درخواست اعاده دادرسی محمد ثلاث پذیرفته شد

وکیل مدافع محمد ثلاث، متهم حادثه خیابان پاسداران، از پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی موکلش خبر داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زینب طاهری وکیل مدافع محمد ثلاث، ۸ خرداد ۱۳۹۷، به ایسنا گفت:‌ «پرونده محمد ثلاث به شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور ارجاع شده است و قرار شد فردا لایحه تکمیلی در رابطه با پرونده موکلم را به این شعبه ارائه کنم.»

روز ۳۰ دی‌ماه سال ۹۶ در تجمع تعدادی از دراویش گنابادی در خیابان پاسداران درگیری میان مامورین انتظامی و تجمع‌کنندگان به وجود آمد که طی آن فردی  با یک اتوبوس ۳ مامور نیروی انتظامی را زیر گرفت. بعد از معرفی محمد ثلاث به عنوان عامل این حادثه، پرونده‌ای تشکیل و به شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران ارجاع شد.

این شعبه در پایان جلسات رسیدگی محمد ثلاث را به «سه فقره قصاص بابت سه فقره قتل عمد سه نفر از ماموران ناجا و همچنین تحمل یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق بابت اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی» محکوم کرد.

زینب طاهری، سه‌شنبه اول خرداد ۱۳۹۷ در خصوص موکل خود، گفته بود: «درخواست اعاده دادرسی محمد ثلاث را در دیوان عالی کشور ثبت کردیم و دستور توقف را درخواست کردیم و با توجه به دلایل و مستنداتی که داشتیم امیدواریم رسیدگی شود.»

وی دوم خرداد ۹۷ گفته بود: «پرونده محمد ثلاث به اجرای احکام رفته، اما ما طبق قانون از دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی کرده ایم.»

پیش‌تر، زینب طاهری، وکیل دادگستری، به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب، توسط شعبه دو بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود که خود وی دلیل این احضار را روشنگری در خصوص وضعیت محمد ثلاث و همینطور احقاق حقوق مردم می دانست.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز با انتشار بیانیه‌ای از مقامات قوه‌ی قضاییه‌ی ایران، خواست حکم اعدام عضوی از جامعه‌ی دراویش گنابادی (محمد ثلاث) هر چه سریعتر متوقف شود و همینطور دیگر دراویشی که از فوریه ۲۰۱۸ در بازداشت بسر می برند آزاد شوند.

حکم سه بار قصاص علیه محمد ثلاث در حالی در آخرین روزهای سال ۹۶ تایید شد که محمد ثلاث اتهام قتل عمد را رد کرده بود. قوه قضائیه مدعی شده است که محمد ثلاث با اتوبوس نیروهای انتظامی را زیر گرفته است. این در حالی است که وکیل وی و همینطور خود محمد ثالث این ادعا را رد کردند.

زینب طاهری، در این خصوص گفت: «موکل من را تا سر حد مرگ زدند و او‌ را مجبور به اعتراف علیه خود کردند.»

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی، در اواخر بهمن و اسفندماه ۱۳۹۶، در منطقه پاسداران تهران، در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی ساکن شهرکرد که روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از سوی مأموران امنیتی  در تهران بازادشت شده بود صورت گرفت.  

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید