دو تن از هموطنان به دلیل اعتراض در مقابل مقامات ایرانی بازداشت شدند

پس از انتشار ویدئوی سخنان اعتراض‌آمیز یکی از شهروندان ساکن بانه، به نماینده رهبری جمهوری اسلامی ایران، خبری در فضای مجازی مبنی بر بازداشت این شهروند بانه‌ای، توسط ماموران امنیتی منتشر شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یادگار صادقی، شهروند و کاسبکار ساکن شهر بانه، چهاشنبه ۲۹ فروردین، در مسجد جامع بانه و در حضور سعید جلیلی، نماینده رهبری جمهوری اسلامی در شورای امینت ملی، سخنان اعتراض آمیزی را نسبت به وضعیت بد کولبران و شرایط وخیم معیشتی‌شان طرح می‌کند، که همین موضوع باعث بازداشت وی در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ می‌شود.

ویدئوی زیر مربوط به بخشی از سخنان اعتراض آمیز یادگار صادقی است که در حضور سعید جلیلی نماینده رهبری در شورای امنیت طرح شد:

هر ساله تعداد زیادی از هموطنان نقاط مرزی که ناچارا به کولبری می‌پردازند، کشته یا زخمی می شوند تا جایی که رسانه‌های حقوق بشری کردستان ایران گزارش داده‌اند، تنها “طی سال گذشته(۱۳۹۶) دست کم ۲۲۷ کولبر کشته و زخمی شده‌اند.”

تعدادی از این کولبران توسط شلیک مستقیم نیروهای مرزی و انتظامی کشته یا به دلیل عبور از مسیرهای صعب‌العبور دچار سانحه شده‌اند.

از مجموع ۲۲۷ کولبری که قربانی شده‌اند، دست‌کم ۷۳ تن کشته و ۱۵۴ کولبر زخمی شده‌اند. عمده‌ی این کولبران در اثر شلیک نیروهای مرزبانی آسیب‌های جدی دیده‌اند و‌ عده‌ای هم دچار مخاطرات طبیعی، گیرافتادن در سرما و برف، سقوط از ارتفاعات و بلندی‌ها شده‌اند.

گفتنی است، پس از یادگار صادقی نوبت به سعید فاخرنسب می رسد که او هم به دلیل صحبت هایش پیرامون موضوع بازداشتی های اهواز در حضور نماینده خبرگان بازداشت شده است.

سعید فاخرنسب، رئیس سابق اداره آموزش و پرورش شهر شادگان در خوزستان است که به دلیل پیگیری وضعیت بازداشتیان اخیر خوزستان پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

ویدئوی زیر را ببنید:

ترجمه بخشی از سخنان سعید فاخرنسب:

جوانان را به این جرم که از نام و تاریخ عربی استفاده می کنند، بازداشت می کنند، از جمله بازداشت شده ها جوان معلولی است که اکنون برایش ۳۰۰ میلیون وثیقه خواسته اند. همینطور یک شخص از اراک که مهمان یکی از حضار همین جا بود و یک شب با لباس عربی برای تفریح بیرون رفته بود که بازداشت می شود و در طول مدت بازداشت فریاد می زد “من فارسم من فارسم” اما به او می گفتند “نه تو عربی” و اکنون برایش ۴ میلیارد ریال قرار صادر شده است و او را به جرم عرب بودن دستگیر کرده اند. ما به استانداری و جاهای مختلف مراجعه کردیم ولی هیچ کس پاسخگو نیست.

هویت یکی از افرادی که سعید فاخرنسب رئیس سابق اداره آموزش و پرورش شهر شادگان به آن در ویدئوی فوق اشاره می کند، «سعید نعمتی»، دارای معلولیت شنوایی است که در جریان اعتراضات اخیر اهواز ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ بازداشت شده است و اکنون در زندان نگهداری می شود. گفتنی است، دستگاه قضایی برای آزادی وی وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تعیین کرده است.

گفتنی است، در تجمعات اعتراضی اهواز که از چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ در اعتراض به پخش یک میان برنامه در شبکه دو صداوسیمای جمهوری اسلامی (برنامه کلاه قرمزی) در برخی مناطق عرب نشین اهواز، آبادان و خرمشهر آغازشده بود، و در روزهای بعد شدت گرفت،  تاکنون صدها تن در ارتباط با این ناآرامی‌ها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اعتراض مسالمت آمیز این شهروندان در پی پخش برنامه ای از  شبکه دو صداوسیمای جمهوری اسلامی (برنامه کلاه قرمزی) آغاز شد که در آن عروسک‌هایی با لباس محلی شهروندان مناطق مختلف ایران بر روی نقشه این کشور نصب می‌شود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در یکی از میان برنامه هایی که در جریان پخش کلاه قرمزی از تلویزیون پخش شد، کودکی عروسک هایی که لباس اقوام مختلف ایرانی را پوشیده بودند، در مناطقی که این اقوام اکثریت دارند، روی نقشه نصب می کند. وقتی نوبت به بخش خوزستان می رسد، تنها عروسکی که لباس بختیاری‌ها را به تن دارد روی تابلو نصب می‌شود و خبری از عروسک ملبس به پوشش عرب‌های خوزستان نیست.

همین موضوع اعتراض شمار گسترده‌ای از ساکنان عرب اهواز را در پی داشت؛ آن‌ها معتقدند صدا و سیما، به عمد سیاست انکار عرب‌های خوزستان را دنبال می کند.

عباس کعبی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما خواستار عذرخواهی او در این زمینه شده بود.

بنا بر این نامه، آقای کعبی از آنچه حذف اعراب ایرانی به عنوان یکی از قومیت‌های ایران در نقشه‌ای که پراکندگی قومیت‌ها را نشان داده بود انتقاد کرده و افزوده بود تحریک قومیت‌ها بسیار خطرناک و یک حرکت به گفته او ضد انقلابی است.

ویدئوها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که شمار زیادی از شهروندان عرب اهواز ، آبادان و خرمشهر در چند روز گذشته با تجمع در خیابان  به تظاهرات اعتراضی خود علیه رسانه حکومتی ایران ادامه داده‌اند.

زنان عرب در اعتراضات اخیر اهواز نقش پررنگی را بر عهده گرفته و دوشادوش مردان در اعتراضات حاضر شده و شعارهایی با مضمامین تاکید بر هویت عربی سر دادند.

آنها با سر دادن شعار به همراه پایکوبی سنتی مردان و هلهله زنان، اعتراض خود به آنچه آن را “انکار هویت” خود می‌خوانند بیان می‌کنند.

بر اساس گزارش کریم دحیمی  فعال  حقوق بشر عرب اهواز که به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ارسال شده است.در طول یک هفته از اعتراضات از ۷ فروردین تا کنون بیش از ۱۶۰ نفراز تظاهر کنندگان در شهرهاى  اهواز،معشور،حمیدیه، خرمشهر(محمره)،آبادان(عبادان) و ملاشیه در جنوب غرب شهر اهواز و عین دو در غرب اهواز توسط نیروهاى اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

بعضى از گزارشها حاکى از آنست که تعداد بازداشت شدگان بیشتر از این عدد است و در بین آنها تعدادى زن و حدود ۲۰ تن زیر ۱۸ سال مى باشند که به بازداشتگاههاى اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه منتقل شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید