عباس عدالت، شهروند دوتابعیتی (انگلیسی-ایرانی) استاد دانشگاه امپریال کالج بازداشت شد

عباس عدالت، استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن که برای شرکت در یک کارگاه آموزشی از لندن به تهران سفر کرده بود، بازداشت شد.

عباس عدالت، (شهروند دو ملیتی) استاد دانشگاه امپریال کالج لندن و فعال ضدجنگ، ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد.

خبرگزاری فارس وابسته به ارگان‌های دولتی، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، با نام بردن از عباس عدالت خبر بازداشت وی را منتشر کرد و نوشت: «اخیراً اعضای یک شبکه نفوذی وابسته به انگلیس دستگیر شده‌اند که گفته می‌شود با برخی از عناصر اصلی جریان فتنه و انحراف در ارتباط بوده‌اند.»

خبرگزاری مهر نیز عباس عدالت را یکی از اعضای شبکه‌ای نفوذی معرفی کرده است و “خبر دستگیری وی توسط رسانه دولتی انگلیس (بی بی سی) رسانه ای شده است.”

گفتنی است، با وجود آنکه خانواده وی وثیقه لازم برای آزادی او را در اولین روز اردیبهشت ۱۳۹۷ فراهم کردند، اما دادگاه انقلاب تهران ادعا کرد که مشکلی در مدارک و دستورهای لازم وجود دارد و خانواده باید در چهارم اردیبهشت، سه‌شنبه، مراجعه کنند. با این حال این شهروند دوملیتی، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

یک منبع موثق و آگاه به وضعیت عباس عدالت، در این زمینه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران گفت: «هنگام بازداشت، ماموران امنیتی، به منزل وی در تهران حمله کرده‌ و اموال او، شامل کامپیوتر، سی‌دی‌ها و یادداشت‌هایش را توقیف کردند.»

عباس عدالت، استاد علوم کامپیوتر و ریاضیات در دانشگاه امپریال کالج لندن است که از منزلش در لندن در تاریخی نامشخص برای فعالیت‌های دانشگاهی به تهران سفر کرده بود، در اردیبهشت ۱۳۹۷ جایزه‌ LICS 2017 Test-of-Time Award را برای مقالاتی که به همراه دیگر استاد‌های دانشگاه در مورد علوم کامپیوتر نوشته بود، دریافت کرد.

سه ماه بعد عباس عدالت دانشگاه را مطلع ساخت که بعد از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و صدور فرمانممنوعیت سفر به آمریکا برای سه کشور مسلمان، از جمله ایران، ارسال مقالات علمی به کنفرانس‌های در داخل امریکا را متوقف خواهد کرد.

عدالت موسس کمپینی در آمریکا به نام «کمپین بر ضد تحریم و مداخله نظامی در ایران» است که قدرتمندانه بر ضد مداخله نظامی در ایران فعالیت می‌کرد. طی سال‌های گذشته او مقالات متعددی را در این مورد منتشر کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید