دست‌کم دو زندانی سیاسی آزاد شدند

دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی مریوان به نام های “زانیار مینویی” و “هادی راستی” با اتمام دوران محکومیت‌شان از زندان آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته مورخ ۱۸ تیر ۱۳۹۷، “زانیار مینویی” فرزند فاتح و “هادی راستی” فرزند فریق از اهالی روستای «نی» مریوان با اتمام دوران محکومیت‌شان از زندان آزاد شدند.

این دو زندانی سیاسی در نوروز سال ٩۵ به اتهام “آتش‌زدن پرچم جمهوری اسلامی” در مراسم نوروز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

نهایتا زانیار مینویی و‌ هادی راستی پس از پنج ماه بازداشت، به اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی” و “همکاری با یکی از احزاب کُردی” هرکدام به ۲ سال زندان محکوم شدند.

همه ساله نیروهای امنیتی در ماه های اخر سال مانع برگزاری مراسم نوروز در بین کردها می‌شوند.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی برگزاری مراسم نوروز هیچگونه منع قانونی ندارد ولی بدلیل حضور احزاب کردی، این مراسم با بدگمانی نگریسته می‌شود و هرساله تعدادی از شهروندان کرد به یلیل برگزاری مراسم نوروز و با اتهامات سیاسی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و یا در دادگاه به حبس محکوم می‌شوند.

همچنین، نیروهای امنیتی با هدف سرکوب فعالین کرد و ایجاد رعب و وحشت در منطقه همواره فعالان مدنی را همواره با اتهامات همکاری با احزاب کردی، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی احضار و بازداشت کرده است.

این درحالی است که بسیاری از بازداشت شدگان اظهار میکنند که این اتهامات هیچ پایه و اساسی نداشته و اعترافات آنان تحت فشار بازجویان نیروهای امنیتی بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید