صدور حکم اعدام برای چهار متهم پرونده قتل عمد فرخنده

دادگاهی در شهر کابل، پایتخت افغانستان روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، چهار مرد را به جرم قتل عمد فرخنده دختر ۲۷ ساله در ملاء عام در ۲۸ اسفندماه۱۳۹۳، به اعدام محکوم کرد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل ازخبرگزاری فرانسه از کابل، حکم افراد پلیسی که قتل فرخنده را تنها نظاره کرده بودند به اتهام «غفلت از انجام وظیفه» روز یک‌شنبه آینده اعلام خواهد شد.
فرخنده، درروز پنج‌شنبه ۲۸ اسفندماه۱۳۹۳، در اطراف مسجد شاه دوشمشیره در مرکز کابل به دست عده زیادی مرد که او را به آتش زدن قرآن متهم کرده بودند، مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و سپس به آتش کشیده شد. برخی نیز با اتوموبیل از روی جسد او عبور کردند.
ویدئوهای منتشره از این حادثه که انعکاسی جهانی پیدا کرد نشان دهنده آن بود که تعدادی از نیروهای پلیس کابل در جریان این واقعه حاضر بودند، اما تنها نظاره گر این صحنه های دردناک بودند.
قتل و به آتش کشیدن جسد فرخنده به اتهام سوزاندن قرآن در حالی است که محمد طاهر، دادستان ارشد جنایی افغانستان، در مراسم تشییع جنازه او اعلام کرد که این زن جوان قرآن را آتش نزده و «کاملاً بی‌گناه» بود.
علاوه بر چهار مردی که به اعدام محکوم شدند، روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ هشت نفر دیگر به ۱۶ سال زندان محکوم شده و ۱۸ نفر دیگر نیز از اتهام خود تبرئه شدند.
همچنین ۴۹ نفر از جمله ۱۹ پلیس کابل به دنبال تشکیل پرونده در این باره بازداشت شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید