تداوم اعتصاب غذا، وخامت جسمی و انتقال آرش صادقی و مرتضی مراد پور به بهداری زندان

«آرش صادقی» زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین  در شصتمین روز از اعتصاب غذا و «مرتضی مرادپور» زندانی محبوس در زندان مرکزی تبریز در پنجاه و نهمین روز از اعتصاب غذا شب گذشته و صبح امروز در پی وخامت حالشان به بهداری زندان منتقل و همچنان ازتزریق سرم خودداری کردند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «آرش صادقی» دانشجوی سابق دانشگاه علامه طباطبایی  و زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین  که در شصتمین روز از اعتصاب غذا به سر می برد،  با مشکلاتی ازجمله، بالا آوردن مقطعی لخته خون،  پوسته پوسته شدن پوست بدن به علت  فقر شدید ذخایر غذایی ، مشکلات کلیوی و معدوی، تپش قلب و تنگی نفس، افت فشار، لاغری مفرط و کاهش وزن شدید (۱۹کیلو)، حالت تهوع، بی خوابی که نتیجه اختلال در سیستم متابولیسم است، روبروست و رنج میبرد.
طی چند روز گذشته، از آقای صادقی آزمایش خون گرفته شده که غلظت خون او۱۹ ثبت شده است. به گفته پزشک بهداری، غلظت خون در حالت عادی بایستی نهایتا ۱۶ باشد و غلظت خون این زندانی از مرز «خطرناک» گذشته است و پزشکان نسبت به خطر سکته قلبی ابراز نگرانی کرده و وضعیت وی را خطرناک گزارش کرده اند.
این زندانی سیاسی در پی تداوم  اعتصاب غذا شب گذشته به  علت وخامت حالش،  تنگی نفس، تپش قلب، افت فشار (۸ روی ۵) به بهداری  زندان منتقل شد و به وسیله دستگاه اکسیژن نفس کشید.
«آرش صادقی» تا کنون در پی وخامت حالش، افت فشار، تهوع، تپش قلب ، بالا آوردن لخته های خون و تنگی نفس ، دو بار به بیمارستان طالقانی منتقل و پزشکان سرم تراپی را به او توصیه کردند، اما این زندانی سیاسی با وصل سرم مخالفت کرده و بدون درمان به زندان بازگردانده شد. همچنین یک مرتبه نیز جهت انجام نوار قلب به بیمارستان منتقل شده بود.
«آرش صادقی» که درحال حاضر مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس خود است، در سوم آبان ماه هم زمان با بازداشت همسرش «گلرخ ابراهیمی ایرایی» طی نامه ای اعلام کرد که در اعتراض به نحوه بازداشت و نقض های مکرر قانونی در پرونده همسرش و خودش دست به اعتصاب غذا می زند.
«گلرخ ابراهیمی ایرایی»، صبح روز سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی از سوی ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد،  وی درحال حاضر در بند زنان (نسوان) این زندان نگهداری می‌شود.
در بیانیه ای که در ۳۰ نوامبر از سوی سازمان عفو بین الملل منتشر شد، آمده است: سلامت «آرش صادقی» مدافع حقوق بشر زندانی در ایران وخیم است. او از ۲۴ اکتبر در اعتراض به  بازداشت و زندانی شدن همسرش «گلرخ ابراهیمی ایرایی» دست به اعتصاب غذا زده است.  «گلرخ » همسر این زندانی سیاسی در خصوص نوشتن داستانی در مورد سنگسار زندانی شده است.
سازمان عفو بین‌الملل  به مواردی همچون « مشکلات تنفسی، تپش قلب،  افت شدید فشار خون، مشکلات کلیوی و گوارشی و همچنین از دست قدرت تکلم و بریده بریده صحبت کردن»  این زندانی سیاسی اشاره کرد و خواستار اقدام فوری در این خصوص شد.
همچنین صبح روز جاری پنجشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۵، «مرتضی مرادپور» فعال ترک (آذری) و زندانی محبوس در زندان مرکزی تبریز، در پنجاه و نهمین روز از اعتصاب غذای خود در پی وخامت جسمی  به بهداری زندان منتقل شد و مجددا از تزریق سرم و هر نوع آمپول خودداری کرد.
«فردین مرادپور» برادر این زندانی که خود نیز در تحصن ۲۹ آذر ماه در تبریز یکی از بازداشت‌شدگان بود، گفته است ” مرتضی برادرش طی تماسی تلفنی در بعدازظهرروز جاری ، همانند دفعات گذشته با صدایی ضعیف و بریده بریده صحبت کرده و خبر ازانتقالش به بهداری و خودداری از تزریق سرم و هر نوع آمپول را داده است.”
وی با اشاره به قطع تماس‌های بند ۱۲ محکومین زندان تبریز هم‌چنین افزود: “همه تماس‌های تلفنی بند ۱۲ محکومین که در پی وخامت حال مرتضی، از یکشنبه ۲۸آذر قطع شده بود، با اعتراض زندانیان، از دیروز صبح دوباره برقرار شده است.”
آقای مرادپور در پایان افزود: “مرتضی باز هم تاکید کرد که تا به خواسته خود مبنی بر اجرای ماده ۱۳۴ قانون و آزادی‌اش نرسد؛ حاضر نیست یک قدم هم عقب‌نشینی کند و بر عهد خود مبنی بر این که، یا زنده آزاد خواهم شد یا خواهم مرد؛ پابرجاست.”
«مرتضی مرادپور» از روز سه‌شنبه۴ آبان ۹۵ و در اعتراض به عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده خود و ممانعت از آزادیش در اعتصاب غذا بسر میبرد.
سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای در خصوص مرتضی مرادپورتاکید کرده است: «سلامت این زندانی با سرعت رو به وخامت می‌رود.»
پیش تر نیز «مرتضی مرادپور» در ۷ آذرماه ۹۵ در ۳۴مین روز از اعتصاب غذای خویش با از دست دادن تعادلش به زمین برخورد کرده و از ناحیه پیشانی دچار جراحت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید