اعتصاب غذای پیمان روشن‌ضمیر در زندان اهواز و اصرار بر حق آزادی مشروط

پیمان روشن‌ضمیر، وبلاگ‌نویس و طراح وب که دوران محکومیت هفده ماهه خود را در زندان مرکزی اهواز سپری می‌کند، در اعتراض به مخالفت وزارت اطلاعات و قوه‌قضائیه با آزادی مشروطش از روز نهم اسفند اعلام اعتصاب غذا کرده است.

پیمان روشن‌ضمیر زندانی سیاسی سی ساله در نامه‌ای از زندان مرکزی اهواز که برای انتشار در اختیار کمپین حقوق بشر در ایران  قرار گرفته، با شرح ضعف جسمی‌اش پس از حدود دو هفته اعتصاب غذا، نوشته تا زمان موافقت مسئولان قضایی با آزادی مشروطش به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

در بخشی از این نامه که روز نوزدهم اسفند در یازدهمین روز اعتصاب غذایش نوشته شده آمده است علیرغم وضعیت بد جسمی، مسئولان قضایی و امنیتی اهواز  او را تهدید کرده‌اند در صورت ادامه اعتصاب همسرش را بازداشت خواهند کرد: «هیچ کس از بهداری هم صدایم نکرده، دو روز پیش یک نفر از وزارت اطلاعات و دیشب رییس کل حفاظت سازمان زندانها به سراغم آمدند و بعد از توهین و تهدید رفتند کلن بجز تهدید هیچ حرفی از ایشان نشنیدم. ماموری که از وزارت به زندان آمده بود از من خواست رو به دیوار بنشینم که او را نبینم و با هم صحبت کنیم که من قبول نکردم و بعد تنها جمله ای که گفت این بود که همسرت را دستگیر می‌کنیم خبر اعتصاب تو را منتشر کرده و تو داری برای همسرت دردسر درست میکنی به او گفتم حتما اینکار را بکنید تا دنیا بهتر شما را بشناسد و محوطه حفاظت را ترک کردم و به بند برگشتم.»

پیمان روشن‌ضمیر روزنامه‌نگار و وب‌لاگ‌نویس و سردبیر وبسایت مسدود شده «هفت تیر» به دلیل نوشتن مطالبی در وب‌سایتش در ۱۳ دی ماه ۱۳۸۹ از سوی اداره اطلاعات اهواز بازداشت شد و پس از دو ماه به قید وثیقه آزاد شد. او در اردیبهشت ۱۳۹۰ به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به ترتیب به ۱۲ و پنج ماه زندان محکوم شد که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات ایران درباره تجمیع جرائم فقط بزرگ‌ترین مجازات بزرگ‌ترین اتهام یعنی ۱۲ ماه آن قابل اجرا است.

این وبلاگ‌نویس در دی ‌ماه ۱۳۹۶ برای تحمل حبس به زندان اهواز منتقل شده و با احتساب ایام بازداشت، یک سوم حبس خود را گذرانده و به دلیل عدم سو پیشینه، قانونا از حق آزادی مشروط برخوردار است.

طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی دادگاه صادرکننده حکم می تواند در مورد محکومان  به حبس کمتر از ده سال پس از تحمل یک سوم مدت مجازات  حکم آزادی مشروط را صادر کند. طبق این ماده شرایط آزادی مشروط حسن اخلاق و رفتار زندانی در مدت حبس است و این که محکوم قبلا از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

پیمان روشن‌ضمیر در نامه‌اش نوشته اجرای احکام زندان اهواز و وزارت اطلاعات بدون دلیل موجهی با آزادی مشروط او مخالفت کرده‌اند. این زندانی سیاسی نوشته اعتصاب غذایش را تا زمان آزادی ادامه‌ می‌دهد و گفته مسئولیت جان و سلامتی‌‌اش را بر عهده مقامات امنیتی و قضایی است.

این زندانی سیاسی در بخش پایانی نامه‌اش آورده است: «من یک سوم مدت حبس را گذراندم و درخواست خیلی ساده و قانونی‌ای دارم می‌خواهم با آزادی مشروط که حق قانونی من در اولین سابقه زندانم است موافقت شود و آزاد شوم قبل از اعتصاب خانواده ام بارها این درخواست را به وزارت اطلاعات و اجرای احکام دادگاه انقلاب اهواز در میان گذاشتند اما گوش شنوایی نبود گویی عده ای اینجا در سمت هایی هستند که نمی‌خواهند مسائل سریع و بی هزینه حل شود و مایل هستند برای نظام هزینه تراشی کنند حالا که عذاب شدید یازده روز گرسنگی در اعتصاب غذا را کشیدم در هیچ حالتی بغیر از آزادی از زندان اعتصاب را نمیشکنم و مسئولین هم این را خوب میدانند پس مسئولیت مرگ من در این شرایط بر عهده همه آنهایی ست که میتوانستند خیلی فوری با آزادی مشروط من موافقت کنند و نکردند.»

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید