آخرین گزارش عاصمه جهانگیر را درباره وضعیت حقوق بشر ایران

بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران فعالان و مخالفان سیاسی را در جهت محدود کردن آزادی بیان بازداشت کرده است.

این اطلاعات بر اساس گزارش آخر عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در سازمان ملل تهیه شده و به نوشته خبرگزاری رویترز، گزارش او در شورای امنیت حقوق بشر سازمان ملل، نهایی شده بود اما به گفته دیپلمات‌ها، تهران تلاش کرده بود جلوی انتشار آن را بگیرد.

عاصمه جهانگیر در آخرین گزارش خود از مقام‌های ایران خواسته تا در زمینه سرکوب معترضان اخیر ایران و کشته‌شدن برخی از آنها در بازداشت، تحقیقات مستقلی انجام دهند.

عاصمه جهانگیر در گزارش خود تصویری که از وضعیت حقوق بشر ایران مشاهده کرده را نگران‌کننده خواند و خواستار تحقیقات مستقل درباره موج سرکوب اخیر در ایران و جان باختن برخی از معترضان در بازداشت و پاسخگویی مسئولان شده بود.

در گزارش گفته می‌شود در جریان تظاهرات خیابانی ماه دسامبر ایران در اعتراض به فساد و وضعیت بد اقتصادی – که گسترده‌ترین تظاهرات پس از اعتراض‌های سال ۲۰۰۹ بود – بیش از ۲۰ نفر کشته و حدود ۴۵۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند.

به گفته او برخلاف اطمینانی که دولت ایران داده بود، پیشرفتی در وضعیت حقوق بشر ایران به چشم نمی‌خورد. هفته گذشته، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران را فاقد اعتبار و ارزش خواند. این گزارش که در سی‌و‌هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، از ایران خواسته بود، حقوق زندانیان از جمله افراد بازداشت‌شده در اعتراضات دی ماه را رعایت کند.

وی در ادامه آخرین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر ایران می‌نویسد، به رغم تضمین‌های حکومت جمهوری اسلامی، بهبود و ارتقای وضعیت حقوق بشر یا محقق نشده یا بسیار آهسته و تدریجی در حال انجام است.

عاصمه جهانگیر از آبان ماه سال ۱۳۹۵ با پایان مأموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران فعالیت می‌کرد و در چند گزارش نیز از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده بود. وی از حقوقدانان و فعالان حقوق بشر شناخته شده پاکستانی و بنیانگذار کمیسیون حقوق بشر این کشور به شمار می‌رفت.

او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در آزادی ادیان و عقاید بود. عاصمه جهانگیر چند جایزه بین‌المللی در حوزه حقوق بشر هم دریافت کرده بود و یکی از وکلای سرشناس، از فعالان حقوق بشر، به گفته عبدالکریم لاهیجی‌، حقوقدان و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، استثنایی در میان گزارشگران حقوق بشر به شمار می‌رفت که در ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ در سن ۶۶ سالگی در شهر لاهور پاکستان درگذشت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید