کشته و زخمی شدن ۴ کولبر در هفته نخست ۱۳۹۷/ گزارشی از حوادث کولبران در سال ۱۳۹۶

تصویر آرشیو

از ابتدای فروردین ۱۳۹۷ و اولین روزهای نوروز، چند کولبر کُرد اهل سلماس، ربط و سردشت با شلیک نیروهای مرزی ایران یا سقوط از ارتفاعات در مرزهای سردشت کشته یا زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی هفته اول فروردین ۱۳۹۷ چند کولبر کُرد از اهالی سلماس، ربط و سردشت توسط شلیک مستقیم نیروهای مرزی یا سقوط از ارتفاعات کشته و زخمی شدند. “ابراهیم سلیمانی و شهروز حمیدزادە” از جمله کولبرانی هستند که کشته و “جمال خباز و لقمان محمدزادە” به شدت زخمی شده‌اند.

ابراهیم سلیمانی در پی شلیک نیروهای انتظامی جان خود را از دست داد

 

ابراهیم سلیمانی جوانِ اهل روستای «کانی‌زرد»، دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ به همراه تنی چند از کاسبکاران در مسیر بازگشت به روستایشان کانی‌زرد، هدف تیراندازی نیروهای مرزی سردشت قرار گرفتند. ابراهیم سلیمانی، متاهل و پدر ۵ فرزند در این تیراندازی با شلیک مستقیم گلوله نیروهای هنگ مرزی کشته شد.

 

 

ویدئویی مربوط به ساعاتی پس از کشته‌شدن ابراهیم‌ سلیمانی:

شهروز حمیدزاده، کولبر اهل سلماسِ شهر اشنویه نیز یک‌شنبە ۵ فروردین ۱۳۹۷ به رودخانه گادر اشنویه سقوط می‌کند و جان خود را از دست داد.

لقمان محمدزاده و جمال جباز، دو کولبر اهل ربط و سردشت هستند که ۴ فروردین ۱۳۹۷ توسط شلیک مستقیم نیروهای مرزی سردشت زخمی شده‌اند و تا لحظه تنظیم این خبر اطلاع درستی از وضعیت سلامتی آن‌ها در دست نیست.

لقمان محمدزاده

 

لقمان محمدزاده، جوان کُردِ اهل ربط، ۴ فروردین ۱۳۹۷، به همراه گروهی از کولبران در مرز سردشت در کمین نیروهای انتظامی گرفتار می‌شوند. این جوان ۳۷ ساله در مناطق مرزی کانی‌زرد در پی تیراندازی نیروی انتظامی از ناحیه ران و شکم مجروح زخمی و جهت معالجه پزشکی به بیمارستان سردشت منتقل شد.

از سوی دیگر جمال خباز، کولبر اهل سردشت، در همان تاریخ (۴ فروردین ۱۳۹۷) با شلیک مستقیم گلوله نیروهای مرزی از ناحیە پشت زخمی و جهت مداوا بە ارومیە منتقل شد.

گفتنی است، در اسفندماه ۱۳۹۶ دست کم دو کولبر در مناطق مختلف مرزی کشته و ۸ کولبر نیز به شدت زخمی شده اند.

زمستان هر سال به دلیل کاهش شدید دما و سرمای طاقت‌فرسا در مناطق مرزی آمار تلفات کولبران افزایش می‌یابد و تنها در طول زمستان ۱۳۹۶، شانزده کولبر کشته و ۲۵ کولبر نیز به شدت زخمی شدند.

طی سال ۱۳۹۶ تعداد زیادی از هموطنانی که ناچارا به کولبری می‌پردازند، کشته یا زخمی شده‌اند. رسانه‌های حقوق بشری کردستان ایران گزارش داده‌اند، “طی سال گذشته(۱۳۹۶) دست کم ۲۲۷ کولبر کشته و زخمی شده‌اند.”

تعدادی از این کولبران توسط شلیک مستقیم نیروهای مرزی و انتظامی کشته یا به دلیل عبور از مسیرهای صعب‌العبور دچار سانحه شده‌اند.

از مجموع ۲۲۷ کولبری که قربانی شده‌اند، دست‌کم ۷۳ تن کشته و ۱۵۴ کولبر زخمی شده‌اند. عمده‌ی این کولبران در اثر شلیک نیروهای مرزبانی آسیب‌های جدی دیده‌اند و‌ عده‌ای هم دچار مخاطرات طبیعی، گیرافتادن در سرما و برف، سقوط از ارتفاعات و بلندی‌ها شده‌اند.

نویسنده: «داریوش عدیم»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید