گزارش نقض حقوق بشر کردستان ایران در (مهرماه) سال١٣٩۵

١٣٩۵در کردستان ومناطق غربی ایران ازجمله شکنجه، بازداشت، اعدام، اعدام مجرمین نوجوان، محیط زیست ، خودکشی ،دل نوشت ونامەها ،نشریات وموسیقی ونقض حقوق زنان، حقوق اقلیتها و تمام اعمالی که به سبب آن میتوان حقوق انسانی را سلب و وی را از حقوق اولیه اش محروم ساخت آورده شده است.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، نقض حقوق بشر در کردستان ایران همچون گذشته به طور گستردەای ادامه داشت. گرچه گزارش پیش رو نمی تواند تمام موارد نقض حقوق بشر در کردستان ایران طی این مدت را در بر گیرد، چرا که بسیاری از اخبار به دلیل منابع محدود و مشکلات گزارشگری در ایران، تحت پوشش قرار نمی گیرند و برخی نیز به دلایل امنیتی مدتها بعد افشا می شوند، لیکن سعی بر آن است تا بر اساس اخبار موجود و منتشر شده، گزارشی از نقض حقوق انسانی در کردستان ایران در ماه مهر ٩۵ ارائه دهیم

بازداشت، احضار، صدور حکم، پرونده‌سازی

در مهرماه سال ٩۵ تعداد بیشماری شهروند کُرد بازداشت ویا به دادگاه و مراکز امنیتی احضار و یا برای این شهروندان حکم صادرشده است.

١: نیروهای امنیتی شهر ایلام ظهر روز سه‌شنبه‌ ٣٠ شهریور یک جوان ٢١ ساله بنام سجاد تابانی را بازداشت کردند. ماموران اطلاعاتی سپاه پاسداران پس از بازداشت این شهروند ایلامی او را به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند.

٢: یک شهروند ساکن مهاباد توسط سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت گردید.هویت فرد بازداشتی داوود چمنی فرزند محمد می‌باشد که علی‌رغم گذشت بیش از ٢۴ ساعت، خانواده از سرنوشت او ابراز بی‌اطلاعی کامل کرده بود.
تا لحظه‌ی تنظیم این گزارش، دلیل اصلی بازداشت این شهروند ٣٢ ساله کُرد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

٣: در اوایل هفته‌ی جاری مهرماه نیز دو تن در شهر سردشت از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.هویت این خواهر و برادر؛ لیلا و آکام هتیمی اعلام شده است.
خانواده‌ی هتیمی می‌گویند که از محل دقیق نگهداری فرزندانشان اطلاع موثقی ندارند اما منزل آنها توسط مأموران حکومتی مورد تفتیش قرار گرفته است.

۴: عصر روز پنج‌شنبه هشتم ماه جاری، نیروهای وزارت اطلاعات در استان آذربایجان غربی با یورش به منازل مسکونی چند شهروند کُرد، تعدادی را بازداشت کردند.این افراد در شهر مهاباد و روستایی از توابع بوکان بازداشت گردیده‌اند.
دو نفر را با اسامی علی بُرناصر و حسن ابراهیم‌حمزه بازداشت و با خود به مکان نامعلومی انتقال دادند.

۵: شهروند دیگری با هویت حسین ابراهیم‌حمزه در روستای قره‌گُل از توابع بوکان بازداشت شده است. بازداشت و انتقال این افراد بنابه گزارش ارسالی؛ “طبق روال گذشته بدون برگه‌ی احضاریه دادگاه و با دستور مستقیم اداره اطلاعات صورت می‌گیرد.”

۶: در دهم مهر ماه نیروهای امنیتی اشنویه یک شهروند مدنی به نام رزگار امینی را بازداشت کردند.او پس از بازداشت، توسط مأموران اطلاعاتی به مکان نامعلومی انتقال داده شد.منابع خبری افزودند که رزگار از کُردهای ارومیه است که مدتی می‌باشد در شهر اشنویه بسر می‌برد.

٧: دستگاه قضایی در کامیاران، دو فعال چپ‌گرا به نام‌های امید احمدی و مهرداد صبوری را به دادگاه احضار کرده است،  آنان از طریق احضاریه برای حضور در دادگاه روز دوشنبه، دوازدهم ماه جاری فرا خوانده شده‌اند.
این دو جوان کامیارانی اواخر اردیبهشت‌ماه امسال و در آستانه روز جهانی کارگر بدون ارائه حکم از سوی نیروهای وابسته به اطلاعات بازداشت شده بودند.

٨: ۵ شهروند بازداشتی هرکدام با تودیع وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانیف موقتا آزاد شدند. هویت این شهروندان؛ لقمان امینی، فتاح پوراحمد، سلیم مولودی، لقمان عزیزی و جلال محمودی است. گزارش اضافه می‌کند که آنان تا زمان برگزاری دادگاه، موقتا آزاده شده و محاکمه طی اوایل آبان‌ماه برگزار می‌شود.

٩: اواخر هفته‌ی گذشته، هشتم مهرماه، نیروهای امنیتی ارومیه با مراجعه به روستای “زیوه” از توابع بخش سیلوانا یک دانشجوی کُرد را بازداشت و با خود به مکان نامعلومی بردند.
هویت این جوان ٢٣ ساله، محمد احسانی فرزند علی دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه ارومیه اعلام شده است.
محمد پس از بازگشت به منزل پدری‌اش در روستا، سحرگاه روز پنج‌شنبه با یورش مأموران اطلاعات روبرو می‌شود.

١٠: روز  پنج‌شنبه پانزدهم مهرماه، پس از برگزاری تجمع اعتراضی توسط شهروندان مریوانی در اعتراض به رفت و آمد تانکرهای سوخت در جاده‌های این شهرستان در فلکه “بیسارانی” شماری از شهروندان معترض مریوانی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.در همین رابطه نیز، ۵ تن از فعالان کمپین “نه به تانکر مرگ” از جمله ادمین این کمپین در تلگرام در منزل شخصی خود توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت گردیده است.

هویت این ۵ شهروند بازداشت شده، آرتین حسن‌زاده، بهاره عارفی شیخ، سیران خورنکا، روژین رضایی و عادل رشیدی اعلام شده است.

١١: روز دوشنبه نوزدهم مهرماه، اداره‌ی اطلاعات پیرانشهر یک شهروند کُرد را بازداشت کرد، هویت این شهروند کُرد را جلال خضری ۴٢ ساله اهل روستای “زیوه” از توابع بخش لاجان در پیرانشهر عنوان نمود.

١٢: نیروهای اطلاعاتی پس از بازداشت یک شهروند کُرد، وی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
حاصل عزیزی اهل روستای “قره‌سقل” از توابع اشنویه پس از بازداشت توسط نیروهای اطلاعاتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

١٣: یک منبع وابسته به سپاه پاسداران از دستگیری یکی از اعضای شورای شهر اسلام آبادغرب از توابع استان کرمانشاه خبر داد. مرصاد از دستگیری یکی از اعضای شورای شهر اسلام آبادغرب از توابع استان کرمانشاه خبر داده و گفته است: این فرد به اتهام «خیانت در امانت» دستگیر شده و با قرار ۷ میلیارد ریال به صورت موقت روانه بازداشت شده

١۴: در پی احضار قبلی، سیاوش کلیایی طی روز جاری شنبه ۱۷ مهرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی در دادسرای تاکستان قزوین حضور یافته و «برای پاسخ گویی در رابطه با نوارها و مکالمات خود» مورد بازپرسی قرار گرفته‌ است که پلیس امنیت، مکالمات ضبط شده ی وی را تحت‌ عنوان «مزاحمت» به دادگاه ارائه کرده بود.

١۵: طی روز پنجشنبه ۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی، «امین محمودی» شهروند کرد از اهالی شهرستان بوکان به همراه فرزندش توسط نیروهای امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

١۶: سینا قلندری خبرنگار ۳۰ ساله از اهالی کوهدشت که به دلیل اطلاع رسانی در خصوص انتخابات به اتهام «نشر اکاذیب به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای در فضای مجازی» به صورت تلفنی دادسرا احضار شده بود، به دلیل مشکلات کلیوی نتوانست در دادگاه حضور بهدعمل آورد و به صورت غیابی به دو سال حبس تعزیری محکوم گردید.

١٧: «پرستو حاجیان» شهروند سقزی و «اسرین امین زاده» شهروند مهابادی در وضعیت نامعلومی به سر میبرند که توسط ماموران اداره ی اطلاعات بازداشت شده‌اند. پرستو حاجیان فرزند نادر، که پیشتر هم از ادامه ی تحصیل در دانشگاه پیام نور سنندج محروم شده بود، روز چهارشنبە ۲۴ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی در شهر سقز، بعد از ضبط کامپیوتر و وسایل شخصی اش، علی رغم بیماری کلیوی، بازداشت و بە مکان نامعلومی انتقال دادە شد.

با استناد به مرکز آمار “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” در چند سال اخیر سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به همراه وزرات اطلاعات بیشترین بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی را در شهرهای کُردستان ایران برعهده داشته که با شیوه‌های غیرمتعارف، درصدد ایجاد رعب و وحشت برای بازداشت‌شدگان و خانواده‌های آنان هستند. که بعد از بازداشت  سرنوشت بسیاری از آنان  همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

زندان

در مهرماه زندانیانی سیاسی‌ دست به اعتصاب غذا زدند. و برخی از زندانیان مورد ضرب و شتم زندانبانان قرار گرفتند. و یا درمان و معالجه بیماری زندانیان بیمار صورت نگرفت. وبرای برخی از زندانیان سیاسی پرونده جدید تشکیل داده شد.

١:  «مصطفی خلیل راد» روزنامه‌نگار کُرد خراسانی از اهالی بجنورد هم اکنون در زندان مرکزی این شهرستان دوره ی محکومیت شش ماهه ی خود را سپری میکند.

٢:محروم شدن زندانیان کُرد، پس از طی دوره ی کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای با حضور مسئولین و کارشناسان مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان خوی، آزمون رشته های مختلف در زندان برگزار گردید و بار دیگر زندانیان سیاسی از شرکت در دوره ی جدید محروم شدند.

٣: روز یکشنبه ۴ مهرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی، رمضان احمد کمال بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی علی رغم لزوم انتقال به بیمارستان، به زندان قزوین تبعید شد.

۴: یک شهروند بانەای به نام «سعید میراوا» جهت اجرای حکم شش ماه حبس تعزیری، بازداشت و به زندان بانه منتقل شد. «همکاری با احزاب کردی» عنوان شده، به ۲ سال زندان محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ ماه حبس تعزیری کاهش یافته است.

۵: «علی سرخی» فعال سیاسی بوکانی که در روز دهم تیر ماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی از سوی ماموران امنیتی شهرستان بوکان در روستای کوسه بازداشت شده بود، به اتهام «هواداری از یکی از احزاب کردی» توسط دادگاه انقلاب مهاباد به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. علی سرخی ۲۲ ساله فرزند محمد کریم در روز چهارشنبه ۷ مهرماه در مهاباد محاکمه‌ شده است.

۶: تاکنون به درخواست «محمدامین عبداللهی» زندانی سیاسی کرد در زندان بیرجند مبنی بر استفاده از ماده ی ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پاسخ داده نشده و احتمالا وی از برخورداری از ماده ی مذکور محروم شده باشد

٧: طی روز یکشنبه ۴ مهرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی، رمضان احمد کمال بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی علی رغم لزوم انتقال به بیمارستان، به زندان قزوین تبعید شد.

٨: به گزارش منابع خبری، تعداد زیادی از زندانیان ایلام طی دو هفته ی گذشته به انفلوانزا مبتلا شده و پس از مراجعه به بهداری و تشخیص بیماری هم به آنها گفته شده است که زندان امکان رسیدگی پزشکی به همه زندانیان را ندارد و وضعیتشان بهبود خواهد یافت. مسئولین زندان به درخواست هایشان مبنی بر فراهم شدن امکاناتی برای رسیدگی بیشتر و جلوگیری از سرایت بیماری، تاکنون پاسخی نداده اند.

٩: پویا حسین پناهی، فعال مدنی که پیش‌تر در تهران توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت‌ شده بود، هم اکنون در زندان اوین در بلاتکلیفی به سر می‌برد. خانواده ی پویا حسین پناهی گفت: او در روز دوشنبه ۸ شهریورماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی در محل کارش در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل‌شده است. تاکنون مشخص نشده است که جهت سپری کردن دوره ی محکومیت خود به زندان منتقل شده است یا پرونده‌ی جدیدی علیه وی در جریان است.

١٠: دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد برای پنج شهروند کُرد محبوس در زندان این شهر مجموعا ۲۷ ماه حکم حبس از ۵ تا شش ماه را صادر نموده است. بر پایه‌ی حکم صادره «پژمان ایمانی» به ۵ ماه حبس، «امیر عبدالله زاده» به ۶ ماه حبس، «محمد شکری» به ۵ ماه حبس، «هیمن غزال» به ۵ ماه حبس و «مظفر تالانه» به ۶ ماه حبس محکوم شده اند.

 ١١: «فرید لطیفی» در سنندج به شش ماه حبس، و در بوکان هم در خبری دیگر «علی سرخی» فعال سیاسی که در روز دهم تیر ماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی از سوی ماموران امنیتی شهرستان بوکان در روستای کوسه بازداشت شده بود، به اتهام «هواداری از یکی از احزاب کردی» توسط دادگاه انقلاب مهاباد به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. علی سرخی ۲۲ ساله فرزند محمد کریم در روز چهارشنبه ۷ مهرماه در مهاباد محاکمه‌ شده است.

 ١٢: شعبه ی دوم دادگاه انقلاب ارومیه «محمد بروکی میلان» زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۰ زندان ارومیه را به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُردی» به ۶۰ ماه حبس تعزیزی محکوم کرد. در خبری دیگر روز شنبه ۲۸ شهریورماه ماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی حکم ۱۲ ماه حبس طی پرونده‌سازی جدید به اتهام تبلیغ علیه نظام به «حسن رستگاری مجد»، زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه ابلاغ شد. در همان شهر «حسن پیغامی» هم به ۳۰ ماه حبس محکوم شد.

 ١٣: شعبه‌ی ١٠١ دادگاه کیفری دو در شهرستان اشنویه به ریاست قاضی مهدی رضایی در چندین فقره ی مختلف و با پرونده‌ی‌سازی نهادهای امنیتی از جمله حفاظت اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات با اتهاماتی مانند «عضویت و هواداری از احزاب کردی» پنج‌ شهروند کرد به نامهای «محمد عبداللهی فرزند عثمان به ۱۲ سال و شش ماه حبس، فاروق شفاهی فرزند ابراهیم ۷ سال حبس، صابر رسول‌پور آرنایی فرزند اسماعیل به ۱۹ سال حبس، رضا عزت تاج فرزند مصطفی به ۱۹ سال حبس و ولی شریفی فرزند رحیم به دو سال حبس» وبرو شده و‌ حکم در هفتم مهرماه به آنها ابلاغ شده است.

١۴: «صابر مامدی» و «نظمین حیدری» دو شهروند کرد که هم اکنون در زندان سلماس به سر میبرند، از سه سال پیش از حق استفاده از مرخصی محروم هستند.

اعدام

١: سحرگاه سوم مهرماه، سه زندانی کُرد که در تبریز محبوس بودند به‌دار آویخته شدند.
اعدام‌شدگان از اهالی شهرستان سردشت بودند که سه سال اخیر را به “اتهام خرید و فروش مواد مخدر” در زندان بسر برده‌اند.
عبدالکریم باپیری، مهدی ملایی و صلاح قادریان هویت این سه زندانی اعلام شده است.
برپایه‌ی گزارش منابع خبری؛ یک زندانی تُرک‌آذری اهل بُناب بنام علی مهتابی‌پور نیز در تبریز اعدام شده است.٢: اواخر هفته‌ی گذشته نیز یک شهروند ارومیه‌ای در زندان مرکزی شهر طبس به‌دارآویخته شد.
٣: سحرگاه  پنج‌شنبه هشتم مهرماه، ٨ تن در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شدند که همگی از شهروندان کُرد ارومیه هستند.
در میان اعدامی‌ها یک زن از اهالی کرمانشاه بنام ملوک نوری به چشم می‌ خورد.ملوک بهمراه همسرش بهنام پیرکوهزادگان فرزند زاهد(همسر ملوک)، کرم کلشی فرزند علی اهل روستای گوجار، رضا عبدال‌زاده(کریت) فرزند حسین اهل روستای برده‌رش، اسماعیل ایوبی اهل روستای بند، قادر محمودی، افندی عمری فرزند فارس و عبدالرحمن عمرزاده فرزند حاج کرم عنوان کرد. دادگاه انقلاب چند سال قبل این افراد را به “قاچاق مواد مخدر” متهم کرده بود.
۴: هچنین هفتم مهرماه ، مقامات زندان خرم‌آباد در استان لرستان اقدام به اجرای حکم اعدام یک شهروند مهابادی کردند.عبدالله محمدزاده که جسد او نیز امروز به خانواده‌اش تحویل داد شد، متهم به خرید و فروش مواد مخدر بود.
۵: «یوسف محمدی، هیمن اورامی نژاد، کیومرث نصیری و‌ آمانج ویسی» چهار نوجوان زندانی هستند که در زندان سنندج در انتظار اجرای احکام اعدام به سر میبرند.
۶: میلاد فیروزپناه که روز سه شنبه ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی به اتهام حمل مواد مخدر از نوع شیشه از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت شده بود، روز ۲۸ شهریورماه سال جاری از سوی دستگاه قضایی ایران در بوکان با همین اتهام با حکم اعدام روبرو شده است.
 
٧: «لقمان و زانیار مُرادی»، دو زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر از هشت سال پیش در زندان به سر برده و در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

٨: سحرگاه روز جمعە ٣٠ مهرماه، یک زن ۶۴ ساله ی کرد بە نام «صدیقە جعفرزادە» در زندان مرکزی ارومیە بر اثر حملە قلبی جان خود را از دست داد. صدیقه جعفرزاده که پیشتر بە اتهام «خرید و فروش مواد مخدر» از سوی دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران بە اعدام محکوم شدە بود، پیشتر درخواست اعاده ی دادرسی داده بود اما با درخواست وی مخالفت به عمل آمده بود.

٩:در روز سه شنبه ۲۷ مهرماه سال جاری حکم اعدام یک زندانی کرد ۳۹ ساله به نام «فردین سلیمان پناه» فرزند عزیز از اهالی سقز در زندان میاندوآب بە اجرا درآمد.

وی روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه به همراه یک زندانی دیگر به سلول انفرادی منتقل شده بود که به دلایل نامعلومی اعدام وی به تعویق افتاد. فردین سلیمان‌پناه در روز ١۵ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ در شهرستان میاندوآب بازداشت و در شعبە ی یکم دادگاه انقلاب این شهرستان در ۱۲ مردادماه سال جاری بە اتهام «حمل و نگه داری مواد مخدر» بە اعدام محکوم شدە بود.

با استناد به مرکز آمار “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان”  در سراسر جهان برای قاچاق مواد مخدر، در ٣٢ کشور حکم اعدام وجود دارد. اما به ویژه در کشورهای ایران، عربستان سعودی، چین، اندونیزیا، تایلند و سنگاپور حکم اعدام واقعا تطبیق می گردد.
در کمتر از ٢٠ روز اخیر حدود ۶٠ زندانی در ایران به دار آویخته شده‌اند که حکم اکثر آنان در ارتباط با مواد مخدر بوده است.
در سال گذشته میلادی(٢٠١۵)، ٩۶۶ نفر در ایران اعدام شدند که جرم حدود دو سوم، یعنی ۶٣٨ تن آنها جرایم مربوط به مواد مخدر بود. این رقم بیش از ارقام ٢۵ سال گذشته حکومت اسلامی ایران است.

اتفاقات گارگری

دستمزد
در مهر ماه نخست سال ٩۵ گارگران کردستان با بی کاری ،اخراج ،فوت ،پرداخت نشدن مزایا ، وهمچنین عدم رعایت امور ایمنی و نبود تصویب و اجرای قوانین حمایتی روبه رو بودنداز جمله:

١: ریزش ده‌ها تن خاک در گودبرداری خیابان شهید بهشتی ارومیه به مدفون شدن چهار کارگر انجامید.
حادثه عصر روز ١مهرماه می باشد که ، مرگ یکی از کارگران را قبل از بیرون کشیدن از خاک بهمراه داشت “عدم رعایت اصول گودبرداری مهندسی” به عنوان دلیل حادثه‌ی کاری اعلام شده است.
خبرگزاری ایرنا از مصدومیت شدید سه کارگر دیگر از ناحیه دست و پا و اعزام به مراکز درمانی خبر داده بود.
از هویت قربانیان اطلاع دقیقی در دسترس نمی‌باشد.

٢: طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ماه مهر ، حادثه کار در پتروشیمی لرستان  به مرگ ١ کارگر انجامیده است.
کارگر فوتی در خرم‌آباد از تکنسین‌های پتروشیمی لرستان می‌باشد که دچار برق‌گرفتگی با فشار ٢٠ کیلووات در حین کار شده بود. او علی‌رغم بستری‌شدن در بیمارستان خرم‌آباد اما ساعاتی بعد از انتقال درگذشت.

٣: در سردشت نیز جوانی ١٨ ساله به هنگام خاکبرداری در جنب یک ساختمان دچار ریزش آورد می‌شود.
این کارگر روز یکم ماه جاری و بر اثر ضربه‌ی فروریختن دیوار و خفگی، جان خود را از دست می‌دهد.

۴: درششم مهرماه در مقابل ساختمان فرمانداری کنگاور، یک کارگر خود را به آتش کشید.اقدام به خودسوزی کارگر معترض شهرداری ناموفق اعلام شده است.
هویت این کارگر نامعلوم می‌باشد اما رسانه‌های استانی از “اعتراض او به تعویق ۴ ماهه حقوق” خبر می‌دهند.
شهروندان حاضر در محل پس از مشاهده‌ی خودسوزی کارگر ناراضی، فورا مانع از خودکُشی او شدند.
بیش از ١۵٠ کارگر در بخش‌ها مختلف شهرداری کنگاور به صورت “قرارداد موقت” مشغول کار هستند.
شهرستان کنگاور در ٩٠ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد

۴: مینی‌بوس مسیر بوکان به بخش سیمینه بر اثر بروز حادثه دچار واژگونی شد و ١٢ کارگر مسافر آن نیز زخمی شدند.
کارگران زخمی در دو گروه جداگانه به مراکز درمانی بوکان و میاندوآب انتقال یافتند.ایرنای استان آذربایجان‌غربی با انتشار این خبر عنوان کرده؛ کارگران برای برداشت چغندرقند عازم مزارع اطراف روستای “حسین مام” بوده‌اند.

طبق آمار جدید سازمان پزشکی قانونی کشور، در چهار ماهه نخست سال جاری ۴٨۴ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.
همچنین نُه هزار و ٢٧ مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که افزایش نیم درصدی را در مقایسه با بازه‌ی زمانی نشان می‌دهد

۵: دستکم ٧ کارگر شاغل در شرکت “رویا پلاستیک کردستان” از کار بیکار شدند.اخراج این کارگر که تعدادی از آنها “زنان کارگر” نیز هستند در روزهای گذشته و با دستور مستقیم کارفرمای شرکت صورت گرفته است.

۶: ششم مهرماه  یکی از کارگران شرکت سهامی “سازه پایدار قرن” در کرمانشاه از سوی افرادی که “عوامل کارفرما” معرفی شده‌اند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. هویت کارگر کرمانشاهی جوانمیر مرادی می‌باشد.

٧: صبح روز ١۴ مهرماە، جمعی از رفتگران شهرداری بیجار بە علت عدم پرداخت حقوق آنها در طی شش ماهه گذشته در محل پارکینگ عمومی شهر تجمع کردند و خواستار حق و حقوق قانونی خود شدند.
وب سایت زریوار خبر بە نقل از یکی از کارگران این شهرستان اعلام کرد،شهرداری بیجار قربانی فرصت طلبی شورای شهر و شهرداری شده است و اختلافات درونی اجازه نمی دهد کسی به ما فکر کند.

٨: روز یک شنبە ١٨ مهرماە، یک نوجوان اهل روستای تودار ملا از توابع استان کردستان در حین ریزش چاە، دچار حادثە کار شد. هویت این کارگر کرد “غالب ملایی” عنوان گردیدە است.

٩:  یکی از کارگران فضای سبز اشنویه که نخواست نامش فاش شود، به ماف نیوز گفت: «در آستانه ی سال تحصیلی جدید، گذران وضع زندگی بدون هیچ درآمدی، واقعا برای ما سخت شده و با این وجود به شهرداری و فرمانداری مراجعه کرده ایم اما هیچ ارگانی تاکنون پاسخگوی ما نبوده است.»

١٠: کارگران خدماتی شرکت های طرف قرارداد شهرداری اسلام آبادغرب در حالی سرکار خود می‌روند که چندین ماه حقوق معوقه دارند و پرداخت حقوق ۸ ماهه کارگران شهرداری نتوانسته‌ است واکنش جدی شهرداری و شورای شهر را نسبت به پرداخت این معوقات، در پی داشته باشد.

١١: برخی از کارگران شهرداری سردشت از شش ماه پیش معوقات مزدی دارند و علی رغم آن که در شهرداری سردشت و سازمان‌های وابسته به آن به صورت رسمی، قرادادی و روزمزدی مشغول به کارند، تاکنون به درخواست هایشان برای واریز معوقات ترتیب اثر داده نشده است.

١٢:به گزارش منابع خبری، طی سال های اخیر شمار زیادی از زنان بی سرپرست در خیابانها به کارتن خوابی روی آورده و روزها را هم مشغول زباله گردی هستند.

خودکشی

١: عصر روز چهار شبنە ١۴ مهرماە، جوان ١۶ سالە سقزی بە نام جهانگیر میری فرزند صادق بە زندگی خود پایان داد.
کمیتە همانگی برای ایجاد کمک بە ایجاد تشکل‌های کارگری در این بارە اعلام کرد، این شهروند کرُد اهل روستای درویان علیا در بخش امام شهر سقز بودە است.

٢: روز دوشنبه‌ ، یک کشاورز کرد در شهرستان مریوان به نام ” اقبال قادرپور” به ضرب گلوله به زندگی خود پایان داد.
کمیته‌ همانگی برای برپایی سازمان حمایت کارگری، در این ارتباط بیان داشت که ” این کارگر کرد اهل روستای “گلچیر” از توابع شهرستان مریوان میباشدکه به دلیل اختلافات خانوادگی به زندگی خود پایان داده است.

٣: روز پنجشنبه، پانزدهم مهرماه، یک شهروند دیگر کرد اهل شهرستان بوکان، به نام” آرام محمدیان” اقدام به خودکشی نموده است.
این جوان ٢٢ ساله در نامه‌ای، قبل از خودکشی بیان داشته است که ” هیچ کس در این اقدام نقشی نداشته است و تنها نا امیدی و عدم میل به ادامه زندگی او را وادار به این اقدام نموده است.

۴: همچنین در اقدامی مشابه، در شهرستان سردشت، جوانی با نام ” محمد محمد زاده” به دلیل مشکلات اجتماعی اقدام به خودکشی نموده است.

۵: صبح روز ١۴مهرماه یکی از شهروندان شهرستان نور در استان مازندران به نام «ر.ت» ۵۵ ساله در مقابل اداره دارایی این شهرستان اقدام به خودسوزی و رگ زنی کرد.

۶: یک دختر سقزی به نام «افسانه رحمانپور» اقدام به خودسوزی کرده و جان خود را از دست داد.گفته شده است که افسانه رحمانپور به دلیل مشکلات خانوادگی دست به چنین اقدامی زده است.

٧: روز  دوشنبه ۲۶ مهرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی، یک پناهجوی کرد یارسانی به نام «یونس مرادی» در یکی از کمپهای پناهندگان در کشور دانمارک از طریق مصرف همزمان مواد مخدر و الکل به صورت عمدی، اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست

کولبران


١:  عصر روز هشتم مهرماه، نیروهای سپاه پاسداران در حومه‌ی روستای “دشه” از توابع مرکزی پاوه خودروی متعلق به کاسبکاران را هدف گلوله قرار دادند.
در کمین نظامیان حکومتی، دو جوان کولبر مورد اصابت مستقیم تیر قرار گرفتند و به بیمارستان طالقانی کرمانشاه انتقال یافتند.
تیراندازی روز پنج‌شنبه منجر به زخمی‌شدن دو تن از سرنشینان خودرو به نام‌های آکو شریفی ٢٧ ساله فرزند جمال و شهریار سلیمانی ٢۵ ساله شده است.

٢: بر اثر شلیک مستقیم مأموران مسلح در روستای “چومان” از توابع شهرستان بانه، کولبری به نام مهدی رحیم‌زاده فرزند احمد جان خود را از دست داد.
این جوان ٢١ ساله که ساعاتی قبل مورد اصابت گلوله واقع گردید، قبل از رسیدن به مراکز درمانی بانه، جان سپرد.

٣: در بیست و یکم مهرماه، نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران در مکانی به نام “برده سوران” کاروان کولبران را هدف تیراندازی قرار داده‌اند.
براثر این تیراندازی نیروهای نظامی، یک کولبر کُرد اهل پیرانشهر به شدت زخمی و جهت معالجه پزشکی به یکی از بیمارستان‎های اربیل در کردستان عراق منتقل شده است.
هویت این کولبر کُرد ابوبکر فیضه ۵٠ ساله اهل پیرانشهر اعلام میباشد.

۴: شامگاه جمعه بیست و سوم مهرماه، یک کولبر کُرد براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران در مرز “شیخ صله” از توابع ثلاث‌باباجانی جان خود را از دست داد. هویت این کولبر کُرد را احمد نظری فرزند فاتح اعلام کرد.

۵: طی چند روز اخیر، نیروهای انتظامی حکومت ایران با گشت‌زنی در دیزج مرگه‌ور از توابع ارومیه اقدام به ضبط احشام باربر شهروندان و بازداشت آنها کرده است.
یک منبع مطلع در دیزج مرگه‌ور اعلام کرد: “کار به جایی رسیده که نیروی انتظامی به کشتن کولبران و احشام کفایت نمی‌کند و در داخل روستاها نیز برخورد می‌کنند”.

۶: شامگاە روز یک شنبە ٢۵ مهرماە، یک کولبر جوان در شهر نوسود بر اثر شلیک مستقیم نیروهای حکومتی در مرز این شهرستان بە شدت زخمی گردید.
هویت این کولبر جوان “اشکان فتاحی” فرزند وهبی احزار گردیدە است.

٧: یک کولبر کرد به نام «رحمان صالحی» از اهالی دهستان دزلی سروآباد، بیست روز پس از وقوع حادثه ی سقوط از کوه، جان خود را از دست داد.  رحمان صالحی روز ۶ مهرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی در یکی از مناطق کوهستانی دزلی در فاصله ی ۳۰ کیلومتری شهرستان سروآباد، دچار سقوط از ارتفاع شده و به شدت زخمی شد. او ابتدا به بیمارستان مریوان و سپس به بیمارستان سنندج منتقل شده بود و در ٢۵مهر ماه جاری در اثر شدت جراحات سقوط از کوه، جان خود را از دست داد.

 

محیط زیست وبهداشت

 

آتش سوزی جنگلی
در مهره ماه مناطق غربی ایران از جمله کردستان و کرمانشاه با سیل وخسارات جبران ناپذیر وآتیش سوزی های فراوانی روبه رو بود،عدم توجه مسئولین حکومتی در پیشگیری از تکرار اینگونه وقایع نه تنها اکوسیستم زاگرس، بلکه دامداران زاگرس‌نشین را با خطرات جدی در آینده روبرو خواهد کرد. این آتش‌سوزی‌های مکرر در روزها و ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده که بنابر گزارش‌های دریافتی هزاران هکتار از جنگل‌ها و مراتع زاگرس در این آتش‌سوزی‌ها طعمه‌ی حریق شده‌اند.

١: روستای میر عبدلی از توابع شهرستان پاوە بالغ بر ١٨٠ خانوار، با مشکل کمبود آب شرب دست‌و‌پنجە نرم می‌کنند.
وبسایت “هزار ماسولە” بە نقل از دهیار روستای میرعبدلی اعلام کرد؛ اهالی این روستا برای تهیه آب آشامیدنی با مشکلات عدیدەای روبرو هستند و مجبور به خرایداری آب مصرفی هستند. 

٢:  شامگاه گذشته ١٨مهرماه بیست و پنجمین آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در شهرستان گیلانغرب طی امسال رخ داده که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۸۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه در آتش سوخته است.

نشریات ،موسیقی، شعر

 ١: طی مراسم ویژه‌ای از برترین‌های سیزدهمین جشنواره تئاتر کردی در سقز تقدیر بعمل آمد.
در این جشنواره ۱۱ اثر از ایلام، سقز، کرمانشاه، شیروان، سنندج، بانه، بوکان، مریوان، تهران، اربیل و دیاربکر در بخش مسابقه و دو اثر در بخش جنبی شرکت داشتند.
هیأت داوران، نفرات برگزیده در بخش‌های مختلف جشنواره را این چنین اعلام کرد:
ـ تندیس، دیپلم افتخار و جایزه اول کارگردانی به بختیار پنجه‌ای تعلق گرفت.
ـ تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نخست بازیگری زن و مرد به شبنم یوسفی در نمایش “خه‌ج و سیامه‌ند” و احمد نقده در “چریکه‌ی چیای هالوز” اهداء گردید.
ـ در بخش‌های طراحی نور، پوستر، گریم، موسیقی و لباس به ترتیب بهمن کرمی، بهمن رضایی، ژاله فولادی، آرش ویسی و آیدا وارستگان موفق به دریافت جایزه شدند.
بخش‌های طراحی صحنه و متن توسط هیأت داوران شایسته جایزه نخست ندانست.
هیات داوران دیپلم افتخار و جایزه ویژه هم به مبلغ سه میلیون ریال به صابر نیکبخت به خاطر ترجمه نمایشنامه “سرناد” تقدیم کردند.
ناصح کامگاری، رفیق نصرتی و حسن پارسایی اعضای سه‌نفره‌ی سیزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز، نمایش‌های “چریکه‌ی چیای هالوز” و “دوایین شه‌ره‌کانی فه‌رمانده پیف” را به دبیرخانه سی و پنجمین جسنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.
نمایشگاه عکس و نقاشی از بخش‌های مختلف جشنواره طی روزهای ٢٩ شهریورماه لغایت ٢ مهرماه بودند.
همچنین در این مراسم همچنین از بازیگران خردسال، داوران، خبرنگاران، روابط عمومی جشنواره، دست‌اندرکاران و حامیان، شورای شهر و شهرداری با دادن لوح، تقدیر شد.

٢:  در روز ۵مهرماه مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در این شهر برگزار شد.
در این دوره که با “استقبال گسترده و پرشور مردم و هنرمندان کُردستان” روبرو گردیده، ۲۵ گروه داخلی و ۴ گروه خارجی از کشورهای لهستان، ایتالیا، ارمنستان و اقلیم کُردستان عراق حضور دارند.
جشنواره که از بخش‌های رقابتی، آزاد، آیینی و پژوهشی تشکیل یافته تا روز پنج‌شنبه، هشتم مهرماه ادامه داشت.

٣: صبح  پنجم مهرماه رحمان محمدیان، پژوهشگر تاریخ در زادگاهش شهر بوکان دار فانی را وداع گفت.او چند سال اخیر را با بیماری مزمن سپری کرد.آقای محمدیان از دبیران بازنشسته‌ی آموزش و پرورش بودند و پیکر این فعال ادبی با حضور مردم بوکان به خاک سپرده شد.سال ١٣٨٩ او جلد نخست کتاب “بۆکان لە سەدەی بیستەم دا” را به چاپ و منتشر کرده بود.

کتاب (بوکان در قرن بیستم) تاریخ ادبی، فرهنگی، سیاسی شهر بوکان، در صد سال اخیر را در لابه لای اسنادی قدیمی به زبان کُردی روایت می‌کند.
سال گذشته و در تیرماه نیز جلد دوم کتاب که مشتمل بر تاریخ بوکان، شورش کشاورزان منطقه فیض‌الله بیگی، آموزش و پرورش در بوکان، مکاتبات شاعران و شخصیت‌های نامدار موکریان است انتشار یافت.

۴: ششم مهرماه استاد عباس نیرومند، نوازنده‌ی ساز بادی قره‌نی(کلارینیت) در منزلش درگذشت.این هنرمند بیش از ۵٠ سال در عرصه موسیقی کُردستان به فعالیت هنری پرداخت است.
آقای نیرومند به هنگام مرگ، ٨۵ سال سن کار هنری عباس نیرومند بهمراه کسانی همچون حسن کامکار و حسین یوسف‌زمانی از دسته‌ی موزیک ارتش آغاز گردید. او از جلیل مقدم با عنوان نخستین استادش در کلارینیت یاد کرده بود.

سال گذشته، عباس نیرومند در گفتگویی اعلام کرد که از سال ١٣٣٠ رسما وارده دنیای موسیقی گشته و با اساتیدی نظیر مظهر خالقی، حسن زیرک، علاء‌الدین باباشهابی، عباس کمندی، فتانه ولیدی و مهدی حجت‌السادات همکاری نزدیکی داشته است.

۵: مقامات مسئول در ادارات فرهنگ و ارشاد استان کُردستان سال‌هاست که از صدور مجوز نشریه و کتاب تألیفی یک فعال سرشناس کامیارانی امتناع می‌کنند.
درباره‌ی عدم توجه مدیران فرهنگی استان، باقر پیری تأیید کرده که بیش از ١٢ سال است که درخواست صدور مجوز برای یک نشریه کُردی کرده اما تاکنون پاسخی نداده‌اند.

۶: کتاب شعر کُردی در حوزه کودک و نوجوان روز شنبه ١٨مهرماه در سومین روز از هفته ملی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در سنندج با حضور مدیرکل امور فرهنگی واجتماعی استانداری استان، رییس حوزه هنری استان و جمع دیگری از مسئولان رونمایی شد.
“فردین حقه بیان”، شاعر این کتاب در مراسم رونمایی با بیان اینکه کار برای کودکان سخت است، گفت: نوشتن برای کودکان بسیار متفاوت از بزرگسالان است و باید به خیلی از موارد و مطالب از لحاظ مختلف هم چون روانشناختی توجه کرد.

اعتراضات وتظاهرات

 

١: صدها تن از بازنشستگان آموزش و پرورش در اعترض به سیاست‌های صندوق ذخیره‌ی فرهنگیان، مقابل درب سازمان یازنشستگی در شهر کرمانشاه گردهم آمدند.
فرهنگیان کُرد در این تجمع که همزمان با چندین شهر دیگر و از جمله تهران برگزار گردید، فریاد “خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون” سر دادند.
آنان همچنین خواستار همسان‌سازی مستمری و مزایای کلیه مستمری بگیران دولت و افزایش سطح دریافتی معلمان بازنشسته هستند.
٢: روز سەشنبه سیزدهم مهرماە ١٣٩۵ خورشیدی، شهروندان شهر مریوان نسبت بە رفت و آمد تانکرهای حمل سوخت کە در جاده‌های این شهر آمد و شد دارند و زندگی شهروندان را بە خطر انداخته است، اعتراض کردند.
اعتراض شهروندان مریوان نسبت بە کم‌توجهی مسئولان حکومتی بە حوادث ناگواری است کە تانکرهای حمل سوخت سالانه در جاده‌های این منطقه بە بار می‌آورند.
در این زمینە کمپینی تحت عنوان “نە بە تانکر مرگ” از سوی فعالان کرد برپا شدە کە خواستار حل مشکلات رفت و آمد تانکرهای سوخت هستند کە زندگی شهروندان را تهدید می‌کند.
٣:  اصناف شهر مهاباد با تغییر نام مغازه‌های خود به اسامی کُردی، به توهین رسانه‌های حکومتی به زبان و فرهنگ کُردی اعتراض کردند.
این حرکت اعتراضی که عنوان “تغییر نام‌های بیگانه‌ی مغازه‌ها به واژه‌های اصیل” به خود گرفته، هدف خود را “احساس مسئولیت در حفظ فرهنگ غنی کُردی و مقابله با نفوذ فرهنگی و جلوگیری از استعمار فرهنگی توسط مُبلغان مصرف‌گرایی” اعلام کرده است.
این اقدام اصناف شهر مهاباد در حالیست که طی مدت اخیر نهادهای حکومتی در شهرستان نقده اقدام به تغییر نام اماکن و میادین این شهر به زبان آذری کرده‌ و از نامگذاری اماکن عمومی مطابق با زبان و فرهنگ کُردی ممانعت به عمل آورده‌اند.
۴: روز پنج‌شنبه پانزدهم مهرماه، شهروندان مریوانی بار دیگر در اعتراض به رفت و آمد تانکرهای حمل سوخت در جاده‌های این شهرستان در فلکه “بیسارانی” تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اعتراض شهروندان مریوان نسبت بە کم‌توجهی مسئولان حکومتی بە حوادث ناگواری است کە تانکرهای حمل سوخت سالانه در جاده‌های این منطقه بە بار می‌آورند.

 
۵: شماری از فعالان مدنی شهر بانه در رابطه با افزایش کشتار کولبران و کاسبکاران در کردستان از سوی نیروهای انتظامی، اقدام به ایجاد کمپینی تحت عنوان “همه ما صدای کولبران مرز هستیم” نمودند.
فعالان این کمپین از شهروندان بانه‌ای خواسته‌اند که روز شنبه هفدهم مهرماه با تعطیل کردن بازارها و مغازه‌ها و شرکت در یک اعتصاب عمومی با آنها همراه شوند.
۶: شهروندان و کنشگران مدنی و اجتماعی کُردستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار رسیدگی سریع به وضعیت جاده مریوان – سنندج شدند.
در بیانیه این کنشگران آمده است: حق برخوردار بودن از امنیت از جملە بدیهی‌ترین و اساسی‌ترین حقوق هر انسان و مورد تاکید در تمامی میثاقین بین‌المللی و مکاتب و اندیشەهای انسانی می‌باشد و پر واضح است کە منظور از حفظ و تامین امنیت در همە ابعاد روانی و جسمی انسان و هر آنچە مربوط بە جامعەی انسانی است، می‌باشد.
نامه

unnamed

نامه ودلنوشته ها

افتخارات ومقام ورزشی

١: شیلان انگشتان و مهسا شاهمرادی از تیم کاراته بانوان شهرستان روانسر به مدال برنز مسابقات سبک بین المللی این رشته دست یافتند.

٢: در فوتبال، تیم بعثت کرمانشاه درهفته چهارم، با پیروزی‌های پیاپی در این فصل و با کسب ٩ امتیاز، به صدر جدول لیگ دسته دوم تکیه زد.

٣: همچنین، قایقرانان آب‌های خروشان استان کردستان و کرمانشاه، به ترتیب قهرمان و نایب قهرمان، کشور شدند.
این مسابقات که با حضور١٠ استان از سراسر کشور به میزبانی استان کردستان برگزار شد، تیم‌های کردستان و کرمانشاه بالاتر از استان گیلان، به ترتیب رده‌های اول و دوم این مسابقات را کسب کردند.
در مسابقات قایقرانی انفرادی نیز هیوا نسیمی از کردستان مقام اول، امیر محمد فتاح‌پور از کرمانشاه مقام دوم و محمد حسین رودخانه‌ای از گیلان مقام سوم را کسب کردند.

۴: مسابقات تیراندازی لیگ دسته یک بانوان ایران نیز با درخشش بانوان کرمانشاهی به پایان رسید.
دراین رقابت‌ها بانوان کرمانشاهی نتایج درخشانی کسب کردند، در تپانچه زهرا باوندپور مقام اول را کسب کرد و فرانک همت‌یار به مقام نایب قهرمانی رسید. در بخش تفنگ نیز شیوا رشیدی موفق شد با کسب امتیاز بالا به عنوان اولی این دوره از رقابت‌ها برسد.

۵: آیدا گل‌محمدی از ورزشکاران شهرستان کامیاران بە تیم ملی بسکتبال دعوت شد. مسئول وزارت ورزش و جوانان در شهر کامیاران، علاوە بر تأیید این خبر اعلام کرد کە فدراسیون بسکتبال ١٧ ورزشکار را از سراسر ایران انتخاب نمودە است.
۶: محسن صفری ورزشکار کرُد اهل شهرستان چرداول از توابع استان ایلام مقام اول دسته‌ی فوق سنگین کشتی آزاد را در سطح ایران از آن خود کرد.
این مسابقات در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی برگزار گردید و ٨۶ کشتی‌گیر آزادکار از ١٠ استان ایران در آن حضور داشتند.
٧: محمدامین رشه “شینه حاجی هاشم” مربی پرس سینه مهابادی، مهابادی به عنوان سرمربی تیم ملی پرس سینه کشور منصوب شد.
حکم این مربی کرد از سوی فرشید سلطانی ریاست کنفداسیون پاورلفتینگ آسیا و هیات فدراسیون پاورلیفینگ (ipf) بە عنوان مربی تیم ملی پرس سینە ایران انتخاب شد.
٨: روز دوشنبه نوزدهم مهرماه، شورای اروپا طی نشستی در استراسبورگ جایزه حقوق بشری واسلاو هاول در سال ٢٠١۶ به نادیا مراد، دختر کُرد ایزدی اهدا کرد.روز بیست و ششم شهریورماه، سازمان ملل در مراسمی نادیا مراد را به عنوان سفیر در امور حفظ کرامت بازماندگان قاچاق انسان برگزید.
سفیر حسن‌نیت سازمان ملل شخصی است که با استفاده از شهرت و اعتبار خود در راستای اهداف انسان‌دوستانه‌ی با برنامه‌های سازمان ملل همکاری می‌کند.
٩: هیوا نسیمی نوجوان ورزشکار مریوانی، بە عنوان مربی فنی تیم ملی ایران انتخاب گردید.
سومین مسابقات اردوی تدارکاتی تیم ملی “اسلالوم” نوجوانان با حضور ۶ قایقران در ٢۴ مهرماە، در دریاچە آزادی شهر تهران برگزار می‌گردد.
١٠: عابدین محمدی عکاس و کاریکاتوریست کرمانشاهی در فستیوال بین‌المللی عکس ایتالیا از میان ١٠هزار عکاس شرکت کننده از ١٠٠ کشور مختلف، مقام اول این مسابقات را کسب کرد.
” کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” معتقد است که به دلیل محدودیت در زمینه تحقیق و جمع آوری اطلاعات، ممکن است این گزارش تکمیل و در برگیرننده تمام مواد نقض حقوق بشر در این منطقه نباشد و بخصوص تعداد بازداشتی های اخیر که اسامی همه آنها در این مجموعه نیامده باشد. به همین جهت فعالان محلی و افرادی که نسبت به موارد نقض حقوق بشر و یا بازداشت دوستان و یا نزدیکان خود مطلع هستند می توانند اطلاعات خود را بر تکمیل ارسال کنند.
گزارش: آرون عسکری
منابع : کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، کردپا، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، هرانا ، سازمان حقوق بشر ایران ،ماف نیوز ، شبکه حقوق بشر کردستان، آسو روژهلات ، روژی کورد، کوردستان میدا و کورد و کودستان

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید