اسامی برخی بازداشت شدگان اعتراضات ۱۱ مردادماه/ ویدئو

در جریان برگزاری اعتراضات سراسری ۱۱ مردادماه سال جاری، شمار زیادی از شرکت‌کنندگان این تجمعات، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان‌های  تهران  بزرگ(فشافویه) و قرچک ورامین منتقل شدند.

بر اساس گزارش‌های ارسالی به کمپین بیشتر این بازداشت‌ها، حد فاصل پارک دانشجو و خیابان حافظ در تهران انجام شده و معترضان پس از دستگیری از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی به بازداشتگاه وزرا منتقل شده اند.

خانواده‌های بازداشت شدگان روز ۱۲ مرداد برای پیگیری وضعیت فرزندان خود، مقابل زندان اوین تجمع کردند و طبق این فایل تصویری که به سختی توسط یک شهروند خبرنگار تهیه و برای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ارسال شده است، اسامی برخی بازداشت شدگان (مرد) در آن عنوان و خبر از انتقال این افراد به زندان تهران بزرگ داده شده است.

گفتنی است خانواده‌های افراد بازداشتی تحت فشار نهادهای امنیتی در خصوص اطلاع رسانی از وضعیت  فرزندانشان هستند.

بیشتر افراد بازداشتی با اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام” مواجه شده‌ و کماکان از وضعیت برخی افراد بازداشتی اطلاعی مشخصی در دست نیست.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «تعداد این بازداشت‌شدگان بیش از ۵۰ نفر است و گفته می شود، زمان رسیدگی به پرونده این افراد مشخص نبوده و احتمال دارد مانند دراویش گنابادی از زندان مستقیما به دادگاه منتقل شوند.»

 اسامی برخی از بازداشت‌شدگان به استنادٍ ویدیو ارسالی به شرح زیر است:

فرشید سعیدی، محسن محسنی، محمد عزیزی، ناصر سفری، فرشید رستمی، داوود حاجی بابایی، …علی مراد، مجید رضایی، پوریا ناصری خواه، محمود علی پناه، علیرضا قهرمانی، نادر فلاحتی، ناصر طالقانی

این اسامی از ویدئو ارسالی گرفته شده و احتمال دارد برخی اسامی به اشتباه عنوان شده باشد. از بازداشت‌شدگان زن اطلاع درستی در دست نیست.

کمپین پیش‌تر گزارش کرده بود “شهروندانی که در اعتراضات مردادماه بازداشت شده‌اند در شرایط بدی، در زندان نگهداری می‌شوند و بیشتر آن‌ها هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته‌اند.”

گفتنی است خانواده‌های افراد بازداشتی تحت فشار نهادهای امنیتی برای عدم اطلاع رسانی در مورد نزدیکان خود هستند و بیشتر افراد بازداشتی با اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام مواجه شده‌اند و کماکان از وضعیت برخی افراد بازداشتی اطلاع درستی در دست نیست.

منابع مطلعی به کمپین گفته‌اند: «در تهران، اکثر آقایان معترض بازداشتی به زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شده و خانم‌های بازداشتی که بیش از ۲۰ تن بوده‌اند به زندان قرچک (شهر ری) منتقل شدند.»

بنا بر گفته منابع مطلع کمپین، خانواده‌های این افراد به شدت نگران وضعیت بازداشتی‌ها و بستگان یا فرزندان خود هستند

اعتراضات مردادماه در کشور از شهرک صنعتی شاهپورجدید اصفهان در اعتراض به گرانی، افزایش تورم و قطعی مکرر برق آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر سرایت کرد.

طی این اعتراضات، بسیاری از شهروندان اصفهان، شیراز، مشهد، تهران، کرج و … به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را به وضعیت بد اقتصادی نشان دادند. نیروهای امنیتی در برخی از مناطق با معترضین به شدت برخورد کردند و برخی منابع خبری و همینطور ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌داد که نیروهای امنیتی و انتظامی به اجتماع کنندگان با پرتاب گازاشک‌آور و گلوله‌های رنگی پاسخ داده‌ و با خودورهای آب‌پاش سعی بر متفرق کردن مردم داشتند، تاکنون بیش از صدها تن از شهروندان در سراسر کشور بازداشت شده‌اند. بنا به گزارش خبرگزاری دولتی فارس تنها در گوهر دشت کرج بیش از ۲۰ تن بازداشت شدند و دست کم یک تن نیز کشته‌شد.

شامگاه جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات کرج با شلیک مستقیم گلوله افراد ناشناش کشته‌شد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هویت فرد کشته شده در گوهر دشت کرج که طی درگیری‌های شامگاه ۱۲ مرداد که به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شده‌بود، “رضا اوتادی” احزار کرد.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفته‌بود: «رضا اوتادی جمعه شب ۱۲ مرداد به ضربه گلوله نیروهای امنیتی به شهادت رسید و بر سر در مغازه پارچه فروشی پدر وی در میدان شهدای کرج خبر کشته شدنش درج شده‌است.»

عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای از مقامات ایران خواسته بود به حق مردم براى برگزارى تجمعات مسالمت آمیز احترام بگذارند و با همه تظاهرکنندگان به شکل انسانى و محترمانه برخورد کنند.

عفو بین الملل گفت: «ضرب و شتم تظاهرکنندگان را پایان دهید. از سلاح گرم به هیچ عنوان برای کنترل نظم عمومی و پراکنده کردن معترضین استفاده نکنید. خشونت توسط تعداد چند نفر نباید باعث شود که با کل تجمع به عنوان یک تجمع خشونت‌آمیز برخورد کنید. از استفاده از گاز اشک‌آور و سلاح‌هایی که گلوله‌های مشقی، پلاستیکی یا رنگی شلیک می‌کنند پرهیز کنید. استفاده از گاز اشک آور تنها زمانی مجاز است که سطح خشونت آنقدر بالا رفته باشد که دیگر راهی برای مهار تهدید به شکلی که فقط افراد خشونت‌گر را مستقیما هدف قرار بدهد، وجود نداشته باشد.

 از سلاح گرم مطلقا استفاده نکنید جز برای دفاع از خود و دیگران در برابر تهدید قریب الوقوع مرگ یا صدمات جدی و تنها در صورتی که سایر روش‌های مقابله برای دفع تهدید کافی نباشد.»

عفو بین‌الملل همینطور نسبت به بازداشت نادر افشاری و کشته شدن رضا اوتادی واکنش نشان داد.

نادر افشاری، فعال مدنی شامگاه چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ طی اعتراضات سراسری در گوهردشت کرج توسط ماموران امنیتی، بازداشت و ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ با قید وثیقه ۵۰میلیون تومانی، از زندان رجایی‌شهر کرج تا زمان برگزاری دادگاه به صورت موقت آزاد شده است.

زندان شهر ری (که به زندان قرچک نیز معروف است) سابقا یک مرغداری بوده است و در آنجا صدها زن که به جرایم خشن محکوم شده‌اند، در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی و بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. گزارش‌های دریافتی از این زندان حاکی از شیوع گسترده بیماری‌های عفونی، مصرف مواد مخدر و سطح بالای خشونت هم در بین زندانیان و هم توسط ماموران علیه زندانیان است.

زندان قرچک یا زندان قرچک ورامین یکی از زندان‌های ایران است که مخصوص نگهداری زندانیان زن با جرایم عمومی است. این زندان در بیابان‌های حوالی شرق تهران واقع شده که موقعیت جغرافیایی این زندان، شرایط را عملاً برای ملاقات خانواده‌های زندانیان با آن‌ها دشوار می‌سازد.

یادداشت یک روزنامه‌نگار و روایت دردناک او از زندان فشافویه را از اینجا بخوانید.

برای عضویت در تلگرام کمپین اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل