نگرانی از وضعیت دو روحانی بازداشت شده ترکمن

دو روحانی اهل سنت ترکمن به نام های “جمال الدین آدی‌زاده” و “عبدالغفار بندی” که در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری از سوی  پرسنل اداره اطلاعات استان گلستان بازداشت شدند، علی‌رغم گذشت ۱۵ روز و پیگیری نزدیکان و خانواده‌، از وضعیت این افراد هیچ اطلاعی حاصل نشده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  سایت توهرا، فعالان حقوق بشر ترکمن صحرا،  با تایید این خبر نوشت: “پس از گذشت ۱۵ روز تداوم بی خبری از وضعیت دو روحانی اهل سنت به نام های “جمال الدین آدی‌زاده” و “عبدالغفار بندی” همچنان ادامه دارد.”

این دو روحانی که از اهالی شهرستان کلاله هستند بعداز ظهر یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری از سوی پرسنل اداره اطلاعات استان گلستان بازداشت و پس از تفتیش کامل منازل و ضبط وسایل شخصی به مکان نامعلومی منتقل شدند.
جمال الدین آدی‌زاده فرزند قربان ساکن روستای قوجمز از توابع شهرستان کلاله است. در زمان بازداشت، منزل و محل کار جمال الدین آدی‌زاده مورد تفتیش قرار گرفته و وسایل وی از جمله فلش مموری، هارد اکسترنال و کتاب های وی توسط نیرو های امنیتی ضبط شده است.

عبدالغفار بندی دیگر روحانی بازداشت شده روز گذشته ساکن روستای اورجنلی از توابع شهرستان کلاله است.

در خصوص  عبدالغفار بندی یک منبع نزدیک به خانواده وی به توهرا گفته بود “ماموران امنیتی به عبدالغفار هشدار ایست داد ولی او توجهی نکرد، مردم با مداخله آنی با ماموران امنیتی درگیر شدند و ماموران با شلیک تیر هوایی هسته تشکیل شده را بهم زدند و عبدالغفار را با ضرب و شتم به مکان نامعلومی منتقل کردند”.

از اتهامات و دلایل بازداشت این افراد اطلاعی در دست نیست و تنها در زمان بازداشت به نزدیکان این دو روحانی گفته شده که برای پیگیری وضعیت حقوقی‌شان به دادگاه ویژه روحانیت شهرستان گرگان مراجعه کنند ولی کماکان با گذشت ۱۵ روز هیج گونه اطلاعی از وضعیت این افراد حاصل نشده است.

شهرستان کلاله یکی از شهرستان های استان گلستان است، جمعیت این شهرستان در سال ۸۵ برابر با ۱۵۳۲۶۱ بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید