ممانعت ماموران فرودگاه از خروج همسر کاووس سید امامی از ایران

در ساعات اولیه بامداد امروز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند، ماموران گیت امنیتی فرودگاه امام خمینی، از خروج مریم ممبینی٬ همسر کاووس سیدامامی که همراه با دو پسر خود رامین و مهران سید امامی، عازم کشور کانادا بودند، جلوگیری کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح امروز ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ماموران گیت امنیتی فرودگاه امام خمینی تهران با ضبط پاسپورت مریم ممبینی همسر کاووس سید امامی که اخیر به طرز مشکوکی در زندان در گذشته است، از خروج وی از کشور جلوگیری کردند، ماموران به رامین و مهران، دو پسر کاووس سیدامامی اجازه خروج از ایران را داده اند.

خانواده سیدامامی گفته اند که ضبط پاسپورت خانم سیدامامی یک تاکتیک فشار است تا فرزندانش در کانادا سکوت اختیار کنند.

مهران سیدامامی در تماسی تلفنی به خبرنگار نیویورک تایمز گفته است: “آنها یک بار خانواده ما را تکه پاره کردند حالا دوباره دارند ما را دو پاره می کنند.”

رامین سیدامامی نیزدر نوشته‌ای که دقایقی قبل از ترک ایران در اختیار برخی خبرگزاری ها قرار داده است گفته : “من حقیقتا اعتقاد دارم تنها دلیلی که بقیه ما را دستگیر نکرده‌اند به این دلیل است که صحبت کردیم و نپذیرفتیم که سکوت کنیم. بعد از مرگ پدرم، کاووس سیدامامی، زندگی ما وارد یک هرج‌ومرج واقعی شده است. برای چنین مردمآرامی، که در همه زندگی‌اش خدمت کرد و عشق ورزید، چنین سرنوشت تراژیکی داشتن نهایتا اسف‌بار است، نه تنها برای ما بلکه برای گروه کثیری از افرادی که به فعالیت‌های او اعتقاد داشتند.”

“براساس گفته‌های اعضای خانواده سیدامامی، ماموران قوه‌قضاییه و اطلاعات سپاه در طی روزهای پس از مرگ این استاددانشگاه و پس از آنکه خانواده خواستار تحقیقات مستقل برای مشخص شدن دلیل مرگ شد بارها با تهدید و آزار واذیت این نهادها مواجه شده است. در تاریج ۱۹ بهمن، مریم ممبینی برای ملاقات با همسرش به شعبه ۲۷ دادگاه فراخوانده شد اما پس از سه ساعت بازجویی، و تهدید خود و اعضای خانواده‌اش به دستگیری، به او گفتند که همسرش در زندان خودکشی کرده‌ است «و او را مجبور کردند کاغذی را امضا کند و تعهد دهد که با رسانه‌ها صحبت نکند والا به زندان خواهد رفت.”

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، در واکنش به جلوگیری از خروج همسر کاووس سیدامامی از ایران در توییتر خود نوشت: “مایه انزجار است که به مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی، اجازه خروج از ایران داده نشده است. ما خواستار آن هستیم که او به عنوان یک کانادایی از آزادی بازگشت به خانه برخوردار باشد.”

 

کاووس سیدامامی، استاد ۶۴ ساله دانشگاه و فعال محیط زیست، در چهارم بهمن و در سکوت خبری از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد اما ماموران روز نوزدهم بهمن به خانواده‌اش اطلاع دادند او در زندان خودکشی کرده است. این استاد دانشگاه روز بیست و پنجم بهمن در میان سوالات و ابهامات فراوان خانواده و افکار عمومی و به ویژه جامعه دانشگاهی ایران به خاک سپرده شد.

رامین سیدامامی فرزند مرحوم کاووس سیدامامی استاد دانشگاهی که در سلولش در زندان اوین درشرایطی ابهام‌آمیز فوت کرد با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن ماه) نوشت در گواهی فوت که روز ۱۳ فوریه به آنها برای انجام خاکسپاری داده شده، جای نتیجه کالبد شکافی «در انتظار» ذکر شده است. همچنین او برای اولین بار از تهدید مادرش توسط افرادی در شعبه ۲۷ دادگاه انقلاب برای سکوت و رسانه‌ای نشدن مرگ پدرش شده‌، سخن گفت. به گفته او از همسر کاووس سیدامامی تعهد کتبی گرفته شده تا درباره مرگ همسرش صحبت نکند والا او هم زندانی خواهد شد.

«سی‌بی‌سی»‌نیوز کانادا با تایید این خبر گفته: “متاسفانه کانادا هیچ سفارتخانه‌ای در ایران ندارد. دو کشور از سال ۲۰۱۲ میلادی در قطع روابط دیپلماتیک به سر می‌برند و ایتالیا اکنون حافظ منافع کانادا در ایران است. «علی احساسی» نماینده از اونتاریو می‌گوید که او با خانواده آقای سیدامامی در ارتباط بوده و قصد دارد با فرزندان او در فرودگاه ونکوور در روز پنجشنبه دیدار کند”.

دست کم ده فعال محیط زیست در ایران  طی هفته های گذشته بازداشت شدند. این بازداشت ها قبل از منتشر شدن خبر مرگ کاووس سدی امامی یکی از فعالان سرشناس محیط زیستی در ایران در سکوت خبر انجام گرفت.

سازمان عفو بین‌الملل با اتشار بیانیه‌ای در رباطه با مرگ مشکوک کاووس سید امامی اعلام کرد “جلوگیری مقامات از انجام تحقیقات مستقل در مورد مرگ بسیار مشکوک دکتر سید امامی نشان از یک تلاش عامدانه و برنامه ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه‌ و قتل احتمالی دارد.”

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل