یک دانشجوی بهایی از دانشگاه رسام کرج اخراج شد

یک شهروند به نام “سوگل ذبیحی سیسان” دانشجوی ترم ۴ رشته گرافیک در مقطع کارشناسی دانشگاه رسام کرج، به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  سوگل ذبیحی سیسان، دانشجوی ترم ۴ رشته گرافیک در مقطع کارشناسی دانشگاه رسام کرج، اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد.

یک منبع نزدیک به خانواده خانم سوگل ذبیحی سیسان که نخواست هویت‌اش فاش شود به کمپین گفت: “مسئولین دانشگاه به وی گفته‌اند که دیگر حق شرکت در امتحانات را نداری”.

این منبع در ادامه گفت: “زمانی که سوگل برای گرفتن کارت ورود به امتحانات وارد سایت دانشگاه شد سایت به رویش بسته شده بود، سوگل به سازمان سنجش مراجعه کرد ولی به او گفتند که به دلیل بهایی بودن صلاحیت تحصیلی نداری”.

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی اشاره شده است، شهروندان از حق آزادی یا اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد.

طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

لازم به ذکر است، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، تنها شهروندان اهل سنت، زرتشتی، مسیحی و یهودیت به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، از این رو حقوق بهائیان همواره بصورت سیستماتیک نقض می‌شود.

پیش از این محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه سال جاری‌ در «‌نشست شورای روابط خارجی آمریکا» گفت که جمهوری اسلامی ایران، فقط سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی را به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی به‌رسمیت می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند.

جواد ظریف در ادامه اشاره کرده بود که «اگر دین دیگری را به‌رسمیت بشناسیم، باید این امتیارات را نیز برای آن‌ها قائل شویم».

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت ‌که بهایی‌بودن جرم نیست ولی ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید