احتمال اعدام رامین حسین‌پناهی قوت گرفت

احتمال اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محبوس در انفرادی زندان رجایی‌شهر کرج طی ساعات آینده به شدت افزایش یافته‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام که در اعتراض به وضعیتش از یک‌شنبه ۴ شهریورماه ۱۳۹۷، در زندان رجایی‌شهر لب‌های خود را دوخت و دوشنبه ۵ شهریور به بند انفرادی منتقل شد، طی یکی از شب‌های آتی اعدام خواهد شد.

منابع محلی کردستان به کمپین خبر دادند “امشب مستندی بر علیه رامین حسین‌پناهی از شبکه استانی کردستان پخش شد و روز جاری هم به تلفن همراه بسیاری از شهروندان کردستان پیامکی بر ضد این زندانی سیاسی ارسال شد تا روند اعدام وی هر چه سریع‌تر فراهم شود و اذهان عمومی کردستان را برای اجرای حکم اعدام آماده کنند.”

یک منبع مطلع و نزدیک به خانواده حسین‌پناهی به کمپین می‌گوید: «با توجه به وقایع اخیر و منابعی که در دست داریم مطلع شدیم که متاسفانه جمهوری اسلامی قصد دارد رامین را طی یکی، دو شب آینده اعدام کند.»

امجد حسین‌پناهی فعال حقوق بشر و برادر رامین حسین‌پناهی روز جاری یک‌شنبه ۱۱ شهریور در گفتگویی اختصاصی به گزارشگر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی گفت: «رامین در انفرادی زندان رجایی‌شهر در وضعیت بغرنجی بسر می‌برد، او چندین بار از سوی ضیایی رئیس زندان و ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.»

وی در ادامه افزود: «عفونت کلیه رامین تشدید پیدا کرده و چندین بار در انفرادی خون‌ریزی کرده و تابحال دوبار بی‌هوش شده است.»

پیش‌تر ماموران امنیتی زندان رجایی‌شهر به رامین حسین‌پناهی، گفته‌بودند “اگر اعتصاب غذای خود را نشکند، اعدام می‌شود.”

گفتنی است خانواده حسین‌پناهی، دیگر بار در بیانیه‌ای از همه نهادهای حقوق بشری، مجامع بین‌المللی و مردم خواسته‌اند که با حمایت‌های مٶثر خود از اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی جلوگیری کنند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما خانوادەی حسین‌پناهی، در این شرایط اسف‌بار فریاد مظلومیت و دادخواهی خود را به گوش شما عزیزان می‌رسانیم چرا که هم اکنون تنها شما انسان‌های آزادی‌خواه می‌توانید صدای کسانی را که از بیداد و ستم نظام حاکم بر ایران به تنگ آمده‌اند را به گوش جهانیان برسانید.»

متن بیانیه خانوادەی رامین حسین‌پناهی را بخوانید:

فوری، جان رامین حسین‌پناهی در خطر جدی مرگ قرار دارد.
نهادهای حقوق بشری
مردم آزادی‌خواه

در حالی که رامین حسین‌پناهی برای رساندن صدای خود و ناعدالتی‌هایی که در حق وی صورت گرفته، هشت روزه با دوختن لب‌های خود دست به اعتصاب غذای خطرناک زده و هم اکنون در سلول انفرادی به شیوه ی قرون وسطایی زنجیر و تاکنون چندین مورد توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، همچنین امروز در حالی که رامین در وضعیت بد جسمی قرار دارد و از عفونت کلیه رنج و دچار خونریزی کلیه‌ها و دچار ضعف شدید شده و تاکنون دو بار از حال رفته است، توسط ضیایی مسئول زندان رجایی شهر کرج مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و بهش اعلام کردند که بزودی اعدام می‌شود.
طبق خبرهای که ما دریافت کردیم با ادامه اعتصاب غذای خطرناک رامین و ادامه شکنجه های مسئولان زندان، رامین اگر هم بزودی اعدام نشود، با خطر مرگ حتمی مواجه می‌شود.

بنابراین و با توجه به این واقعیت که دولت ایران آ‌مادەی‌ پذیرش هیچ یک از خواسته‌های قانونی رامین و وکلای رامین و خانواده ما نبوده و جهت حفاظت از جان رامین، ما خانواده‌ی حسین پناهی، یک بار دیگر از کلیه‌ی نهادها و مجامع بین‌المللی و از جملە شما انسان‌های آزادیخواه، خواستاریم که با حمایت جدی و مٶثر از وقوع یک فاجعه‌ی دیگر ممانعت به عمل آ‌ورید.
ما خانوادەی حسین‌پناهی، در این شرایط اسف‌بار فریاد مظلومیت و دادخواهی خود را به گوش شما عزیزان می‌رسانیم چرا که هم اکنون تنها شما انسان‌های آزادی‌خواه می‌توانید صدای کسانی را که از بیداد و ستم نظام حاکم بر ایران به تنگ آمده‌اند را به گوش جهانیان برسانید.

«با سپاس و درودها، خانوادەی رامین حسین‌پناهی»

رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، یکشنبه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۷، در زندان رجایی‌شهر در اعتراض به وضعیتش همراه با اعتصاب غذا، لب‌های خود را دوخت و دوشنبه ۵ شهریور در حالی که به شدت بیمار بود به انفرادی منتقل شد.

این زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، دلایل اعتصاب غذایش را در نامه‌ی به مسئولان زندان رجایی‌شهر این‌گونه بیان کرده‌است: «درخواست اعاده دادرسی، درخواست تشکیل مجدد دادگاه، تفکیک جرایم بر اساس ماده ۷ آیین نامه تفکیک سازمان زندان‌ها و بازگردانندش به زندان مرکزی سنندج.»

در خواست عفو بین‌الملل نروژ برای درخواست کمک به رامین حسین پناهی

‎رامین حسین‌پناهى، فعال سیاسی کُرد، ٢ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از ۲۰۰ روز انفرادى و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی ٩۶ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم مجددا به تایید رسید و جهت اجرای حکم به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شد.

‎حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که وی تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرد، همچنین وکلای این زندانی سیاسی کُرد نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه می دانستند.

‎در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ۳ تن از کارشناسان سازمان ملل، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود برای بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

‎در همین رابطه بیش از ده هزار تن از شهروندان، فعالان مدنی و سیاسی با امضای طومار و نامه، صدور حکم اعدام رامین حسین‌پناهی را محکوم کرده‌اند. همچنین تاکنون بالغ بر ۶٠ تن از نمایندگان پیشین مجلس، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، طی نامه‌ای به رییس دستگاه قضایی ایران، خواستار توقف حکم اعدام رامین حسین‌پناهی شده‌اند و می‌توان گفت تمامی نهادهای حقوق بشری با انتشار بیانیه‌‌هایی خواهان لغو فوری حکم اعدام این فعال سیاسی هستند.

‎سازمان عفو بین‌الملل نیز با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اقدام فوری علیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی کُرد ایرانی شده است، در بیانیە این سازمان بین‌المللی آمدە است “مورد رامین حسین‌پناهی یکی از حوادث ناگوار و نفس‌گیر عدالت از آغاز تا اکنون بودە است. (رامین) بعد از شکنجە‌های فراوان کە آثار آن در هنگام حضور در دادگاە روی بدنش مشخص شد در یک دادگاه نا عادلانە بە اعدام محکوم شد.”

سازمان عفو بین‌الملل مورد دادرسی و دادگاهی رامین حسین پناهی را “خیانت کامل بە پروسە عدالت نامید” و افزوده “رامین حسین پناهی در دوران بازجویی از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانوادەش و همچنین از دسترسی بە جزئیات پروندەاش محکوم بودە است.”عفو بین الملل با انتقاد شدید از نیروهای امنیتی برای فشار بر رامین حسین پناهی برای شرکت در اعترافات تلویزیونی میگوید “ما از مقامات ایران میخواهیم (کە با اعدام رامین حسین پناهی) کە نهایت انکار حقوق بشر است فهرست کارهای نقص کنندە حقوق بشری خود را کامل نکنند.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید