادی بیان، آزادی اندیشه، و یا حق نقد صاحبان قدرت قرار بگیرد. در واقع نباید کسی که انتقاد دارد یا کاری که در چهارچوب آزادی اندیشه و بیان انجام می‌دهد، با او به این شکل برخورد شود و این گونه اتهاماتی متوجه او شود.»

«محمد مقیمی» درباره وضعیت حقوقی «آتنا فرقدانی» گفته: «رای دادگاه تجدید نظر قطعی است و پرونده مختومه شده است. سه سال حبس از مجموع ۱۲ سال و ۹ ماه حبس موکلم به مدت چهار سال تعلیق شده است. یعنی اگر کسی جرمی را دوباره در مدتی که در حبس تعزیری قرار دارد انجام دهد، حبس تعلیقی نیز اجرا و به مدت حبس اضافه می‌شود.»

این وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت موکلش پس از آزادی افزود: «آتنا فرقدانی در دوران حبس دست به اعتصاب غذا زده بود و الان که آزاد شده فکر می‌کنم از لحاظ روحی و جسمی بهتر خواهد شد.»

این حقوقدان و وکیل مدافع در ادامه ضمن انتقاد از “اعمال نگاه سنتی در طرح و تعریف جرم سیاسی” و همچنین “تبعیض علیه زندان بدون توجیه حقوقی” گفته: «جرم سیاسی نیازی به تعریف ندارد، اگر نقد قدرت است، اگر اعتراض و تجمع است که اینها جزو آزادی‌های اساسی شهروندان و حقوق بشر است.»

فایل صوتی کامل گفتگوی «محمد مقیمی» با «نادیا ذابحی» فعال حقوق بشر و عضو «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» را در اینجا بشنوید.

«آتنا فرقدانی» کارتونیست و فعال مدنی، در شهریورماه ۱۳۹۳، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد.

او از سوی دادگاه انقلاب به ریاست «قاضی صلواتی» به تحمل ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد و در نهایت به دنبال کاهش زمان حبسش به ۱۸ ماه در دادگاه تجدیدنظر، روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، از زندان اوین آزاد شد.

«ماگدالنا» مدیر موقت سازمان عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در بخشی از تازه‌ترین بیانیه حمایتی از آتنا فرقدانی گفته: «آزادی آتنا فرقدانی نمایانگر پیروزی قانونی و اخلاقی او بوده و نقطه امید و تشویقی برای فعالان حقوق بشر در سراسر دنیا جهت ادامه تلاش و کمپین‌ها تا آزادی تمامی زندانیان عقیدتی در ایران و تغییر قوانین ناعادلانه‌ای که آنها را از ابتدا در پشت میله‌های زندان قرار داده است، می‌باشد.»

همچنین دو روز پس از آزادی این کارتونیست ایرانی، او برنده جایزه حقوق بشری «واتسلاو هاول» در سال ۲۰۱۶ شد. این جایزه، از سال ۲۰۱۳ میلادی هر ساله، به افراد یا نهادهایی اهدا می‌شود که در حوزه حقوق بشر و رشد جوامع مدنی فعالیت‌ می‌کنند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید