اعدام دست‌کم ۲۵۰ زندانی از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون

 
اعدام دست‌کم ۲۵۰ نفر از تاریخ ۱ ژانویه تا ۲۰ جولای سال جاری توسط سازمان حقوق بشر ایران به ثبت رسیده است. این آمار نشان می‌دهد به‌طور متوسط در هر روز بیش از ۱ نفر اعدام شده است، با این حال مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد تعداد اعدام‌ها به میزان قابل توجهی کمتر بوده است.
 
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، در هفت ماه اول سال میلادی گذشته (۲۰۱۵) بیش از ۷۰۰ نفر در زندانهای مختلف ایران اعدام شدند، این آمار برای تمام سال به ۹۶۹ نفر بالغ شد که این بالاترین حد در طی ۲۵ سال گذشته بوده است.
 
محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران گفت: “باوجود این کاهش قابل توجه در مقایسه با دوسال گذشته، ایران همچنان در صدر لیست اجرا کنندگن مجازات اعدام پس از چین قرار دارد. علاوه بر این هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که کاهش تعداد اعدام‌ها تا کنون ربطی به تغییر سیاست‌های مقامات در ایران داشته باشد. کمتر بودن آمار اعدام نسبت به سال گذشته به احتمال زیاد به‌دلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماه فوریه و مارس سال جاری و در پی آن ماه رمضان بوده است.”
تجزیه و تحلیل‌های سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر آمار اعدام به‌طور معمول در ماه رمضان، محرم، حوالی نوروز، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بسیار کم می‌شود.
 
امیری مقدم در ادامه می‌گوید: “بیش از ۴۰ اعدام در سه هفته اول جولای انجام شد و ما نگران آن هستیم که آمار اعدامها در طی ماه‌های آینده افزایش یابد. ما از جامعه جهانی و بخصوص کشورهایی که با ایران روابط دیپلماتیک دارند می‌خواهیم موضوع اعدام در ایران را در صدر دستور کار مذاکرات دوجانبه خود با مقامات ایرانی قرار دهند.”
باتوجه به گزارشات سازمان حقوق بشر ایران و آمارهایی که توسط این نهاد به ثبت رسیده است، جرائم مربوط به مواد مخدر و قتل عمد همچون سال‌های گذشته بالاترین میزان اعدام را به خود اختصاص داده بودند.
گفتنی است، در ۷ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ مقامات ایران اجرای حکم اعدام در مقابل دیدگان شهروندان از جمله کودکان را ادامه دادند. همچنین اعدام چندین مجرم نوجوان در میان اعدامیان این سال گزارش شده و سازمان حقوق بشر ایران هنوز در حال بررسی موارد ایشان است.
 
برخی از نکات مهم گزارش اخیر سازمان حقوق بشر ایران در خصوص اعدام‌ها بین ۱ ژانویه تا ۲۰ جولای ۲۰۱۶:
 
%۴۵ از اعدام‌ها توسط منابع رسمی در ایران گزارش شده‌اند
%۴۷ از اعدام‌ها با جرائم مربوط به مواد مخدر صورت گرفته است
%۳۹ درصد از اعدام‌ها با اتهام قتل عمد بوده است
۱۹ تن در ملاء عام اعدام شده‌اند
شایان ذکر است که سازمان حقوق بشر ایران در خصوص برخی از گزارشات اعدام همچنان در حال تحقیق است که به علت عدم تأیید قطعی در این آمار گنجانده نشده است.
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید