بیانیه مشترک ۱۲ نهاد حقوق بشری در محکومیت حکم اعدام زندانی سیاسی، رامین حسین پناهی

 
دوازده سازمان و نهاد حقوق بشری طی بیانیه ای مشترک، صدور حکم اعدام برای رامین حسین پناهی، فعال سیاسی کورد و تایید آن از سوی دیوان عالی ایران را محکوم نمودند.
 
“نهاد‌ها حقوق بشری” امضاء کننده این بیانیه، از کلیه نهادهای حقوق بشری و مجامع بین‌المللی خواهان مداخله موثر، فعال و فوری برای متوقف کردن اجرای حکم رامین حسین پناهی شده اند.
 
متن بیانیه مشترک این نهادهای حقوق بشری به شرح ذیل است:
 
بیاننامه سازمانهای حقوق بشری در محکومیت حکم اعدام و در حمایت از زندانی سیاسی، رامین حسین پناهی
 
همان طور که مطلع هستید، دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران، حکم اعدام زندانی سیاسی کورد، رامین حسین پناهی را تایید کرده است و خطر اعدام این فعال سیاسی قریب الوقوع است.
 
رامین حسین پناهی یکی از فعالان سیاسی کورد است که در روز دوم تیرماه ۱۳۹۶ شمسی، از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. روز ۲۵ ژانویه برابر با ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، در حالی که تنها یک جلسه‌ی دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات وی برگزار شده بود، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی و یکی دیگر از قضات، به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و “عضویت در کومله”، به مجازات اعدام محکوم شد.
 
حکم اعدام رامین حسین پناهی در حالی صادر و ابلاغ شد که، او تمامی اتهامات انتسابی به خود را رد کرده بود. وکیل این زندانی سیاسی کورد نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه قلمداد کرده است.
 
در طول تاریخ حکومت فعلی ایران، خشونت، سرکوب و آزار شهروندان، یکی از روش‌های معمول این حکومت ضدمردمی برای کنترل آنان بوده است، این در حالیست که بر طبق قوانین حقوق بشری؛ حق حیات، ابتدایی‌ترین حق انسان است که به آسانی نمی‌توان آن را از انسان سلب یا قبضه کرد.
 
از هنگام به قدرت رسیدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران، نگاه امنیتی نهاد حاکمیت به کورد‌ها و دیگر ملل غیرفارس بیش از پیش افزایش یافته است. کوچک‌ترین حرکت فعالان مدنی جرم سیاسی تلقی شده و همواره در این سال‌ها به ویژ ه کورد‌ها بیشترین فشار‌ها را از جانب حکومت مرکزی متحمل شده اند. در طول چهار دهه گذشته اعدام‌های سیاسی در کوردستان و دیگر ملل غیرفارس در ایران، هیچگاه متوقف نشده بلکه روزبروز افزایش یافته است، به گونه ای که تنها در چند سال اخیر بیش از ده تن از فعالین سیاسی و حقوق بشری در زندان‌های ایران اعدام شدند.
 
از این رو ما به عنوان “نهاد‌ها حقوق بشری” امضاء کننده این بیانیه، از کلیه نهادهای حقوق بشری و مجامع بین‌المللی خواهان مداخله موثر، فعال و فوری برای متوقف کردن اجرای حکم رامین حسین پناهی هستیم، ما بر این باوریم که همان‌گونه که روزبه ر‌وز بر آمار فعالین محکوم به زندان افزوده می‌شود؛ دستگاه قضایی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در پی اعدام یکایک این فعالین می‌باشد. بر این اساس و در مقطع حساس کنونی، خواستار مداخه موثر و حمایت همه جانبه تمامی انسان‌های آزاده و مجامع بین‌المللی، از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران می باشیم.
 
۱۱ آوریل ۲۰۱۸
 
۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ شمسی
 
١-سازمان حقوق بشر أحواز (المنظمه الأحوازیه لحقوق الإنسان)
 
٢-دیدبان حقوق بشر أحواز Ahwazi Observatory for Human Rights
 
٣-سازمان حقوق بشر اهواز(Ahwaz Human Rights Org AHRO)
 
۴- گروه حقوق بشر بلوچستان BHRG
 
۵- مرکز حقوق بشر زاگروس
 
۶- سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات
 
۷- سازمان حقوق بشر “هه نگاو”
 
۸- هاوپەیمانی کورد-سویس
 
۹- انجمن پروژه دمکراتیک کوردستان ایران
 
۱۰- کانون مدافعان حقوق بشر کردستان
 
۱۱- کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
 
۱۲- سازمان کردوسید – چاک

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل