ایرج توبه‌ایها معلم بازنشسته آزاد شد

ایرج توبه‌ایها (نجف آبادی) معلم بازنشسته و عضو کانون صنفی معلمان استان اصفهان، که دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ایرج توبه‌ایها (نجف آبادی) معلم بازنشسته و عضو هیات اجرایی کانون فرهنگیان شعبه نجف آباد استان اصفهان، پس از گذشت بیشتر از یک ماه بازداشت، دوشنبه ۲۵ تیرماه ۹۷ آزاد شد.

این معلم بازنشسته‌ی اهل نجف‌آباد اصفهان، پس از بازگشت از سفر کربلا به دلیل برگزاری “جلسات غیرقانونی” و شرکت در تجمع ۲۰ اردیبهشت فرهنگیان کشور در تاریخ  ۲۱ خرداد ۹۷ توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان نجف آباد در محل کار خود بازداشت شده بود و ماموران امنیتی پس از بازداشت وی وسایل شخصی اش از قبیل تلفن همراه و لب‌تاپ را توقیف کردند.

پیشتر یک منبع نزدیک به ایرج نجف آبادی گفته بود: “شهرستان نجف آباد فاقد دادگاه انقلاب بوده و پرونده‌های امنیتی در شعب دادگاه عمومی مورد بازپرسی اولیه قرار گرفته و سپس به اصفهان یا تهران ارجاع می‌شوند. آن چه در این میان قابل توجه است این که گویا پرونده توسط اداره اطلاعات شهرستان از قبل تشکیل و تکمیل شده و بدون بازجوئی به بازپرسی دادگاه ارجاع داده شده است، زیرا بازپرسی نیز فقط با ذکر اتهام در صدد تفهیم اتهامات بوده و همانجا قرار بازداشت صادر می‌شود.”

پس از مراجعه خانواده وی به دادگاه، ماموران اداره اطلاعات از ارتباط این فعال صنفی و خانواده اش ممانعت کرده و به آن‌ها گفته شد که اکنون قرار وثیقه برای وی مورد پذیرش نبوده و تا زمان مشخص شدن وضعیتشان در بازداشت موقت به سر خواهند برد.

لازم به ذکر است، ایرج توبه‌ایها به دلیل فعالیت‌های صنفی خود پرونده دیگری از سال گذشته به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویش اذهان” دارد که با قید وثیقه آزاد شده اما پرونده کماکان مفتوح است.

جمهوری اسلامی ایران، تهدید، بازداشت و زندانی کردن فعالان صنفی و به ویژه معلمان را طی سال‌های اخیر افزایش داده است، در حالی که طی یک تقسیم کار سنتی معمولا دو نهاد اصلی امنیتی در ایران یعنی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران هر کدام حیطه فعالیت جداگانه‌ای دارند، معلمان و فعالیت‌های آنان از سوی هر دو نهاد به طور موازی سرکوب می‌شود، معلمان زیادی طی ده سال اخیر با پرونده‌سازی همزمان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران بازداشت، زندانی، تبعید و یا از کار اخراج شده‌اند.

اسماعیل عبدی و محمود بهشتی دو تن از رهبران کانون صنفی معلمان تهران در حال حاضر هر کدام با یک پرونده از سوی وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی و یک پرونده از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به حبس‌های طولانی محکوم و زندانی شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید