چهارتن از فعالین محیط زیستی در آتش‌سوزی مریوان جان باختند

روز جاری بر اثر آتش سوزی بخش هایی از جنگل های مریوان چهار نفر جان باختند و دو نفر دیگر مجروح شدند. هویت یکی از جان باختگان این حادثه “شریف باجور” احراز شده، وی از فعالین محیط زیستی و از اعضای هیئت مدیره “انجمن سبز چیا” بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز مورخ  سوم شهریور ماه ۹۷ پس از آتش سوزی بخش هایی از جنگل های مریوان چهار تن از شهروندان به نام های شریف باجور فرزند بایزید، امید حسین زاده فرزند احمد از اعضای انجمن سبز چیا و دو نفر از اعضای اداره محیط زیست مریوان به نام های محمد پژوهی فرزند احمد و رحمت حکیمی نیا فرزند امین که برای کمک به مهار کردن آتش آمده بودند، جان باختند.

طی این حادثه دو نفر دیگر نیز به نام‌های “مختار امین نژاد” ۳۳ ساله فرزند ابوبکر و “محمد مرادویسی” ۵۷ ساله فرزند احمد مصدوم شدند که محمد مرادویسی بر اثر شدت سوختگی با بالگرد به سنندج اعزام شده است.

یک شهروند ساکن مریوان به کمپین گفت: «بر روی اعضای امید حسین‌زاده و شریف باجور جراحات و جای ترکش بمب و مین مشاهدە شدە و فرماندار مریوان از انتقال جسدشان به پزشکی قانونی ممانعت کرده است.»

شریف باجور از فعالین شناخته شده محیط زیستی و از اعضای هیئت مدیره انجمن سبز چیا بود که چندین بار در خصوص بخاطر فعالیت ها و اقدامات محیط زیستی بازداشت و بازجویی شده بود.

یکی از اعضای انجمن سبز چیا در شهر مریوان بازداشت شد
شریف باجور فعال محیط زیست مریوانی آزاد شد

برخی از شاهدان عینی از کاهش سرعت اینترنت و حضور پرتعداد نیروهای امنیتی در سطح شهر مریوان خبر داده‌اند و به گزارشگر کمپین گفته‌اند: “سرعت اینترنت پس از انتشار خبر جان باختن این فعالان مریوانی و اعتراض مردم به حکومت به شدت پایین آمده و فضای شهر کاملا نظامی شده است.”

همزمان گفته شده «چهار کولبر مریوانی، ساعت ۳ بعد از نیمه شب گذشته، در مرز پنجوین به دام تله مینی افتادند. یکی از آنها کشته شده و سه کولبر دیگر به شدت مجروح شده‌اند.»

شهروندان مریوانی و فعالان مدنی و سیاسی و فعالین محیط زیست ساکن مریوان به اقداماتی از جمله “سوزاندن عمدی جنگل‌های بلوط و توپ باران گاه و بی‌گاه به بهانه حضور نیروهای احزاب کُرد مخالف حکومت و مین گذاری به بهانه مقابله با ورود نیروهای پیشمرگ و همچنین به بهانه مقابله با قاچاقچیان کالا توسط سپاه پاسداران” اعتراض داشته‌اند که در پی انتشار خبر جان باختن این چهار فعال مریوانی، شهروندان با حضور در خیابان‌های شهر مریوان همچنین نسبت به این اقدامات از سوی سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران طی سال های گذشته با تهدید برخی از فعالین مدنی و سیاسی اقدام به ترور این افراد کرده اند.

در آخرین مورد می‌توان به ترور اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی، زندانی محکوم به اعدام اشاره کرد.

ترور اقبال مرادی پدر زانیار مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در اقلیم کردستان عراق
پیام آمنه قادری همسر اقبال مرادی فعال سیاسی و مدنی/صوتی
نامه‌ی آتنا دائمی در محکومیت ترور اقبال مرادی پدر زانیار مرادی زندانی سیاسی محکوم به اعدام
نامه زینب جلالیان به زانیار مرادی در محکومیت ترور اقبال مرادی

در طی سال های اخیر بارها اعضای انجمن سبز چیا به دلیل فعالیت های خود از سوی نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته و بعضا نیز بازداشت شده اند.

انجمن سبز چیا در سال ۱۳۸۱ توسط شماری از فعالان محیط زیست مریوان تاسیس شد و پس از شش سال و در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت مجوز رسمی فعالیت از فرمانداری مریوان شد. این انجمن در سال ۱۹۹۳ و به پاس تلاش و کوشش در راستای فعالیت های زیست محیطی، فرهنگ سازی خودداری از شکار و فعالیت های مؤثر برای مهار آتش سوزی جنگل های زاگرس موفق به کسب جایزه ملی محیط زیست شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید