انتظار در «وزرا» به جای تماشای دربی

روز گذشته ۳۵ نفر از زنان و دخترانی که قصد تماشای مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادی را داشتند از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت و چندین ساعت را در بازداشتگاه وزرا سپری کردند.

مسابقه فوتبال میان دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در ساعت سه و چهل و پنج دقیقه عصر روز ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۶ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد که پیش از مسابقه تعدادی از زنان طرفدار و علاقمند فوتبال که قصد ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقه را داشتند بازداشت شدند.

خبرگزاری مهر با انتشار خبر بازداشت این زنان و دختران نوشت ساعتی قبل از شروع مسابقه آنها «در پوشش پسرانه وارد ورزشگاه آزادی شدهاند که از سوی ماموران باداشت شدند و به بیرون از ورزشگاه هدایت شدند.»

ساعتی پس از بازداشت آنها، سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با تایید خبر مدعی شد که این زنان توسط نیروی انتظامی به «محل مناسبی» هدایت شدند. او همچنین در گفتوگوهایش تاکید کرده که هیچکدام از این زنان بازداشت نشدهاند بلکه همه آنها در «محل مناسبی» تا پایان بازی نگهداری خواهند شد.

با این حال منظور از محل مناسب سخنگوی وزارت کشور «بازداشتگاه وزرا» بوده است. این زنان پس از بازداشت توسط ماموران نیروی انتظامی به بازداشتگاه وزرا منتقل و طبق توییت برخی از خبرنگاران از ساعت ۸ شب به بعد بتدریج آزاد شدهاند.

استفاده از عبارت «محل مناسب» به جای بازداشتگاه وزرا از سوی سخنگوی وزارت کشور باعث انتقاد گسترده او در شبکههای مجازی شد. سامانی در گفتوگوهای خود گفته بود: «این بانوان توسط ماموران نیروی انتظامی به محل مناسبی هدایت شدند» او در ادامه گفته بود: «این بانوان هم اکنون در محل مناسبی نگهداری میشوند که پس از اتمام بازی راهی منزل خواهند شد.»

نیلوفر حامدی روزنامهنگار که خود یکی از زنانی بوده که به ورزشگاه آزادی رفته در توییتر خود نوشته است: «رفتیم جلو ورزشگاه آزادی، میدونستیم راه نمیدن فقط خواستیم عکس بگیریم بشه خاطره دربی، اما تهدید کردن میبریمتون. ما هم امتداد خیابان راه افتادیم بریم مونکه با ماشین گشت ارشاد افتادن دنبالمون و میخواستن به زور سوار شیم. یه موتوری نجاتم داد. نمیدونم دوستام چی شدن..»

براین اساس برخلاف گفته سخنگوی وزارت کشور، بازداشت زنان به آرامی هم صورت نگرفته بلکه همراه با تهدید و به زور سوار کردن زنان در ماشینهای گشت ارشاد و انتقالشان به وزرا بوده است. مشخص نیست هنوز که آیا به این زنان اتهامی نیز وارد شده است.

در توییت دیگر او فیلمی از خود را منتشر کرده که از جیانی اینفنتیو رییس فدارسیون جهانی میخواهد که زنان ایرانی برای تماشای مسابقات در ورزشگاهها نیاز به ضمانیت دارند.

میرا قربانیفر روزنامهنگار نیز در توییتر خود نوشت ماموران بازداشتگاه وزرا از خانوادههای بازداشت شده خواستهاند برای آزادی آنها لباس مناسب بیاورند: «خبرها حکایت از ادامه بازداشت زنانی دارد که در مقابل ورزشگاه یا اطراف آن حضور داشتند. بازداشتیها همچنان به وزرا منتقل میشوند و نکته عجیب اینکه به خانوادهها گفته شده بروید لباس مناسب بیاورید تا آزاد شوند. به صورت از پیش تعیین شده گویا با تعویض لباس از وزرا آزاد میشوند.»

چند ساعت پس از پایان مسابقه فوتبال دختران و زنان بازداشت شده از بازداشتگاه وزرا آزاد شدند.

علی ملیحی، روزنامهنگار نیز در توییتی خبر آزادی بازداشت شدگان را نوشت: «بچههای بازداشت شده در برابر استادیوم یکی یکی دو تا دوتا داران از محل مناسب یعنی بازداشتگاه وزرا میان بیرون»

طیبه سیاوشی نماینده مجلس نیز کوتاه در توییتی نوشت: «خوشبختانه همه دخترهای بازداشت شده در پشت در استادیوم آزادی آزاد شدهاند.

رییس فیفا و بی‌تاثیری حضورش برای زنان ایرانی 

برای ورزشگاه همشهری آنلاین روز ششم اسفند ماه چهار روز قبل از مسابقه در خبری با اشاره به سفر جیانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به ایران، انگیزه اصلی او را از آمدن به ایران مذاکره برای اجازه حضور زنان در ورزشگاههای فوتبال عنوان کرده بود.

همشهری آنلاین درباره مهمترین انگیزه سفر رییس فیفا به تهران نوشته بود: «بنابر اطلاعات دریافتی، مهمترین انگیزه اینفانتینو برای سفر به ایران، حل مشکل منع ورود بانوان به ورزشگاههای مسابقات فوتبال است.» در این مطلب همچنین آمده بود: «اینفانتینو یک دلیل اصلی برای سفر به ایران دارد که تاکنون رسانهای نشده و فدراسیون هم قصد ندارد آن را رسانهای کند تا در موعد مقرر این جلسه برگزار شود.

با این حال برخلاف امیدهای ایرانیان برای رفع مشکل زنان برای حضور در ورزشگاه، حتی حضور رییس فیفا در ایران هم نتوانست کمکی کند و در این مسابقه نیز بسیاری از زنان و دختران بازداشت شده و با ونهای بزرگ نیروی انتظامی به بازداشتگاه وزرا برده شدند.

سپ بلاتر، رییس سابق فدارسیون فیفا اسفند ۹۳ در یادداشتی ممنوعیت حضور زنان در استادیومهای ایران را «غیرقابل تحمل» خوانده بود. او در یادداشتش نوشته بود که در دیدار با حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ خواسته تا به «این وضعیت غیرقابل تحمل» رسیدگی کند با این حال پس از پنج سال هنوز هیچ اتفاقی در این باره نیفتاده است.

پروانه سلحشوری ریییس فراکسیون زنان مجلس  روز ۱۰ اسفند ماه در گفتوگو با اعتمادآنلاین عدم حضور زنان در ورزشگاههارا «چماقی بر سر جمهوری اسلامی» دانسته بود: «متاسفانه مطالبه حضور زنان در ورزشگاهها به چماقی بر سر جمهنوری اسلامی تبدیل شده است یعنی این موضوع ناراحت کننده است که بیگانگان و دشمنان جمهوری اسلامی از این موضوع سواستفاده میکنند که زنان در ایران آزادی ندارند.»

این نماینده مجلس با اظهار اینکه میتوان به راحتی اجازه ورود زنان به ورزشگاهها را داد گفت : «چرا باید تا این حد بهانه به دستشان بدهیم در حالی که میتوان به راحتی این فضا را ایجاد کرد. من واقعا متوجه نمیشوم که که این همه سختگیری نسبت به مردم به چه دلیل است.»

این نماینده گفته بود او چند روز قبل از وزیر ورزش هم خواسته تا «تعدادی بلیط به خانم داده شود تا بتوانند در این بازی حضور پیدا کنند» اما به نظرم دیر مطرح کردم و امکان فراهم شدن هماهنگیهای لازم در خود وزارت ورزش نبود. خانم سلحشوری در حالی از کمبود وقت می‌گوید که اساسا اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها فقط  محدود  به صدور بلیط و یادآوری‌های نمایندگان مجلس نمی‌شود.

تکذیب نامه رییس جمهور به وزیر ورزش برای اجازه ورود زنان به ورزشگاه آزادی

چند روز پیش از روز مسابقه، متن نامهای که محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور خطاب به سلطانیفر وزیر ورزش نوشته شده در فضای مجازی منتشر شد. طبق این نامه که در روز هشتم اسفند ماه نوشته شده رییس دفتر حسن روحانی از وزیر ورزش خواسته تا «باتوجه به علاقه عموم مردم ایران به این بازی، امکان حضور بانوان در آن فراهم شود.»

پس از انتشار این نامه در شبکه‌های مجازی، بلافاصله وزارت ورزش نامه منسوب به دفتر رییس جمهوری را جعلی عنوان کرد و گفت چنین نامهای که متن از سوی وزارت ورزش دریافت نشده است. با این حال تاکنون دفتر رییس جمهور که حامل ارسال این نامه بوده آن را تکذیب نکرده است.

حسن روحانی، رییسجمهور ایران که با شعار احقاق حقوق شهروندی کار خود را آغاز کرد بارها از رعایت عدالت در ورزش سخن گفته وخواستار فراهمسازی شرایط مناسب برای ورزش زنان شده استهمچنین معاونت امور زنان و خانواده بارها در دورههای مختلف از تلاشدولت برای ورود زنان به وررزشگاهها و تماشای مسابقات در کنار مردان سخن گفتند اما تاکنون اتفاق تازهای نیفتاده و هنوز با حضور زنان درورزشگاهها و ورزشکاران زن مخالفت میشود.

تلاش زنان برای ورود به ورزشگاهها و تماشای مسابقات مورد علاقهشان بیش از یک دهه پیش شکل گرفته و در سالهای اخیر تبدیل به یک مطالبه جدی شده است. با این حال نه تنها تاکنون به زنان اجازه ورود مسالمت آمیز به ورزشگاهها و تماشای مسابقات در کنار مردان داده نشده بلکه بسیاری از زنان علاقمند نیز در جلوی ورزشگاهها بازداشت و حتی مواجه با حکم قضایی شدند.

پیش از این شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رییس جمهور در امور زنان و خانواده در تاریخ ۱۰ تیرماه ۹۴ در مورد علت سکوتش نسبت به عدم ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای مسابقات گفته بود: دولت به احترام مراجع، موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها را پیگیری نکرد.

این اظهارنظر خانم مولاوردی باعث واکنش شدیدی از سوی فعالان حقوق زن شد و یک خبرنگار ورزشی در گفتوگویی با کمپین گفته بود پس دولت روحای برای انتخابات بعدی لطفا از همان مراجع رای بگیرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید