کاویز نوزدهی شهروند بهایی در مشهد بازادشت شد

کاویز نوزدهی، شهروند بهایی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت از سوی ماموران اداره اطلاعات استان خراسان رضوی بازداشت شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ اریهشت ۱۳۹۷، کاویز نوزدهی، شهروند بهایی ساکن مشهد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است. گزارش شده در هنگام بازداشت این شهروند بهایی منزل ایشان تفتیش و لوازم شخصی، کامپیوتر، کتاب‌ها و لپ‌تاپ‌هایشان ضبط شده است.

کاویز نوزدهی  پیش تر در ۳۱ تیر ۱۳۸۹  برای شروع دوران دو سال حبس تعزیری خود راهی زندان شد بود.نوزدهی یکی از ۹ بهائی اهل مشهد است که برای اولین بار در تابستان ۱۳۸۴  بازداشت و به قید وثیقه آزاد شدند.

این شهروند بهایی ابتدا به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد، اما در دادگاه تجدید نظر این حکم به دو سال کاهش یافت.

کاویز نوزدهی به همراه «نسرین قدیری» «سیما رجبیان» دو شهروند بهایی دیگر در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ با پایان محکومیت از زندان وکیل آباد آزاد شدند.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌، در «‌نشست شورای روابط خارجی آمریکا»، در پاسخ به سؤالی، گفت که بهایی بودن جرم نیست. او درضمن افزود که جمهوری اسلامی ایران، فقط سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی را به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی به‌رسمیت می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند. او افزود: «اگر دین دیگری را به‌رسمیت بشناسیم، باید این امتیارات را نیز برای آن‌ها قائل شویم».وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که بهایی‌بودن جرم نیست،‌ در عین‌ حال گفت: «ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم».

جواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر سال ۸۹ در اجلاس شورای حقوق بشر گفته بود که بهاییان مثل بقیه بقیه شهروندان می‌توانند زندگی و تحصیل کنند.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد، اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته است و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است. محل کسب آنها پلمپ می گردد یا با احکامی چون اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و … مواجه می شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید