احضار تیمور خالدیان به دادگاه انقلاب ملایر/ شکنجه این فعال مدنی در بازداشت

تیمور خالدیان، فعال مدنی ساکن ملایر از ضرب و شتم و آزار و شکنجه خود، پس از بازداشت در تجمع‌های اعتراضی دی ماه خبر داد.جلسه دادگاه این شهروند ملایری، روز سوم خرداد در شعبه اول دادگاه انقلاب ملایر برگزار شود.

 این فعال حقوق بشر ساکن ملایر که در اعتراضات دی‌ماه بازداشت شده بود در گفتگویی به کمپین حقوق بشر گفته است که در پاسگاه نیروی انتظامی، به شدت  مورد ضرب و شتم  قرار گرفته به طوری که ماموران با باتوم او را مورد آزار و اذیت بدنی قرار داده‌اند.

تیمور خالدیان، کارگر تولید مبلمان ۳۵ ساله، روز دهم دی ۱۳۹۶ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شد و پس از ۲۰ روز، اول بهمن ۹۶ به قید وثیقه آزاد شد. این فعال حقوق بشر پس از بازداشت، به پاسگاه پارک ملایر منتقل شده و آنجا شدیدا مورد «ضرب و شتم و شکنجه جنسی» قرار گرفته است.

قرار است جلسه دادگاه این شهروند ملایری، روز سوم خرداد در شعبه اول دادگاه انقلاب ملایر برگزار شود. تیمور خالدیان به کمپین گفت در حالی قرار است به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شود که زمان بازداشت، از دندانپزشکی برمی‌گشته و در جریان اعتراضات نبوده است: «من در شلوغی‌های نهم دی ماه ملایر نبودم، اگر می‌دانستم می‌رفتم ولی متوجه نشدم، مرا روز بعد و در مراجعت از دندانپزشکی به دلیل سابقه قبلی بازداشت کردند، دادستان یک فرم کلی با جای نام خالی به ماموران نیروی انتظامی، اطلاعات و سپاه داده بود که هر کس را فکر می‌کنند مشکوک است یا احتمالا در تظاهرات بوده، بازداشت کنند و من به این دلیل بازداشت شدم.»

تیمور خالدیان به کمپین گفت در اولین جلسه بازپرسی موضوع شکنجه‌های جسمی و روحی و جنسی را به دادستان و بازپرس گفته ولی آن‌ها صرفا ابراز تاسف کرده‌اند. این فعال مدنی گفت شرح تمام این شکنجه‌ها را در لایحه دفاعیه به قاضی هم نوشته ولی از ترس صدور حکم سنگین و یا ایجاد مشکل برای خانواده‌اش از شکایت صرف نظر کرده است.

تیمور خالدیان، در سال‌های ۱۳۹۴ و  ۱۳۹۵ نیز به دلیل ارسال اخبار زندان ملایر به رسانه‌های مدافع حقوق بشر بازداشت شده و یک بار نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه زندان محکوم شد.

موضوع تجاوز، شکنجه‌ و آزار جنسی زندانیان از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی از سوی منتقدان و مخالفان مطرح شده است. تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده در دهه شصت، جمهوری اسلامی به آزار جنسی و تجاوز متهم کردند، حسینعلی منتظری، قائم‌ مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی در آبان ۱۳۶۵ در نامه‌ای به روح‌الله خمینی در شرح مشکلات کشور با عبارت «آیا می‌دانید در بعضی زندان‌های جمهوری اسلامی دختران جوان را به زور تصرف کردند؟ آیا می‌دانید هنگام بازجوئی دختران استعمال الفاظ رکیک ناموسی رایج است؟» به این موضوع اشاره کرده‌است.

در اعتراضات پس از انتخابات جمهوری اسلامی نیز تعدادی از زندانیان آزاد شده از آزار و شکنجه بدنی در زندان پرده برداشتند که مهم‌ترین آن‌ها در بازداشتگاه کهریزک رخ داد. مهدی کروبی، یکی از کاندیداهای معترض این انتخابات نیز با ارسال گزارشی که از مصاحبه با قربانیان تهیه شده بود، اعتراض کرد و خواستار دخالت رهبر ایران شد. گزارش‌هایی که اگرچه به بسته شدن بازداشتگاه کهریزک منجر شد اما به آزار واذیت بدنی و شکنجه جسمی در زندان‌های ایران پایان نداد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید