اعتصاب غذای محمد صدیق کبودوند در اعتراض به پرونده‌سازی‌های جدید

«محمد صدیق کبودوند» روزنامه‌نگار و رئیس «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» در اعتراض به “پرونده‌سازی و تشدید فشار‌ها و اذیت و آزار مقامات امنیتی علیه وی”، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دبیرخانه «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» طی اطلاعیه‌ای مطبوعاتی از اعتصاب غذای اعتراضی «محمد صدیق کبودوند» روزنامه‌نگار و رئیس این سازمان خبر داد.

در این اطلاعیه دلایل اعتصاب غذای این روزنامه‌نگار کُرد در آستانه گذراندن دهمین سال از حبسش، اعتراض به “پرونده‌سازی و تشدید فشار‌ها و اذیت و آزار مقامات امنیتی علیه او” اعلام شده است.

در بخشی از اطلاعیه مطبوعاتی دبیرخانه «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» آمده: «از حدود چهار ماه پیش، پروسه دادگاهی محمد صدیق کبودوند آغار شده و تاکنون بیش از سه جلسه دادگاه تحت عنوان اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و سایر اتهام‌های انتسابی برگزار شده است و قاضی دادگاه برای او قرار صادر کرده است. همچنین به وی اعلام شده تجمیع حکم ۶ ماه حبس مربوط به فعالیت روزنامه‌نگاری‌اش در مورد او اعمال نمی‌شود و ایشان باید تمام مدت حبس ۱۰ سال و ۶ ماه را تحمل کند.»

این سازمان اعلام کرده: «با توجه به اتهام‌های انتسابی جدید، اینگونه به نظر می‌رسد که مقامات امنیتی قصد آزادی او را حتی پس از پایان یافتن مدت مقرر حبس ندارند و شرایط را برای حبس طولانی‌مدت وی آماده می‌کنند. این در حالی است که محمد صدیق کبودند از بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی (پروستات) که در زندان به آن دچار شده است رنج می‌برد و اعتصاب غذا برای وی بسیار خطرناک است و می‌تواند جان و سلامت وی را به خطر اندازد.»

این در حالی است که «محمد صدیق کبودوند» در طول ۱۰ سال گذشته، تنها یک بار جهت عیادت از فرزندش که مبتلا به سرطان است به مرخصی اعزام شده است.

Mohammad Sedigh Kaboudvand1.-kampain.info

«محمد صدیق کبودوند» دبیر «سازمان حقوق بشر کردستان» (۱۳۸۴) و مدیرمسوول هفته‌نامه «پیام مردم» (۱۳۸۲)، در یک‌شنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۸۶، توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شد. طی این زمان، نزدیک به ۶ ماه را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد.

او یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران در دو پرونده به اتهام‌های “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل سازمان حقوق بشر کردستان و فعالیت در آن”، “تبلیغ علیه نظام”، “انتشار کتاب غیرقانونی” به “تحمل یک سال حبس”، “محرومیت از فعالیت روزنامه‌نگاری”، “لغو امتیاز و جلوگیری از انتشار نشریه پیام مردم” و “حبس قطعی ۱۰ سال”، در مجموع به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد. حکم صادره در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.

همچنین پرونده مربوط به فعالیت روزنامه‌نگاری که به اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته‌نامه پیام مردم توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد؛ پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافت.

او در سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ (۲۰ ژانویه ۲۰۰۹) جایزه «هملن/همت» (که به نویسندگان تحت آزار و اذیت تعلق می‌گیرد) را از سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» دریافت کرد.

“پدر حقوق بشر کردستان” همچنین در سال ۲۰۰۹ و در مراسم «جوایز مطبوعات بریتانیا»، به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد. در بیانیه این جایزه گفته شده بود که او به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری‌اش، نقش مهمی در خلق شبکه جامعه مدنی برای جوانان و فعالان کُرد داشته است.

ایالات متحده آمریکا طی سال‌های گذشته بارها درباره وضعیت پرونده و مطالبه آزادی «محمد صدیق کبودوند» موضع‌گیری کرده و خواهان رسیدگی عادلانه و آزادی بدون قید و شرط او شده است.

این روزنامه‌نگار زندانی کُرد هم‌اکنون در «زندان اوین» دوران حبس خود را می‌گذراند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید