آزادی دو تن از فعالان محیط زیست با قید وثیقه

دو تن از فعالان محیط زیست شهر گناوه و بستک با قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عارف و محمد زارع، دو تن از فعالان محیط‌زیست شهر گناوه و بستک که اواخر بهمن ۱۳۹۶ بازداشت شده بودند، ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ با قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند.

پیش‌تر، آذر صداقتی، یکی از فعالان محیط زیست، از بازداشت حدود ۴۰ نفر محلی و دو محیط‌بان در «بندرلنگه» استان هرمزگان، خبر داده و نوشته‌بود:« خانه تمام این افراد تفتیش شده و وسایل ارتباطی همه آنها نیز توقیف شده است.»

همچنین چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷، “لیلی هوشمند افشار”  مادر سام رجبی در گفت و شنودی با رادیو فرهنگ، از آخرین وضعیت فعالان محیط زیست خبر داد که “یکی از بچه ها آزاد شده و برای یک نفر هم وثیقه ٧٠٠ میلیون تومانی صادر شده است.” وی به رادیو فرهنگ گفت: «در پرونده تناقض خیلی زیاد است و هر کسی چیزی می گوید و حتی وکیل سام رجبی هم دو بار تمبر باطل کرده ولی هنوز اجازه ملاقات به وی داده نشده است.»

این گفت و شنود را بشنوید:

علیرضا فرهادزاده، نیز مستندساز محیط زیست و حیات‌وحش، ۷ اسفند ۱۳۹۶ در بندرعباس توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بود، شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، با قید وثیقه، از زندان اوین، آزاد شد.

گفتنی است، خانواده های سام رجبی، نیلوفر بیانی در زندان اوین، دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، با آنها ملاقات کردند. ملاقات‌های ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای و در حضور ماموران امنیتی که به گفته یک منبع آگاه، وضعیت روحی نیلوفر بیانی، کارشناس حیات وحش، خوب نبوده و به شدت متاثر و عصبی بوده است.

عضو خانواده یکی از بازداشت شدگان نیز، پیش‌تر، گفته بود: «هیچ کس به خانواده‌ها، این اطلاع را نداده که اتهام بچه‌ها به طور مشخص چیست. به طور کلی ما هم در رسانه‌ها می‌خوانیم و بیش از این اطلاعی نداریم. خانواده‌ها کاملا مطمئن هستند که این بچه‌ها هیچ کاری نکرده‌اند و جرمی مرتکب نشده‌اند. این اتهامات اساس علمی هم حتی ندارد. حتی مطرح کردن چنین اتهاماتی کار درستی نبوده‌است.»

موضوع بازداشت فعالان محیط زیست، پس از انتشار خبر مرگ کاووس سید امامی، استاد ۶۴ ساله دانشگاه و فعال محیط در بازداشتگاهی در ایران به رسانه‌ها راه یافت. یک‌روز پس از انتشار این خبر از سوی خانواده سید امامی، دادستان تهران با تایید مرگ این استاد دانشگاه در بازداشتگاه، علت مرگ را خودکشی اعلام کرد.

کاووس سیدامامی، سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی، کارکنان و مدیران موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» هستند که چهارم و پنجم بهمن ماه بازداشت شدند. خبر بازداشت آنها به دلیل فشارهای امنیتی بر خانواده های شان مسکوت ماند، اما با جان باختن کاووس سیدامامی در زندان اوین، اسامی بازداشت شدگان به رسانه ها راه یافت.

رامین سیدامامی فرزند کاووس سیدامامی، خواننده‌ای که با نام کینگ‌رام در میان ایرانیان شناخته می‌شود، یکی از اولین افرادی بود که دلیل اعلام شده از سوی مسئولان قضایی یعنی خودکشی را باور نکردنی خواند. این خواننده روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ در اینستاگرام و توییتر خود نوشت: «خبر مرگ پدرم، کاووس سید امامی، برایم باور کردنی نیست. کاووس در ۴ بهمن دستگیر شد و ناگهان از دادسرا مادرم، مریم ممبینی، را جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده.. هنور باور نمی‌کنم. نمی‌کنیم.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید