شیخ فائز مندائی شهروند مندائی اهل سوسنگرد بازداشت شد

شیخ فائز مندائی، شهروند عرب اهل سوسنگرد روز جاری از سوی پرسنل اداره اطلاعات سپاه در محل کارش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، روز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ شیخ فائز مندائی شهروند عرب پیرو آیین مندائی از سوی ماموران اطلاعات سپاه در شهر سوسنگرد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

کانال تلگرامی خاکزدگان با تایید این خبر نوشته: «فائز از اقلیت دینی مندائی که جزئی از جامعه عرب در اهواز محسوب میشوند، خود را طرفداران پیامبر یحیی معمدان و بازمانده های واقعی تمدن ایلام می‌دانند، زبان محلی این اقلیت عربی و زبان رسمی_دینی آن آرامی شرقی یا همان ایلامی‌ست.

این اقلیت که مرکزیت جهانی آن در اهواز واقع شده قانون اساسی ایران هیچ اعترافی به موجودیت آنها نکرده است، آنها از کلیه حقوق شهروندی و حقوقی نظیر کار در اداره های دولتی، تحصیل و دیه در صورت قتل محروم هستند. بسیاری از مندائیان در صنعت زرگری(طلا فروشى) مشغول به کار هستند که بیشتر آنها در سال های اخیر از اهواز و شهرهای اطراف به استرالیا، کانادا و امریکا مهاجرت کرده اند.

بزرگترین واقعه کشتار مندائیان در شوشتر، در دوره قاجار و صدارت امیر کبیر به وقوع پیوست، که تا به اکنون واقعه (صبی کشون) در نزد مردم محلی معروف است.

در اثر همین واقعه بود که مندائیان شهر تاریخی خود شوشتر را ترک کرده و به اهواز وشهر (طیب) عراق مهاجرت کردند.»

منداییان در کناره‌های رودخانه‌های دجله، فرات و کارون زندگی می‌کنند. جمعیت آن‌ها را ۷۰ هزار نفر در عراق و ۲۵ هزار نفر در ایران برآورد می‌کنند. اصلی‌ترین رکن دینی آن‌ها غسل تعمید در روزهای یک‌شنبه در آب روان است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید