هومن ایمانی شهروند بهایی از دانشگاه اخراج شد

هومن ایمانی، دانشجوی کاردانی پیوسته‌ در رشته گرافیک به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هومن ایمانی اسمعیل‌آباد، ورودی سال ۹۶ و دانشجوی ترم ۲ کاردانی در رشته گرافیک به دلیل بهائی بودن، از دانشگاه آزاد کرمان اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.

گفتنی است، سوگل ذبیحی سیسان، دانشجوی ترم ۴ رشته گرافیک در مقطع کارشناسی دانشگاه رسام کرج و “سها ایزدی”، دو شهروند بهایی، به دلیل «بهایی بودن» از دانشگاه اخراج شده اند.

سها ایزدی، متولد سال ۱۳۷۶، در سال ۱۳۹۴ در رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان پذیرفته شد. او با گذراندن ۱۵۰ واحد تحصیلی و در شرایطی که تقریبا یک سال بیشتر از پایان تحصیلش نمانده بود، اسفند ۹۶ اخراج شد.

صدف وجدانی، دانشجوی بهایی نیز پیش‌تر، به دلیل اعتقادات دینی در زمان امتحانات پایان‌ترم از تحصیل در دانشگاه رازی کرمانشاه محروم شده است و کیانا ثنایی دیگر دانشجوی بهایی ساکن گرگان بعد از یک ترم تحصیل از دانشگاه غیرانتفاعی میرداماد گرگان اخراج شده است.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «غالب دانشجویان بهایی را به جهت تکمیل مدارک فرا می‌خوانند و بعد به آن‌ها می‌گویند مدارک شما ناقص است و یا با بهانه‌های واهی از ادامه تحصیل منع می‌شوند.»

همینطور نقص در پرونده عبارتی است که شهروندان بهایی در زمان اعلام نتایج کنکور در سایت‌های تحصیلی با آن روبه‌رو می‌شوند و پس از آن اجازه ثبت‌نام برای ترم و ورود به دانشگاه را نمی‌یابند.

شهروندان بهایی در حالی از تحصیل در دانشگاههای ایران محروم هستند که طبق اصل‏ سی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.

اما دانشجویان بهایی بر اساس بند سوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده در اسفند ماه  ۱۳۶۹ از تحصیل محروم و اخراج می‌شوند که به تایید علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز رسیده است، در این بند آمده است: «در دانشگاه‌ها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهایی‌اند از دانشگاه محروم شوند.»  ممانعت از تحصیل پس از کنکور و یا اخراج پس از ورود به دانشگاه که از سوی حراست دانشگاه‌ها و سازمان سنجش اتفاق می‌افتد به پشتوانه این مصوبه است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارم اردیبهشت ۱۳۹۶ در جلسه شورای روابط خارجی در نیویورک گفت بهایی بودن در ایران جرم نیست. آقای ظریف همچنین گفت در ایران کسی به دلیل «بهایی بودن و یا اعتقاد نداشتن به خدا» به زندان نمی‌رود.

وزیر امور خارجه ایران، پشت تریبون شورای روابط خارجی در نیویورک گفت: «ما مذهب بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسیم اما این یک عقیده است. یک نفر می‌تواند اگنوستیک باشد، کسی می‌تواند آتئیست باشد. ما نمی‌رویم آنها را به خاطر آتئیست بودن‌شان به زندان بیاندازیم.»

او در ادامه گفت: «این تفاوتی است که باید قایل شوید. اما همچنین بهایی بودن باعث مصونیت کسی در برابر قانون نمی‌شود اگر مرتکب جرم شود.»

جواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشرقوه قضاییه ایران در اجلاس شورای حقوق بشر در سال ۸۹ به صورت ممتد در خصوص وضعیت بهاییان و دیگر اقلیت‌های دینی در کشور مورد پرسش و انتقاد قرارگرفت، گفت بهاییان مثل بقیه شهروندان می‌توانند زندگی و تحصیل کنند.

اعضای آیین بهایی در ایران بزرگترین گروه اقلیت مذهبی غیرمسلمان در ایران را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید