تداوم اعتصاب غذا وممنوع و الملاقات شدن مهدی کوخیان و کریم چایچیان 

«مهدی کوخیان» و «کریم چایچیان» دو فعال اجتماعی اهل آذربایجان که هفته گذشته با دستور دادستانی ملکان بازداشت شده بودند، از یکم دی ماه در زندان مراغه در اعتصاب غذا هستند. پیمان محمدپور، دادستان ملکان علاوه بر اینکه حق دسترسی به وکیل را برای آن ها محروم کرده، با دستور وی این دو شهروند ممنوع الملاقات نیز هستند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از گوناز تی وی، کریم چایچیان و مهدی کوخیان، به دلیل ضرب و شتم خود توسط ضابطان قضایی، عدم تفهمیم اتهام، عدم امکان تماس تلفنی با خانواده و بستگان که جزو قوانین جمهوری اسلامی ایران است و نیز عدم دسترسی به تغذیه (۴۸ ساعت ابتدایی) از روز سوم بازداشت با دوختن لب های خود دست به اعتصاب غذا زده اند.
مهدی کوخیان، پیش از بازداشت به نزدیکان خود گفته بود که دادستان ملکان به دلیل افشای ارتباطات وی با فرهاد نریمان پور، شهردار ملکان و نیز درج خبر مربوط به برداشت ماسه توسط برادر زاده دادستان ملکان با عنوان تداوم برداشت حریم رودخانه مردق چای در نزدیک پل شیخ بابا تا عمق ۵ متر؛ چه کسانی از متخلفان حمایت می کنند؟ تهدیدش کرده و ی به زودی بازداشت خواهد شد.
دادستان ملکان اکنون در تلاش است با توجه به نبود دلایل و شواهد کافی علیه اتهامات وارده، آن ها را به اتهامات ساختگی ارتباط با گوناز تی وی،  توهین به رهبری، توهین به مقام قضایی و توهین به نماینده ملکان محاکمه کند.
گفته می شود نماینده ملکان از عوامل وزارت اطلاعات ایران بوده و بر شکنجه و تداوم بازداشت این دو فعال ملی و مدنی تاکید دارد. دادستان ملکان هم طبق دستور وی روند پرونده را پیش می برد.
تاریخ ۲۹ آذرماه مهدی کوخیان و کریم‌ چایچیان دو شهروند اهل ملکان در منزل خود توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شدند. ماموران مراجعه کننده ضمن تفتیش منزل آنها اقدام به توقیف وسایل شخصی الکترونیکی و ارتباطی این دو شهروند نمودند.
به گفته نزدیکان این دو فعال، برای هر دو قرار وثیقه صادر شده بود که هر دویشان با تاکید بر بیگناهی خود از گذاشتن وثیقه خودداری کردند.
آقایان کوخیان و چایچیان از هنگام انتقال از اماکن ملکان به زندان مراغه در تاریخ ۱ دی ماه در این زندان دست به اعتصاب غذا زده و به بخش قرنطینه زندان منتقل شده اند.
بنا به گفته نزدیکان مهدی کوخیان و کریم چایچیان، علت اصلی دستگیری این افراد فعالیت در کانال تلگرامی “شهر خبر ملکان” بوده است.
کانال شهر خبر ملکان، کانالی با بیش از ۱۲۵۰۰ نفر عضو می باشد که در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران مشکلات سطح شهر ملکان را تحت پوشش قرار می دهد.
شایان ذکر است که مهدی کوخیان بارها و بارها به دلیل فعالیتهای مدنی خود در ملکان دستگیر شده است.
ملکان (ملیک‌کندی -ملیکان) با بیش از یکصد هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای مهم آذربایجان جنوبی بشمار می رود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید