عبدالله بزرگزاده سربازی به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شد

عبدالله بزرگ زاده سربازی، فعال مدنی اهل ایرانشهر که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ درجریان تجمع مسالمت‌آمیز حمایت از دختران این شهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شد.

براساس گزارش کمپین فعالین بلوچ، عبدالله بزرگزاده روز یکشنبه ۲۱ مرداد از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شد.

وی تاکنون پس از انتقال به بند قرنطینه زندان زاهدان، تماسی با خانواده نداشته است.

پیش تر گزارش شده بود، عبدالله بزرگزاده سربازی در بازداشتگاه ایرانشهر مورد ضرب و شتم و شکنجه روحی و جسمی قرار گرفته است.

سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن  پیش تر طی بیانیه ای از مقامات ایرانی خواسته بود، فورا عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، فعال مدنی بلوچ، را آزاد کنند.

در قسمتی از بیانیه عفو بین الملل آمده ، مطابق قوانین بین‌المللی این بازداشت غیرقانونی و خودسرانه است زیرا عبدالله بزرگ‌زاده سربازی تنها به خاطر شرکت در یک تجمع مسالمت‌آمیز در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان در حمایت از زنان و دختران قربانی آزار جنسی و در اعتراض به مصونیت عاملان خشونت‌ جنسی مورد هدف نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

در هفته های گذشته سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان ویدیویی از اعترافات عبدالله بزرگزاده و ۶ نفر از افرادی که پس از تجمع روز یکشنبه ۲۷ خردادماه در حمایت از دختران ایرانشهر بازداشت شده بودند، منتشر کرد.

هویت برخی از این افراد عبدالله بزرگزاده سربازی، یاسر شهنوازی، پریسا شهنوازی، ساله با نام مستعار پروک، عبدالحکیم مزارزهی اهل خاش دانشجو کاردانی برق از دانشگاه فنی شهید باهنر زاهدان، ۵. محمد امین گرگیج، عنوان شده بود.

شهروندان ایرانشهر در روزهای یکشنبه ۲۷ خرداد در مقابل فرمانداری و سه شنبه ۲۹ خرداد در مقابل مسجد نور تجمعات اعتراضی برگزار کرده بودند.

این تجمعات پس از آن صورت گرفت که روز جمعه مولوی محمد طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر از ربایش ۴۱ دختر در این شهرستان و تجاوز به آنها خبر داد.

مولوی طیب ملازهی، امام جمعه ایرانشهر، درباره منبع آمار ۴۱ نفری که در خطبه‌ نماز جمعه خود به آن اشاره کرده گفته است این رقم آخرین آماری است که «اداره آگاهی ایرانشهر» براساس اعترافات فرد دستگیر شده به خانواده یکی از قربانیان داده است.

انتشار این خبر با واکنش‌های گسترده در رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد و پس از آن مقامات امنیتی و قضایی ایران جزییات دیگری از این رخداد را اعلام کردند.

شهرستان ایرانشهر در استان سیستان وبلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع شده است. شهرستان ایرانشهر حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و اکثریت ۹۰ درصدی ساکنان آن را ایرانیان اهل سنت تشکیل می‌دهند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید