تعیین قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی برای شاپرک شجری‌زاده

برای فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده یکی از دختران خیابان انقلاب، که برای بار دوم به دلیل اعتراض به حجاب اجباری، ۱۸ اردیبهشت، به همراه پسر ۹ ساله‌اش در کاشان، بازداشت شده بود، قرار وثیقه «سنگین» ۱۵۰ میلیون تومانی  صادر شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده یکی از دختران خیابان انقلاب، که برای بار دوم به دلیل اعتراض به حجاب اجباری، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به همراه پسر ۹ ساله‌اش در کاشان، بازداشت شده بود، قرار وثیقه «سنگین» ۱۵۰ میلیون تومانی صادر شده است.پسر ۹ ساله شاپرک شجری‌زاده ساعاتی پس از بازداشت، به همراه دوست این دختر خیابان انقلاب آزاد شدند.

پیش تر گزارش شده بود شاپرک شجری زاده از تاریخ ۲۰ اردیبهشت در اعتراض به بازداشت مجددش در کاشان دست به اعتصاب غذا زده است.

نسرین ستوده، وکیل شاپرک شجری‌زاده، پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، به اتفاق همسر شاپرک شجری‌زاده به دادسری کاشان مراجعه می‌کنند تا موکل خود را ملاقات کند وی در رابطه با این ملاقات گفته: «از موکلم خواهش کردم که اعتصاب غذای خود را بشکند، اما چون او نسبت به شکستن این اعتصاب غذای رضایت نمی داد درخواست کردم که حداقل آب، نمک و قند را استفاده کند. خانم شجری‌زاده این درخواست را پذیرفت (اعتصاب غذای‌تر) و من امیدوار هستم که با توجه به اینکه اساسا جرمی اتفاق نیفتاده هرچه زودتر شاپرک از زندان آزاد شود.»

نسرین ستوده وکیل شاپرک شجری زاده در گفتگویی با کمپین حقوق بشر در رابطه با قرار وثیقه موکلش گفته: «وقتی برای خانم شجری‌زاده قرار بازداشت موقت صادر شد او به آن اعتراض کرد و در ادامه این قرار لغو شد.اما امروز من مطلع شدم که برای موکلم قرار وثیقه سنگین ۱۵۰ میلیون تومان صادر شده که شاپرک قادر به تهیه این مبلغ سنگین نیست.»

خانم ستوده در ادامه گفت: «شاپرک می‌گوید بار پیش به حجاب اجباری اعتراض داشته ولی این بار هیچ حرکت اعتراضی نداشته و در فین کاشان به همراه پسر داشته قدم می‌زده که روسری از سرش افتاده است. موکلم می‌گوید اتهاماتش را اصلا قبول ندارد چون حرکت مجرمانه‌ای مرتکب نشده است.»

نسرین ستوده با اشاره به اینکه متوجه اتهامات موکلش «تظاهر به بدحجابی» و «تشویق به فساد» شده به کمپین گفت: «مدارکی که مبنای اتهامات او عنوان شده، عکس‌هایی است که او در صفحه اینستاگرامش گذاشته است. اما  طبق قانون به هیچ عنوان عکس مدرکی برای اثبات جرم محسوب نمی‌شود. همچینن عملی که شاپرک انجام داده با دو اتهامی که برای او صادر شده مطابقت ندارد و عکس در فضای مجازی هم نمی‌تواند مبنای قانونی برای اثبات جرم باشد. من دفاعیه خودم را چند روز دیگر به دادگاه می‌دهم و امیدوارم که تاثیری داشته باشد و خانم شجری‌زاده آزاد شود.»

فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده که یک‌بار ۳ اسفند ۱۳۹۶، در خیابان قیطریه تهران بازداشت شده بود، بارها پس از آن مورد احضار و بازجویی نهادهای امنیتی قرار گرفته بود، مجددا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به همراه پسر ۹ ساله‌اش در کاشان توسط پلیس امنیت، بازداشت شد. پسر ۹ ساله شاپرک شجری‌زاده ساعاتی پس از بازداشت، به همراه دوست این دختر خیابان انقلاب آزاد شدند.

دلیل بازداشت شاپرک، رعایت نکردن حجاب عنوان شده است اما نسرین ستوده در مصاحبه ای با ایران وایر پیش تر گفته بود: «او هنگامی که بازداشت شده، بدون حجاب نبوده و مبنای اتهامی که عنوان می‌کنند، عکسی است که او در اینستاگرامش منتشر کرده است. در حالی که در قانون، این اتهام زمانی مطرح می‌شود که بی‌حجابی در معابر عمومی صورت گرفته باشد. پس در واقع، موکل من مرتکب جرمی نشده است.»

شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری، دو تن از معترضین به حجاب اجباری و دختران خیابان انقلاب، از اهداف و انگیزه‌های خود در اعتراض به قانون حجاب اجباری گفته بودند و شرح حالی از برخورد توهین‌آمیز و خشونت‌بار برخی از ضابطان نیروی انتظامی ارائه دادند. همینطور نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که پیگیر پرونده دختران بازداشت شده در اعتراض به حجاب اجباری است، گفته بود: «اکثر بازداشت شدگان در بازداشتگاه ها مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.»

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، علاوه بر فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده، وکیل مریم شریعتمداری، نرگس حسینی و ویدا موحدی نیز است.

از میان ده‌ها زنی که در ماه های اخیر به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و به دختران خیابان انقلاب معروف شده‌اند، دست‌کم نام شش زن به نام های همراز صادقی، مریم شریعتمداری، شاپرک شجری‌زاده، نرگس حسینی، اعظم جنگروی و ویدا موحد مشخص شده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید