کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل موج اخیر اعدام و شمار زیاد اعدام‌های مخفی در ایران را محکوم کردند

گزارشگران ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران و اعدام‌های فراقضایی، افزایش شدید اعدام‌ها در ایران در هفته‌های اخیر را محکوم کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «احمد شهید» و «کریستف هاینز»، گزارشگران ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران و اعدام‌های فراقضایی، در بیانیه‌ای که روز جمعه ۸ مه ۲۰۱۵ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴) در ژنو منتشر کردند، افزایش شدید اعدام‌ها در ایران در هفته‌های اخیر را محکوم کردند.

گفته شده منابع رسمی در بسیاری از موارد اعدام‌ها را اعلام نکرده‌اند و نام زندانیان اعدام شده نیز منتشر نشده است.

به گزارش «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران»، «احمد شهید» تاکید کرد: “زمانی که دولت ایران حتی از اعلام میزان واقعی اعدام‌های انجام شده سر باز می‌زند، به شدت به کرامت انسانی و هم حقوق بین‌المللی حقوق بشر بی احترامی می‌کند.”

بنا به گزارش‌ها، در فاصله ۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۵ (۲۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴)، دست‌کم ۹۸ زندانی اعدام شده‌اند که میانگین بیش از ۶ اعدام در روز را نشان می‌دهد. با این موج اخیر اعدام‌ها، مجموع اعدام‌های انجام شده از ۱ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۱ بهمن ۱۳۹۳) تاکنون، به ۳۴۰ مورد رسیده است که در میان آنها شش زندانی سیاسی و هفت زن بوده‌اند.

«کریستف هاینز» نیز گفته: “ما از افزایش اخیر در شمار اعدام‌ها که با وجود تردیدهای جدی در مورد موازین محاکمه عادلانه رخ داده، نگران هستیم. بسیاری از زندانیان اعدام شده در این مدت به جرایم مربوط به مواد مخدر متهم بودند که در آنها قتل عمد رخ نداده و لذا در ردیف «جرایم بسیار مهم» قرار نمی‌گیرند.”

این کارشناسان مستقل به گزارش‌های مربوط به اعدام در برابر دیدگان مردم (۱۵ مورد در سال ۲۰۱۵) نیز توجه ویژه‌ای نشان دادند. به بیان این کارشناسان: “اعدام در برابر دیدگان مردم تاثیری غیرانسانی بر قربانی و شاهدان اعدام دارد و ماهیت ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرکننده مجازات اعدام را تقویت می‌کند.”

این دو گزارشگر ویژه از دولت ایران خواستند به درخواست‌های رو به رشد نظام حقوق بشر سازمان ملل برای توقف اعدام توجه نشان دهد و اجرای مجازات اعدام را با هدف الغای کامل آن معلق کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید