عفو بین‌الملل: آرش صادقی نیاز به آزمایش فوری سرطان دارد

عفو بین‌الملل در بیاینه‌ای خواستار انتقال فوری آرش صادقی، مدافع حقوق بشر به مراکز تخصصی سرطان، شد.

سازمان عفو بین‌الملل مستقر در لندن (امنستی)، پنجشنبه ۱۴ تیرماه ۹۷، گفت: «آرش صادقی، مدافع حقوق بشر نیاز به آزمایش فوری سرطان دارد.»

آرش صادقی مدافع حقوق بشر دچار تومور استخوانی شده است و این تومور ممکن است سرطانی باشد. مقامات توصیه‌های پزشکی مبنی بر انتقال فوری او به یک مرکز تخصصی سرطان را نادیده گرفته‌اند.

آرش صادقی، زندانی عقیدتی و مدافع حقوق بشر ۳۱ ساله، مطلع شده که یک تومور استخوانی در کتف او تشخیص داده شده است و این تومور ممکن است سرطانی باشد. در طول ۱۸ ماه گذشته، آرش صادقی دچار درد مزمن در ناحیه کتف و شانه بوده ولی مقامات زندان به جای ارجاع او به آزمایشات تشخیصی، تنها داروهای مسکن و ضد التهاب برای او تجویز کرده‌ بوده‌اند. در اوایل خرداد ماه، بهداری زندان رجایی‌شهر در نهایت یک عکس رادیوگرافی از دست او گرفت. چند روز بعد، او به طور غیرمنتظره به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شد و مورد معاینه یک پزشک متخصص سرطان قرار گرفت. آرش صادقی گفته است که از این اعزام ناگهانی به پزشک متخصص سرطان متعجب و نگران شد ولی درخواست‌های مکرر او برای گرفتن اطلاعات از طرف پزشک متخصص بدون پاسخ ماند؛ او تنها از لابه‌لای حرف‌های میان پزشکان شنید که به داشتن «سارکوم استخوان» مشکوک است. او بعدتر فهمیده است که این یک نوع سرطان نادر است که غالبا از استخوان‌های بازوها یا پا شروع می‌شود.

در ۲۲ تیر ماه، او مجددا برای یک معاینه پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد. در راه اعزام، مامور زندان به او اجازه داد که برای چند لحظه به پرونده پزشکی‌اش نگاه کند. در این زمان بود که آرش صادقی متوجه شد پزشکان یک تومور استخوانی در کتف او تشخیص داده و توصیه کرده‌اند که به سرعت به انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی برای تشخیص سرطانی بودن تومور ارجاع داده شود. تا این لحظه اما، دفتر دادستانی به آرش صادقی و خانواده‌ی او اجازه نداده است که پرونده پزشکی او را به طور کامل مطالعه کنند.

در روزهای بعد، آرش صادقی با یکی از مسئولان بهداری زندان صحبت کرده و این مسئول گفت که «زمان برای بیماری تو حرف اول را می‌زند» و او باید بلافاصله برای سرطان استخوان مورد آزمایش قرار بگیرد. خانواده آرش صادقی سپس با مراجعه به دادستاتی تهران خواستار صدور مجوز انتقال او به بیمارستان امام خمینی شد. دادستانی اما با این درخواست مخالفت نموده و به صراحت اعلام کرد که درمان آرش صادقی باید در بیمارستان مدنی کرج انجام شود.

عفو بین‌الملل به شدت نگران است که بیمارستان مدنی کرج تجهیزات و تخصص لازم برای تشخیص و درمان سرطان استخوان را نداشته باشد. این بیمارستان همچنین با سازمان زندان‌ها قرارداد همکاری دارد و به موجب این قرارداد، مقامات قضایی می‌توانند کنترل کامل بر پرونده‌های پزشکی زندانیان اعمال کنند و این اختیار و امکان را دارند که دسترسی زندانی و خانواده‌اش به پرونده پزشکی را محدود یا ممنوع کنند.

لینک اقدام فوری عفو بین‌الملل به انگلیسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید