رامین حسین‌پناهی به زندان رجایی‌شهر منتقل شد

رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، شامگاه گذشته، تحت تدابیر شدید امنیتی از زندان مرکزی سنندج به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه دوشنبه ۲۲ مرداد، رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، تحت تدابیر شدید امنیتی و بدون اطلاع قبلی به وکیل یا خانواده وی، به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

منابع آگاهی به کمپین، خبر داده‌اند که به دلیل جو امنیتی موجود در سنندج امکان اجرای حکم این زندانی سیاسی وجود نداشت، بنابراین ماموران امنیتی، رامین حسین‌پناهی را برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی‌شهر منتقل کرده‌اند.

کمپین پیش از این خبر انتقال رامین حسین پناهی به مکانی نامعلوم را منتشر کرده‌بود.

یک منبع مطلع به کمپین گفت:‌ «ظهر سه‌شنبه ۲۳ مرداد، مسئولان زندان مرکزی سنندج طی تماسی به خانواده حسین‌پناهی اطلاع دادند “رامین حسین‌پناهی به تهران منتقل شده‌است”.»

امجد حسین‌پناهی برادر رامین حسین‌پناهی در توئیتر شخصی‌اش در این خصوص نوشت: «جان رامین در خطر است. به گفته مسئولان قضایی کردستان، رامین حسین‌پناهی شب گذشته به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است، قبلا خبر داشتیم که قصد دارند، خارج از کردستان اعدامش کنند. به نظر می‌رسد، رامین حسین‌پناهی را برای اجرای حکم اعدام به تهران منتقل کرده‌اند.»

برادر این زندانی سیاسی به کمپین گفت: «رامین را شب گذشته به بهانه درمان از بند خارج کردند، اما اکنون مشخص شد که وی را به زندان رجایی‌شهر منتقل کرده‌اند و ما به شدت نگران اجرای حکم برادرم هستیم.»

یکی از فعالان مدنی در شهر سنندج در این مورد گفته‌بود: «وضعیت منطقه کردستان به دلیل درگیری‌های نظامی، امنیتی است و جمهوری اسلامی معمولا در این مواقع برای آرام کردن جو، دست به اعدام می‌زند، سایت‌های سپاه و اطلاعات در هفته‌های اخیر هر روز یک مطلب در توجیه حکم اعدام رامین منتشر می‌کردند تا افکار عمومی را برای اجرای حکم آماده کنند.»

به باور برخی ‎فعالین مدنی و سیاسی و تنی چند از وکلا، انتشار اخیر مقالات و خاطرات‌ فرمان جهاد روح‌الله خمینی در کردستان از طریق وب‌سایتهایی مانند قوه‌ی قضائیه و درخواست خانواده‌های اعضای سپاه پاسداران مبنی بر اجرای حکم‌ اعدام رامین حسین‌پناهی، به دستور ارگانهای امنیتی جهت بسترسازی اجرای حکم صورت می‌گیرند.

رامین حسین پناهی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۹۶ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق بغی” محاکمه و به اعدام محکوم شد، حکم اعدام این زندانی سیاسی اواخر فروردین‌ماه سال جاری توسط دیوان عالی کشور نیز تائید و سپس به واحد اجرای احکام ابلاغ شد.

‎رامین حسین‌پناهى، فعال سیاسی کُرد، ٢ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز انفرادى و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی ٩۶ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم مجددا به تایید رسید و جهت اجرای حکم به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شد.

‎حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرد و وکیل این زندانی سیاسی کُرد نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه می‌دانست.

‎در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ۳ تن از کارشناسان سازمان ملل، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود برای بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

‎در همین رابطه تاکنون بیش از ده هزار تن از شهروندان، فعالان مدنی و سیاسی با امضای طومار و نامه، صدور حکم اعدام رامین حسین‌پناهی را محکوم کرده‌اند. همچنین بالغ بر ۳۲ تن از نمایندگان پیشین مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، طی نامه‌ای به رییس دستگاه قضایی ایران، خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین‌پناهی شده‌اند و ۲۴ نهاد فعال مدنی و حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای خواهان لغو فوری حکم اعدام این فعال سیاسی هستند.

‎سازمان عفو بین‌الملل هم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدام فوری علیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی کرد ایرانی شد. بر اساس این اطلاعیه حکم صادر شده برای رامین حسین‌پناهی به دنبال یک محاکمه به شدت ناعادلانه و به دنبال چهار ماه «ناپدیدشدن اجباری» صادر شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید