مریم شریعتمداری تفهیم اتهام شد

مریم شریعتمداری، دختری که روسری خود را در روز دوم اسفند ماه برداشت و از سوی مامور نیروی انتظامی از بلندی صندوق برق به پایین پرتاب شد، متهم به ترویج بدحجابی و اقدام علیه امنیت ملی شده است.

کمپین حقوق بشر ایران ضمن تایید این خبر به نقل از یک منبع آگاه نوشته: «مریم شریعتمداری به ترویج بدحجابی و اقدام علیه امنیت ملی  تفهیم اتهام شده است.»

این منبع نزدیک به مریم شریعتمداری گفت: «ما نمی دانیم، علت اتهام اقدام علیه امنیت ملی به چه دلیل و براساس چه مستنداتی به وی تفهیم شده است.»

همچنین روز گذشته نسرین ستوده که پیگیر پرونده برخی از دخترانی که به حجاب اجباری اعتراض کرده و در بازداشت بسر می برنددر صفحه فیس بوک خودنوشت: «امروز برای ملاقات با فاطمه شجری زاده که اسم مستعارش شاپرک است و دیدار با مریم شریعتمداری به زندان زنان در قرچک ورامین رفتم، من درخواست ملاقات با هر دو موکلم را کردم. از ملاقات من جلوگیری به عمل آمد. مسئولان زندان به من گفتند اجازه ندارند به وکیل ملاقات بدهند! این در حالی است که شاپرک سه روز است در اعتراض به عدم دسترسی به وکیل و شرایط بد نگهداری اش، دست به اعتصاب غذا زده است. مریم شریعتمداری پایش سخت آسیب دیده است و دسترسی او نیز به وکیل غیرممکن شده است. خانواده ی هر دوی این ها با سرگردانی های غیر قابل وصفی مواجه بوده اند وبین دادسرای اوین و ارشاد و زندان قرچک و اوین در رفت و آمد بی حاصل خسته شده بودند. آن ها دیروز و امروز از دختران خیابان انقلاب در زندان زنان خبردار شده اند.»

مریم شریعتمداری، ۳۲ ساله، دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر است. او غروب روز دوم اسفند ماه در اعتراض به حجاب اجباری به بالای یکی از صندوق‌های مخابرات خیابان انقلاب رفت و روسری سفیدش را در دست تکان داد. طبق فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از این حرکت انتقادآمیز منتشر شده، نیروی پلیس از او می‌خواهد که پایین بیاید و از مردم هم که به تماشا ایستاده بودند، می‌خواهد متفرقه شوند. مریم شریعتمداری از مامور نیروی انتظامی می‌پرسد جرمش چیست و باید به چه جرمی پایین بیاید. مامور جرم او را «اخلال در نظم عمومی» می‌خواند. مشخص نیست این مامور یا مامور دیگری از پشت سر مریم شریعتمداری را به پایین پرتاب می‌کند. در اثر این پرتاب شدید پای مریم آسیب شدید می‌بیند. در بخش دیگری از فیلم‌های منتشر شده مردم از نیروی پلیس می‌خواهند که او را بازداشت نکنند اما پلیس قبول نمی‌کند و او را با همان حال به بازداشتگاه وزرا می‌برد.

از میان ده‌ها زنی که در هفته‌های اخیر به علت اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و به دختران خیابان انقلاب مشهور شده‌اند، دست‌کم نام شش زن مشخص شده است: همراز صادقی، مریم شریعتمداری، شاپرک شجری‌زاده، نرگس حسینی، اعظم جنگروی و ویدا موحد.

نرگس حسینی، یکی  دیگر از دختران خیابان انقلاب، شنبه پنجم اسفند به سه اتهام محاکمه شد که مهم‌ترین آن «تشویق به فساد» بود. او با دو اتهام دیگر هم روبه‌رو شد: «عدم رعایت حجاب شرعی» و «تظاهر به عمل حرام».

فرمانده انتظامی تهران برگ روز هشتم اسفند ماه درباره دخترانی که در نقاط مختلف تهران روسریهای خود را از سر برداشتند، گفت این دختران با «برخورد قاطع پلیس» روبهرو خواهند شد. او گفت «معنا ندارد که هر کسی بخواهد چنین رفتارهایی از خود نشان بدهد.»  سردار حسین رحیمی گفت رعایت شئونات اسلامی در جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به شهروندان واجب و لازم است.»

سردار حسین رحیمی روز هشتم اسفند ماه درباره مامور نیروی انتظامی که دختری را به دلیل برداشت حجابش از بالای بلندی صندوق برق به پایین پرتاب کرد در جمع خبرنگاران گفت: «ما به ماموران خودمان نیز تذکر دادهایم که باید شئونات قانونی را حتما را رعایت کنند. مامور ما نیز باید طبق قوانین و مقررات رفتار کند.»

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با این حال هیچ توضیح بیشتری نداد که چرا ماموری که وظیفهاش پاسدارای از امنیت مردم است شهروندی را به طور عمد به زمین پرتاب میکند و باعث آسیب دیدگی پایش میشود.

در حالی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره لزوم رعایت شئونات قانونی از سوی ماموران گفته است که شهرزاد همتی روزنامهنگار در توییتر خود روز هشتم اسفند ماه نوشته است: «دیشب بعد از اعلام ساعت خاموشی در زندان قرچک، شاپرک شجریزاده و مریم شریعتمداری و ۱۰ نفر از دراویش زن برای بازپرسی فراخوانده شدند. این در حالی است که بازپرسی در این ساعت مغایر قوانین است.»

همچنین ژیلا بنییعقوب روزنامهنگار در رشته توییتی درباره وضعیت نامناسب شاپرک شجریزاده و مریم شریعتمداری دو دختری که به دلیل برداشتن روسری خود بازداشت شدهاند نوشته استبراساس نوشتههای این روزنامهنگار وضعیت جسمی و روحی هیچکدام از آنها مناسب نیست و در زندان قرچک در شرایط بسیار بدی نگهداری میشوند.

خانم بنییعقوب همینطور در یک توییت دیگر خبر از اعتصاب غذای شاپرک شجریزاده داده که از روز شنبه پنجم اسفند ماه در اعتراض به شرایط نامناسب نگهداریش و عدم دسترسی به وکیل دست به اعتصاب غذای (تر) زده است.

در پی فراگیر شدن اعتراضات خیابانی زنان ایرانی به حجاب اجباری در قالب «دختران خیابان انقلاب» پلیس تهران روز دوازدهم بهمن اعلام کرد،۲۹ تن را به اتهام درآوردن روسری بازداشت کرده و تحویل مراجع قضایی داده است.

ویدا موحد، متولد ۶۵ و دارای یک کودک، اولین زنی بود که اوایل دی ماه ۹۶ در اعتراض به حجاب اجباری روسری خود را از سر درآورد به چوب بست و بر بالای صندوق برق خیابان انقلاب ان را در هوا تکان داد. او پس از پایین آمدن از صندوق برق از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد. مدتی بعد آزادی او با قرار وثیقه در شبکههای مجازی منتش شد. پس از انتشار خبر آزادی او دخترهای دیگری به نشانه اعتراض به حجاب اجباری بر بالای سکوی در خیابان ایستادند و روسری های خود را بر سر چوب کردند. آنها به دختران خیابان انقلاب معروف شده‌اند.

ده‌ها زن و مرد ایرانی طی روزهای نهم، دهم و یازدهم بهمن با در اوردن روسری و تبدیل آن به پرچم روی سکوهایی در پیاده‌روهای شهرهای مختلفی چون تهران، مشهد، اصفهان و رشت، به حجاب اجباری زنان اعتراض کردند. این حضور و اجرای اعتراضی تکرار حرکت نمادین ویدا موحد، زنی است که اوایل دی ماه ۱۳۹۶ و چند روز پیش از اعتراضات سراسری در ایران، با ایستادن روی سکویی در خیابان انقلاب تهران و تکان دادن روسری‌اش که به تکه چوبی آویزان کرده بود به نماد اعتراض زنان ایرانی به حجاب اجباری تبدیل شد.

ویدا موحد، شاپرک شجریزاده، شیما بابایی، نرگس حسینی، اعظم جنگروی. به جز نرگس حسینی که با قرار وثیقه تا رای دادگاهش آزاد شده، بقیه این دختران در زندان قرچک به سر میبرند و طبق خبرهای منتشر شده از سوی خبرنگاران داخل کشور حتی دسترسی به وکیل هم ندارند. از میان آنها نرگس حسینی تاکنون دادگاهش به دو اتهام «تظاهر به عمل حرام» و «عدم رعایت حجاب شرعی» در تاریخ پنجم اسفند ماه برگزار شده و اکنون منتظر رای دادگاه است. پیش از این اتهام «تشویق به فساد» نیز علیه او مطرح شده بود که نرگس حسینی در گفتوگو با کانون زنان ایرانی پس از برگزاری دادگاهش گفته بود این اتهام در دادگاه مطرح نشده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل