ادامه بی خبری از وضعیت سه شهروند بهایی بازداشت شده در آبادان

از وضعیت ندا ثابتی، نوشین افشار و فروغ فرزانه سه شهروند بهایی اهل آبادان و اهواز  که صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در یک اقدام هماهنگ و هم زمان از سوی نیروهای اداره اطلاعات اهواز و آبادان در منزل خود بازداشت شدند کماکان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرسنل اداره اطلاعات اهواز و آبادان، صبح روز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ساعت ۶:۴۵ دقیقه در یک اقدام هماهنگ با مراجعه  به منزل سه شهروند بهایی منازل آنان را تفتیش کرده و سه تن از بهاییان زن را بازداشت کرده اند.

به گفته یک منبع آگاه، ماموران اداره اطلاعات پس از تفتیش منازل، اقدام به توقیف کتاب ها، کامپیوتر، لپ تاپ به همراه هارد و فلش ها کرده اند.

گزارش شده است ماموران اداره اطلاعات به خانواده این سه شهروند بهایی گفته بودند که  بازداشت شدگان نهایت یک ساعت دیگر آزاد خواهند شد، اما با وجود گذشت چند روز از دلیل بازداشت و و وضعیت  این افراد اطلاعی در دست نیست.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌، در «‌نشست شورای روابط خارجی آمریکا»، در پاسخ به سؤالی، گفت که بهایی بودن جرم نیست. او درضمن افزود که جمهوری اسلامی ایران، فقط سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی را به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی به‌رسمیت می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند. او افزود: «اگر دین دیگری را به‌رسمیت بشناسیم، باید این امتیارات را نیز برای آن‌ها قائل شویم».وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که بهایی‌بودن جرم نیست،‌ در عین‌ حال گفت: «ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم».

جواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر سال ۸۹ در اجلاس شورای حقوق بشر گفته بود که بهاییان مثل بقیه بقیه شهروندان می‌توانند زندگی و تحصیل کنند.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد، اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته است و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است. محل کسب آنها پلمپ می گردد یا با احکامی چون اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و … مواجه می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل