در سایه بی تو جهی مسئولان زندان، سلیمان پیروتی در زندان به سرطان مبتلا شد

سلیمان پیروتی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجایی شهرکرج، براثر بی‌توجهی مسئولین زندان و عدم رسیدگی به موقع و مناسب پزشکی به سرطان مبتلا شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سلیمان پیروتی، زندانی عقیدتی کُرد، محبوس در زندان رجایی شهر بە دلیل ممانعت مسئولین از انتقالش بە مراکز درمانی خارج از زندان جهت مداوا و با توجه به حاد بودن بیماریش از مدت‌ها پیش، دچار سرطان پروستات شدە است.

یک منبع آگاه نزدیک به سلیمان پیروتی به گزارشگر کمپین گفت: «سلیمان پیروتی از ۷ ماه قبل کلیه هایش بشدت درد می‌کرد و چند بار به بهداری زندان جهت مداوا و کشف علت درد مراجعه کرد که با بی توجهی و بی اعتنایی بهداری زندان مواجه شد. مسئولین زندان نیز از اعزام او به نزد متخصص بیرون از زندان جلوگیری می‌کردند.»

این منبع آگاه افزود: «سلیمان پیروتی، علاوه دو بار سکته قلبی و ابتلا به چند نوع بیماری، باید درد کلیه را هم تحمل می کرد تا این‌که دو هفته قبل، وقتی به بیمارستان اعزام می‌شود و از او آزمایش به عمل می آید، مشخص می شود که وی دچار سرطان پروستات شده و این درد چندماهه کلیه‌هاش، به سبب پروستات است وهم اکنون  باید درد و سوزش مثانه و کلیه‌هاش را نیز تحمل کند.»

این زندانی عقیدتی تا کنون دوبار در داخل زندان سکته قلبی کرده است و در مرتبه دوم اعزام به بیمارستان در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۵، مامورانی که مسئولیت انتقال و حفاظت از این زندانی را بر عهده داشتند در اقدامی  غیراخلاقی، با صحبت با شهروندان حاضر در بیمارستان، این زندانی بیمار که با دستبند و پابند به تخت بسته شده بود “داعشی کثیف” به مردم معرفی کردند. این مامورین با باز کردن درب اتاق به شهروندان تحریک شده اجازه دادند به این زندانی آسیب بزنند. گزارش شده بعضی از شهروندان آب دهان به این زندانی انداختند و بعضی نیز او را مضروب کردند.

گفته شده است، این زندانی اهل سنت که توان حرکت دادن خود و تکلم را در آن زمان نداشت و به سبب آسیب‌هایی که به او در مدت بستری شدنش در بیمارستان و هتک حرمتش توسط مردم، وارد شده بود تا مدت ها در حالت شوک به سر می برد.

سلیمان پیروتی اهل مهاباد، متاهل و دارای سه فرزند از سال ۹۴ با حکم ۵ سال حبس در زندان رجایی شهر نگهداری می شود.

سلیمان پیروتی از ۵ سال دوران محکومیت خود، بیش از ۳ سال و نیم آن را گذرانده و درحالی‌که تنها کمتر از یک سال نیم به پایان حبسش باقی است همچنان از داشتن حق مرخصی جهت درمان محروم است.

 آرون عسکری

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید