آزار و اذیت خانواده جان‌‌باختگان در زندان را متوقف کنید؛ آنها خواهان حقیقت و عدالت هستند

عفو بین‌الملل، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، دیدبان حقوق بشر و عدالت برای ایران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که مقامات ایران باید به کارزار بی‌رحمانه‌ی آزار و تهدید خانواده‌های بازداشت‌شدگانی که به طور مشکوک در حین بازداشت جان خود را از دست داده‌اند، پایان دهند.

این چهار سازمان‌ حقوق بشری ابراز نگرانی کرده‌اند که خانواده‌های داغدیده به خاطر تلاش برای دانستن حقیقت و اجرای عدالت با اقدامات تلافی‌جویانه روبرو شده‌اند. در این بیانیه بار دیگر از مقامات ایران بار درخواست شده است که یک کمیسیون مستقل تحقیق تشکیل دهند و از دو گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و ترذیلی و در زمینه اعدام‌های فراقضایی، اختصاری و خودسرانه برای بازدید از ایران دعوت به عمل آورند. مقامات باید تضمین کنند که در صورت وجود شواهد کافی دال بر وقوع قتل، مرتکبان جرم را مورد محاکمه و مجازات قرار دهند.

این چهار سازمان حقوق بشری همچنین از مقامات ایران خواسته‌اند که ممنوعیت سفر همسر کاووس سیدامامی، مریم ممبینی، را فورا لغو کنند و اجازه دهند که به خانواده‌اش در کانادا بپیوندد.

از دی ماه ۱۳۹۶ دست کم پنج مورد مرگ در حین بازداشت گزارش شده است. در خصوص مرگ سه نفر با اسامی سینا قنبری، وحید حیدری و کاووس سیدامامی، مقامات بلافاصله اعلام کردند که آنها دست به خودکشی زده‌اند اما این ادعا قویا از سوی خانواده‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر رد ‌شده است. در مورد نفر چهارم، سارو قهرمانی، مقامات ادعا کردند که او در جریان یک درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی کشته شده است. این ادعا از سوی خانواده رد شده است؛ آنها گفته‌اند که سارو قهرمانی طی اعتراضات سراسری دی ماه دستگیر و بازداشت شده و آثار شکنجه بر بدنش مشهود بوده است.

آخرین مورد گزارش شده، مربوط به محمد راجی یکی از اعضای جامعه دراویش گنابادی است که به‌دنبال سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز دروایش گنابادی در تهران در تاریخ ۱ اسفند بازداشت شده بود. نیروی انتظامی ۱۵ روز بعد در تاریخ ۱۳ اسفند به خانواده وی اطلاع داد که او بر اثر ضربات وارده جان سپرده است.

متن اطلاعیه به انگلیسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید