گزارشی از تجمع فرهنگیان در سراسر کشور؛ بازداشت دست‌کم ۱۵ تن از فعالان صنفی معلمان

پس از فراخوان «شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان کشور» مبنی بر برگزاری تجمع معلمان، صبح روز جاری، پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در تهران و سایر شهرستان ها تجمعات سراسری برگزار شد. در تهران این تجمع مسالمت آمیز به خشونت کشیده شد و بیش  از ۱۵ تن بازداشت شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، پس از اعلام فراخوان «شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان کشور» مبنی بر برگزاری تجمع معلمان، تجمع فرهنگیانِ تهران مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و در سایر شهرستان ها در برابر سازمان آموزش پرورش همان شهرها، تجمعات سراسری برپا شد. تجمع تهران به خشونت کشیده شد و بیش از ۱۵ تن بازداشت شدند.

تجمع تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گزارش ها حاکی از برخورد قهرآمیز نیروهای امنیتی با معلمان معترض است. این معلمان نسبت به وضعیت معیشیتی خود و همینطور وضع بد آموزش دست به تجمع مسالمت آمیز زده بودند. دست‌کم ۱۵ نفر از آن‌ها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.محمدتقی فلاحی دبیرکانون صنفی تهران، اسماعیل گرامی، علی زلفی، علی پیروز، محمد حسن پوره،  رحمان عابدینی از جمله افراد بازداشت‌شده هستند. گزارش‌ شده است، رسول بداقی و عالیه اقدام‌دوست نیز بازداشت شده‌اند.

تجمع فرهنگیان و معلمان در تهران به خشونت کشیده شد و بیش از ۱۵ تن بازداشت شدند:

گفتنی است، پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، ماموران امنیتی محمد حبیبى، عضو هیات مدیره کانون تهران، را نیز بازداشت کردند. شاهدان عینی گفته‌اند این بازداشت با ضرب و شتم همراه بود. ماموران امنیتی، پس از بازداشت وی را به منزل منتقل کرده‌اند و پس از تفتیش منزل او را به مکان نامعلومی منتقل کردند. (کانال کانون صنفی معلمان گزارش داد وی در منزل مجددا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از آنجا به مکان نامعلومی منتقل شده‌است.)

ویدئوی زیر لحظات بازداشت محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون تهران است که در فضای مجازی منتشر شده است:

تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و مکان بازداشت محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون تهران، اطلاعی در دست نیست. محمد حبیبی، یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷، با قید وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی به طور موقت تا زمان برگزاری دادگاه، از زندان اوین، آزاد شده بود.

صدیقه پاک ضمیر، خواهر همسر محمد حبیبی از معلمان بازداشت شده در تجمع امروز تهران در توئیتر خود نوشت: با مشت به صورتمان زدند . پلک چشم یک معلم زن را پاره کردند.

لیلا رزاقی، فعال صنفی نیز در توئیتر خود نوشت: «همه چیز آرام بود تا اینکه لباس شخصی‌ها وارد شدند. نه پلیس حساسیتی به خرج داد و نه شعاری خارج از قاعده و برنامه داده شد. یک‌دفعه ریختند، زدند و بردند.»

همچنین در شهرهای مختلف ایران مقابل سازمان آموزش و پرورش تجمعات مسالمت آمیز فرهنگیان و معلمان بازنشسته برگزار شد. از میان این شهرها می توان به تبریز، مشهد، شیراز، زنجان، اصفهان، خمینی‌شهر، اراک، کرمانشاه، ساری، همدان، خراسان شمالی، قروه، دیوان‌دره، ممسنی، کازرون، مریوان، بوشهر و خرم‌آباد اشاره کرد.

در همه تجمعات معلمان و فرهنگیان با در دست داشتن پلاکاردهایی، به دستمزدهای پایین‌تر از خط فقر و کمبود بودجه‌های آموزشی اعتراض داشته‌اند. همینطور تأمین آموزش رایگان و کیفی برای همه کودکان و مخالفت با خصوصی‌سازی آموزش نیز از جمله خواسته‌های دیگر معلمان است.

در پی به خشونت کشیده شدن و بازداشت معلمان در تجمع تهران، کانون صنفی معلمان تهران بیانیه‌ای را منتشر کرد. متن بیانیه در ادامه آمده است:

امروز معلمان در حالی مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی و لباس شخصی قرار گرفتند که عملی جز حضور در یک تجمع مسالمت آمیز به سیاق قبل با پلاکاردهایی با مضمونهای نافی خشونت و بی عدالتی انجام نداده بودند.

نیروهای امنیتی و لباس شخصی معلمان را بر سنفگرش خیابان کشیدند و صورت زنان معلم را با خون رنگین کردند تا صدای حق خواهی شان را خفه کنند. اما مقاوت معلمان خصوصا مقاومت شجاعانه زنان معلم در برابر نیروهای امنیتی و ممانعت از بازداشت همکارانشان برگ زرین دیگری در کارنامه ی صنفی معلمان بود.

تجمع امروز پنجشنبە معلمان تهران متعاقب بیانیه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران برای پیگیری مطالبات صنفی معلمان برگزار گردید.

این معلمان طبق قرار قبلیِ اعلام شده از ساعت ١٠ صبح مقابل سازمان برنامه و بودجه گرد آمدند تا نسبت به وضعیت اسفناک معیشتی خود و پایین بودن کیفیت آموزشی در مدارس اعتراض کنند. اما از همان ابتدای مراسم حضور نیروهای لباس شخصی و امنیتی بارز بود. با شکل گیری تجمع و بالا رفتن پلاکاردها بر تعداد نیروهای امنیتی و ضدشورش افزوده شد. با ابنکه معلمان بنابر درخواست پلیس از محدوده پارک خارج نشدند به ناگاه با یورش نیروهای لباس شخصی مواجه شدند. در این برخورد تعدادی از معلمان زن به طرز سبعانه ای مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و تعدادی از معلمان مرد از جمله سه نفر از اعضای کانون صنفی معلمان تهران و چندین نفر از فعالین صنفی دستگیر شدند. در بین دستگیرشدگان که بیش از ١۵ نفر می باشند نام دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران آقای محمد تقی فلاحی، بازرس کانون صنفی معلمان تهران آقای رسول بداقی، عضو هیئت مدیره ی کانون صنفی معلمان تهران آقای محمد حبیبی به چشم می خورد. همچنین فعالان صنفی آقای محمد حسن پوره، آقای گرامی، خانم اقدام دوست و تعدادی دیگر از معلمان جزو دستگیرشدگان می باشند.

کانون صنفی معلمان تهران ضمن محکوم کردن این حمله به معلمان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این معلمان می باشد. با توجه به اینکه پس از دسنگیری غیر انسانی محمد حبیبی در اسفند سال گذشته برای بار دیگر چنین برخورد ی تکرار می شود؛ کانون صنفی معلمان تهران نسبت به این رویه ی جدید نیروهای امنیتی هشدار می دهد و خواهان پابان دادن به این شیوه ی برخورد با معلمان می باشد.

کانون صنفی معلمان تهران – ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

 گفتنی است، اسماعیل عبدی معلم زندانی و عضو هیات‌ مدیره‌ی کانون صنفی معلمان ایران نیز که دوران حبس خود را در بند ۴ زندان اوین می گذارند، از سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران ایران دست به اعتصاب غذا زده است و یکی از خواسته‌های اجتماع کنندگان در تجمع امروز درخواست آزادی این معلم زندانی و محمود بهشتی لنگرودی بوده‌است.

جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته تهدید، بازداشت و زندانی کردن فعالان صنفی و به ویژه معلمان را افزایش داده است، در حالی که طی یک تقسیم کار سنتی معمولا دو نهاد اصلی امنیتی در ایران یعنی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران هر کدام حیطه فعالیت جداگانه‌ای دارند، معلمان و فعالیت‌های آنان از سوی هر دو نهاد به طور موازی سرکوب می‌شود، معلمان زیادی طی ده سال اخیر با پرونده‌سازی همزمان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران بازداشت، زندانی، تبعید و یا از کار اخراج شده‌اند. اسماعیل عبدی و محمود بهشتی دو تن از رهبران کانون صنفی معلمان تهران در حال حاضر هر کدام با یک پرونده از سوی وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی و یک پرونده از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به حبس‌های طولانی محکوم و زندانی شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید