دو گزارشگر سازمان ملل طی بیانیه‌ای رسمی خواهان آزادی سه هنرمند ایرانی از زندان شدند

طی بیانیه‌ای که از سوی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز جمعه ۴ تیر ماه صادر شد، «دیوید کی» گزارشگر ویژه در آزادی بیان و « کریمه بنون» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حقوق فرهنگی، به طور مشترک خواستار آزادی «یوسف اعتمادی»، «مهدی و حسین رجبیان» سه هنرمند ایرانی شدند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پیش تر در صبح روز یکشنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۳۹۵دو برادر هنرمند « حسین رجبیان» فیلمساز و« مهدی رجبیان» موزیسن جهت اجرای حکم سه سال حبس تعزیری، خود را به زندان اوین معرفی کردند.
 
پیش از آن در مرحله نخست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «مقیسه» این دو برادر هنرمند را به همراه «یوسف عمادی» موزیسین ، هر کدام را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” به شش سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه محکوم کرد و حکم صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران به سه سال حبس تعلیقی، سه سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تقلیل یافت.
 
«حسین و مهدی رجبیان» به همراه «یوسف عمادی»، در مهرماه ۱۳۹۲ از سوی ماموران امینتی در دفتر کارشان در شهر ساری بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
 
این سه هنرمند در طول دوره بازجویی جهت اعتراف تلویزیونی تحت تهدید، شکنجه های طاقت فرسا شامل شوک الکتریکی و آزار اذیت قرار گرفتند و پس از گذشت ۱۸ روز به بند دو الف سپاه واقع در زندان اوین منتقل شدند.
 
آنها در نهایت پس از سپری کردن حدود ۲ ماه انفرادی و بازجویی در بند دو-الف سپاه، با تودیع وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.
 
در آذرماه ۱۳۹۴ در مرحله بدوی این سه هنرمند در دادگاه چند دقیقه ای از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام های “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” هر کدام به شش سال حبس و جریمه‌ی نقدی محکوم شدند.
 
دادگاه تجدیدنظراین سه هنرمند نیز در اول دی‌ماه ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست« قاضی بابایی» برگزار شد.
 
در همه مراحل رسیدگی به پرونده ، این سه هنرمند از داشتن وکیل محروم بودند.
 
تارنمای رادیو فردا طی گزارشی نوشته : «کریمه بنون»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در حقوق فرهنگی، گفته است که این سه هنرمند «به خاطر اعمال حق‌شان در آزادی فعالیت‌های رسانه‌ای و خلاقانه، به صورت غیرموجه محکوم شده‌اند».
 
خانم بنون تاکید کرده است: «فعالیت هنری جرم نیست.»
 
در بیانیه دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده است که کارشناسان این سازمان با مقام‌های ایرانی درباره این حکم و نیز «شکنجه» آقای «رجبیان» تماس گرفته‌اند.
 
«مهدی رجبیان» بنیانگذار سایت برگ موزیک بود که از مشهورترین و فعال‌ترین وب‌سایت‌های موسیقی آلترناتیو در ایران به شمار می‌آید.
 
سپاه پاسداران این وب‌سایت را تعطیل کرده است.
 
«دیوید کی»، گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل متحد، هم گفته است که زندانی کردن افراد به اتهاماتی مانند «توهین به مقدسات» یا «تبلیغ علیه نظام» با «استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر سازگار نیست».
 
بازداشت و زندانی کردن این سه هنرمند با محکومیت گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است، اما این اعتراضات در تصمیم مسوولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی درباره آنها تغییری ایجاد نکرده است.
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید