شاپرک شجری زاده با قرار وثیقه آزاد شد

شاپرک شجری زاده از دختران خیابان انقلاب که هفته پیش در کاشان برای بار دوم  بازداشت شده بود،  با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده یکی از دختران خیابان انقلاب، که برای بار دوم به دلیل اعتراض به حجاب اجباری، ۱۸ اردیبهشت، به همراه پسر ۹ ساله‌اش در کاشان، بازداشت شده بود، امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ پس از تامین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا برگزاری دادگاه از زندان کاشان آزاد شد.

پسر ۹ ساله شاپرک شجری‌زاده ساعاتی پس از بازداشت، به همراه دوست این دختر خیابان انقلاب آزاد شدند.

پیش از این کمپین گزارش داده بود که برای این دختر خیابان انقلاب، قرار وثیقه «سنگین» ۱۵۰ میلیون تومانی صادر شده است.

شاپرک شجری زاده از تاریخ ۲۰ اردیبهشت در اعتراض به بازداشت مجددش در کاشان دست به اعتصاب غذا زده بود.

نسرین ستوده، وکیل شاپرک شجری‌زاده، پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، به اتفاق همسر شاپرک شجری‌زاده به دادسری کاشان مراجعه می‌کنند تا موکل خود را ملاقات کند وی در رابطه با این ملاقات گفته: «از موکلم خواهش کردم که اعتصاب غذای خود را بشکند، اما چون او نسبت به شکستن این اعتصاب غذای رضایت نمی داد درخواست کردم که حداقل آب، نمک و قند را استفاده کند. خانم شجری‌زاده این درخواست را پذیرفت (اعتصاب غذای‌تر) و من امیدوار هستم که با توجه به اینکه اساسا جرمی اتفاق نیفتاده هرچه زودتر شاپرک از زندان آزاد شود.»

فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده که یک‌بار ۳ اسفند ۱۳۹۶، در خیابان قیطریه تهران بازداشت شده بود، بارها پس از آن مورد احضار و بازجویی نهادهای امنیتی قرار گرفته بود، مجددا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به همراه پسر ۹ ساله‌اش در کاشان توسط پلیس امنیت، بازداشت شد. پسر ۹ ساله شاپرک شجری‌زاده ساعاتی پس از بازداشت، به همراه دوست این دختر خیابان انقلاب آزاد شدند.

دلیل بازداشت شاپرک، رعایت نکردن حجاب عنوان شده است اما نسرین ستوده در مصاحبه ای با ایران وایر پیش تر گفته بود: «او هنگامی که بازداشت شده، بدون حجاب نبوده و مبنای اتهامی که عنوان می‌کنند، عکسی است که او در اینستاگرامش منتشر کرده است. در حالی که در قانون، این اتهام زمانی مطرح می‌شود که بی‌حجابی در معابر عمومی صورت گرفته باشد. پس در واقع، موکل من مرتکب جرمی نشده است.»

از میان ده‌ها زنی که در ماه های اخیر به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و به دختران خیابان انقلاب معروف شده‌اند، دست‌کم نام شش زن به نام های همراز صادقی، مریم شریعتمداری، شاپرک شجری‌زاده، نرگس حسینی، اعظم جنگروی و ویدا موحد مشخص شده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید