نسرین ستوده وکیل دادگستری دست به اعتصاب غذا زد

نسرین ستوده فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین از روز جاری دست به اعتصاب غذا زد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری که از روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، در بازداشت به سر می‌برد با انتشار نامه‌ای به دلیل عدم رسیدگی به درخواست‌هایش در زندان، از ۳ شهریور ۹۷ اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، می‌گوید:« نسرین پس از مکاتبات و هشدارهای متعدد و عدم رسیدگی به درخواست‌هایش در زندان از امروز صبح سوم شهریور ۹۷ دست به اعتصاب غذا زد.»

گفتنی است نسرین ستوده، با انتشار نامه‌ای که در فیس‌بوک رضا خندان منتشر شده‌است اعتصاب غذای خود را اعلام کرد و در بخشی از نامه‌اش خطاب به هم‌میهنان خود نوشت: «از آنجا که تاکنون کلیه‌ی مکاتبات اینجانب با مسئولان بی‌نتیجه مانده است، ناگزیر در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانم از تاریخ ۹۷/۶/۳ دست به اعتصاب غذا می‌زنم. به امید استقرار قانون و عدالت در کشور عزیزمان ایران»

متن نامه نسرین ستوده را بخوانید:

هم‌میهنان گرامی!
متعاقب بازداشتم از دو ماه پیش، ماموران وزارت اطلاعات در اقدامی غیرقانونی نه تنها مبادرت به بازداشت شهروند فرهیخته، آقای دکتر فرهاد میثمی نمودند بلکه با تفتیش منزل اینجانب و بستگان و دوستان در صدد کشف! نشان‌های سینه‌ی اعتراض به حجاب اجباری برآمدند.
ماموران مربوطه وقتی در تفتیش منزل خواهر همسرم موفق به یافتن چیزی نشدند، در آخرین لحظه رسیور ماهواره‌ی آنها را به یغما یردند.
از آنجا که تاکنون کلیه‌ی مکاتبات اینجانب با مسئولان بی‌نتیجه مانده است، ناگزیر در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانم از تاریخ ۹۷/۶/۳ دست به اعتصاب غذا می‌زنم.
به امید استقرار قانون و عدالت در کشور عزیزمان ایران
نسرین ستوده
شهریور / ۹۷

پیام درفشان یکی از وکلای نسرین ستوده معتقد است که بازداشت موکلش به دلیل صدور حکم غیابی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب است.

پیام درفشان پیش‌تر گفته بود: «در مراجعه‌ای که بهزادی وکیل دیگر ستوده به دادسرای اوین داشت، گفته شده که وی به دلیل حکم غیابی صادره توسط قاضی پرونده، جلب و زندانی شده است. به دنبال این موضوع، وکیل ستوده درخواست واخواهی می‌کند و طبق قانون پس از درخواست واخواهی، دادگاه باید قرار وثیقه صادر و متهم را تا زمان صدور حکم قطعی آزاد کند.»

گفتنی است ۶۰ نماینده پارلمان اروپا اخیرا در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با ابراز نگرانی عمیق از ادامه بازداشت نسرین ستوده، دارنده جایزه ساخاروف و فعال حقوق بشری، خواستار آزادی بی‌قیدوشرط او شدند.

نسرین ستوده به دلیل فعالیت‌های خود در زمینه حقوق بشر سال ۲۰۱۲ میلادی، همراه جعفر پناهی برنده جایزه ساخاروف از پارلمان اتحادیه اروپا شد.

شایان ذکر است، عفو بین‌الملل نیز پیش‌تر با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به بازداشت این وکیل دادگستری هشدار داده‌بودند.

عفو بین‌الملل گفته‌بود: «بازداشت نسرین ستوده، یکی از وکلای برجسته مدافع حقوق بشر، یک حمله بی‌رحمانه به مدافعان حقوق بشر شجاع و توانمند در ایران است.»

رضا خندان چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ از بازداشت نسرین ستوده به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام خبر داده‌بود.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر پیش‌تر، در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری،۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت الخروجی از کشور محکوم شد. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت تقلیل یافت. این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پس از تقریبا ۳ سال حبس در روز ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

وی بر اساس رای دادگاه به مدت ۱۰ سال از وکالت محروم بود، اما این وکیل اعلام کرد از آنجا که صدور حکم محرومیت از وکالت وی در صلاحیت دادگاه انقلاب نبوده و بر اساس ماده هفده قانون استقلال وکلا، هیچ دادگاهی جز دادگاه انتظامی وکلا قادر به تعلیق یا لغو پروانه وکیلی نیست، او به وکالت خود ادامه خواهد داد پس از آن در زمستان سال ۱۳۹۳ معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای اوین به عنوان شاکی خواستار ابطال پروانه وکالت خانم ستوده از سوی دادگاه انتظامی وکلا شد. خانم ستوده طی چند جلسه دادگاه از سوی دادگاه انتظامی وکلا به تعلیق پرونده وکالتش به مدت سه سال محکوم شد.

وی در نهایت پس از سپری کردن سه سال زندان روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل