رامین حسین‌پناهی کماکان از رسیدگی پزشکی محروم است

رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام و محبوس در زندان مرکزی سنندج از شرایط جسمانی نامناسب و عدم رسیدگی پزشکی لازم رنج می‌برد و کماکان از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، از ناحیه کلیه دچار آسیب شده و با توجه به آزمایشات انجام گرفته در بهداری زندان سنندج، عفونت کلیه وی محرز است، اما مقامات زندان از اعزام وی برای درمان پزشکی به خارج از زندان خودداری می‌کنند.

امجد حسین‌پناهی، فعال حقوق بشر و برادر این زندانی سیاسی پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ به کمپین گفت: «علاوه بر تمام شرایط نامناسب جسمانی، که رامین از آنها رنج می‌برد، به عفونت کلیه هم مبتلاست و این هم مشکل مضاعفی برای وی ایجاد کرده است، با این حال مسئولان زندان از اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان جلوگیری می‌کنند.»

برادر رامین حسین‌پناهی در رابطه با رسیدگی پزشکی به این زندانی سیاسی افزود: «علیرغم فقدان امکانات لازم پزشکی در بهداری زندان سنندج، رامین حسین پناهی از دریافت رسیدگی پزشکی و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم است. مراجعه آقای حسین پناهی به بهداری این زندان، صرفا با دریافت یک بسته قرص خاتمه می یابد این درحالی است که این زندانی دچار عفونت شدید در ناحیه کلیه و ناشی از شکنجه های که در بازداشتگاه اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه صورت گرفته است.»

امجد حسین پناهی گفت: «آقای رامین جهت دریافت رسیدگی پزشکی و اعزام به مراکز درمانی، بارها به ریاست زندان مراجعه کرده است که بی نتیجه مانده است. رامین در پی درخواست های مکرر برای دریافت دارو از خارج از زندان، نهایتا موفق به دریافت آمپول تجویز شده توسط دکتر بهداری زندان شد ولی تزریق آن نیز موثر واقع نشد و کماکان دردها و عفونت های این زندانی رو به افزایش است.»

رامین حسین پناهی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه سال گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق بغی” محاکمه و به اعدام محکوم شد، حکم اعدام این زندانی سیاسی اواخر فروردین‌ماه سال جاری توسط دیوان عالی کشور نیز تائید و سپس به واحد اجرای احکام ابلاغ شد.

‎رامین حسین‌پناهى، فعال سیاسی کُرد، ٢ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز انفرادى و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی ٩۶ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم مجددا به تایید رسید و جهت اجرای حکم به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شد.

‎حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرد و وکیل این زندانی سیاسی کُرد نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه می‌دانست.

‎در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ۳ تن از کارشناسان سازمان ملل، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود برای بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

‎در همین رابطه تاکنون بیش از ده هزار تن از شهروندان، فعالان مدنی و سیاسی با امضای طومار و نامه، صدور حکم اعدام رامین حسین‌پناهی را محکوم کرده‌اند. همچنین بالغ بر ۳۲ تن از نمایندگان پیشین مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، طی نامه‌ای به رییس دستگاه قضایی ایران، خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین‌پناهی شده‌اند و ۲۴ نهاد فعال مدنی و حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای خواهان لغو فوری حکم اعدام این فعال سیاسی هستند.

‎سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدام فوری علیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی کرد ایرانی شد. بر اساس این اطلاعیه حکم صادر شده برای رامین حسین‌پناهی به دنبال یک محاکمه به شدت ناعادلانه و به دنبال چهار ماه «ناپدیدشدن اجباری» صادر شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید