فریبا کمال آبادی با اتمام زمان مرخصی به زندان اوین بازگشت

«فریبا کمال آبادی» یکی از مدیران جامعه بهایی ایران، که پس از گذشت ۸ سال و برای اولین بار پس از زندانی شدن، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، به مدت پنج روز به مرخصی اعزام شده بود، ۲۶ اردیبهشت‌ماه به زندان اوین بازگشت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از بهایی نیوز، “بازگشت فریبا کمال آبادی در حالی با عدم تمدید از سوی دادستانی روبرو شد که این شهروند بهایی از زمان بازداشت تاکنون تنها ۵ روز با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی اجازه مرخصی پیدا کرده است. او در ۲۰ اردیبهشتماه از بند نسوان زندان اوین مرخص و در ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ نیز به زندان بازگشت.”

گفته شده “این شهروند بهایی ۵۴ ساله که یکی از مدیران جامعه بهایی ایران معروف به یاران ایران است، به صورت همزمان به همراه ۵ مدیر جامعه بهایی دیگر بازداشت شده بودند.”

در بخش دیگری از این گزارش آمده: “مهناز پراکند وکیل این پرونده ضمن اشاره به محدودیت‌های فراوان برای دیدار با موکلان خود و دفاع از آن‌ها، درباره اتهام جاسوسی برای اسرائیل می‌گوید مرکز بهایی‌ها یعنی بیت‌العدل در اسرائیل واقع شده است. آن‌ها به این موضوع استناد می‌کردند که اسرائیل از بیت‌العدل مالیات نمی‌گیرد پس معلوم می‌شود شما در ازای این موضوع برای آن‌ها جاسوسی می‌کنید. جنس استدلال‌ها از این نوع بود.”

«فریبا کمال آبادی» پیش‌تر نیز در ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شده بود. دادسرای امنیت تهران در بهمن‌ماه ۱۳۸۷، اتهام وی و سایر رهبران بهایی را “جاسوسی برای اسرائیل”، “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” اعلام کرد. جلسات دادگاه در زمستان ۱۳۸۸ و بهار ۱۳۸۹ زیر نظر قاضی «محمد مقیسه» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

این شهروند بهایی در ۱۷ مرداد‌ماه ۱۳۸۹، به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شد، در حالی‌که گفته شده “هیچ‌یک از اتهامات وارد‌ شده را نپذیرفته بود.”

براساس این حکم، هریک از اعضای گروه «یاران ایران» به ۲۰ سال زندان و در مجموع به ۱۴۰ سال زندان محکوم شدند.

“در ۲۴ شهریور‌ماه سال ۱۳۸۹ دادگاه تجدید نظر پس از حذف اتهاماتی همچون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل، این حکم را به ۱۰ سال کاهش داد. این حکم به صورت شفاهی به وکیل کمال‌آبادی ابلاغ شد اما نهایتا حکم دادگاه تجدید نظر از سوی دادستان کل کشور، برخلاف شریعت تشخیص داده شد و به ۲۰ سال افزایش یافت و حکم ۲۰ سال زندان به فریبا کمال آبادی و شش عضو دیگر یاران ایران به صورت رسمی ابلاغ شد.اما پس از گذشت ۷ سال و نیم از دوران محکومیت مدیران جامعه بهایی ایران این حکم به ۱۰ سال زندان کاهش یافت.”

همچنین دولت ایالات متحده آمریکا نیز در خصوص بازداشت هفت تن از مدیران جامعه بهایی در ایران اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده است.

هم‌اکنون مدیران جامعه بهایی ایران در زندان‌های اوین و رجایی شهر در حال گذراندن حکم ۱۰ سال زندان خود هستند و در هشت سال گذشته، بیش‌تر آنها از مرخصی محروم بوده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید