ادامه بازداشت، احضار و سرکوب فعالین مدنی ترک، دست کم ۶۰ تن در آستانه گردهمایی قلعه بابک بازداشت شدند

در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده در آذربایجان، سه تن از فعالان مدنی ترک (آذری) اهل تبریز به نام‌های میلاد اکبری، سعدالله ساسانی و محمد مردی از سوی نیروهای امنیتی در قلعه بابک بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. .با احتساب این بازداشت تعداد دستگیر شدگان روزهای اخیر مناطق شمال غرب کشور، دست کم به ۶۰ تن می رسد.

گزارش شده، دکتر عباس ارشادی فر،  دارای دکترا در علوم سیاسی، پنجشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۷  از سوی ماموران اطلاعات سپاه در  شهر اردبیل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

ارشادی فر، از کارکنان عالی رتبه وزارت خارجه بوده و در چند کشور اروپایی، در سمت کاردار و سفیر کار کرده است.

کیومرث اسلامی در مغان ، فرج نوری در اهر و “مرتضی یزدانی در اورمیه سه فعالی هستند که پس از بازداشت، به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

عباس نیکروان، یکی دیگر از فعال مدنی  ترک (آذری) روز  پنجشنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۷ در محل کارش از سوی نیروهای امنیتی در شهر سلماس بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

پیش از این نیز براساس گزارش های سازمان های حقوق بشری نزدیک به فعالان مدنی ترک (آذری)، ۲۹ فعال مدنی  به نام‌های “عباس لسانی” ، “عسگر اکبرزاده” ، “رحیم غلامی” ، “سعید صادقی فر” ، “مهدی هوشمند” ، “عبدالله هوشمند” ، “ابراهیم نوری” ، “جعفر رستمی” ، “سجاد جولانی” ، “فرج نوری” ، “مرتضی یزدانی” ، “کیومرث اسلامی” ، “سجاد عبدلی” ، “رحیم ساسانی” ، “مرتضی محمدی” ، “علی واثقی” ، “سجاد صدقی” ، “مرتضی پروین” ، “حجت فکری” ، “علی روحبخش” ، “محمد آزاد” “علی‌(آیت)خیرجو” ، “توحید امیر امینی” ، “میثم جولانی” “علی جولانی ” ، “قاسم محمودی” ، “محمود محمودی” ، “سهند معالی” و “عباس نیکروان” در شهرهای اردبیل ، تهران ، اورمیه، مغان ، کلیبر ، تبریز ، بستان‌آباد و سلماس بازداشت و به مکان‌های معلوم و نامعلوم منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش ۱۲ تن از ۲۲ بازداشتی‌، روز چهارشنبه به بند سلامت زندان اردبیل منتقل شده‌ و به دلیل اعتراض به عدم تفکیک بندها مورد هجوم و ضرب و شتم شدید قرار گرفته‌اند.

عسگر اکبرزاده یکی از این  بازداشتی‌ها طی تماس تلفنی با براهیم رشیدی ( ساوالان )عنوان کرده که چشم چپ علی واثقی آسیب و دست مهدی هوشمند و یکی از دندان‌های رحیم غلامی در این ضرب و شتم شکسته است.

از میان بازداشت شدگان سه فعال نگهداری شده در بند سلامت زندان اردبیل بنامهای رحیم غلامی ، علی واثقی و مهدی هوشمند که به جهت اعتراض به عدم تفکیک بند و طی ضرب و شتم، مورد آسیب جدی قرار گرفته بودند به همراه عسگر اکبرزاده و سعید صادقی‌فر به اردوگاهی ما بین اردبیل و سرعین منتقل شده‌اند.

مرتضی پروین یکی از فعالین دیگر اردبیل که از طرف اداره اطلاعات این شهر اقدام به بازداشت بدون حکم شده بود پس از مقاومت در برابر این اقدام خودسر مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

عباس لسانی فعال شناخته شده اردبیلی و اولین بازداشتی این پروژه‌ امنیتی نیز از زمان بازداشت در وضعیت نامعلومی بسر میبرد.

همچنین طی روزهای گذشته در ادامه احضار،‌ تهدید و بازجویی‌ها صورت گرفته “محرم کامرانی” ، “صالح ملاعباسی” ، “اکبر ابول زاده” ،”نیما عباس‌پور” و” مهدی زنجیر بلاغی” در اهر ، “فردین مرادپور” ، “رامین جبرائیلی” ، “سیامک کوشی” ، “ابولفضل جانی” ، “ناصرعلی‌مرادی”، “یونس زاریون” ، “رشید دانشجویی” ، “سجاد بداغی” و “احمد حبیبی ” در تبریز احضار و ضمن بازجویی تهدید به بازداشت گردیده‌اند.

چندین فعال هم از جمله “اولدوز قاسمی” و “اشکان سعادت‌پور” در اورمیه، “مجید نقی زاده” در اهر، “مهدی اژدری” و “رحیم نوروزی” در اردبیل طی روزهای گذشته تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که از وضعیت آنها خبری در دست نیست.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

هر ساله طی برگزار این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی ترک (آذری) از سوی نیروهای امنیتی  به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی  بازداشت می شوند.

اصل‏ بیست و هفتم قانون اساسی ایران تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، را  آزاد اعلام کرده است‏.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید