شمار افراد بازداشتی شهروندان مریوان افزایش یافت

روز جاری در پی اعتصاب عمومی در شهرهای کُردنشین، شماری از شهروندان مریوان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، چهارشنبه ۲۱ شهریور۱۳۹۷ در پی اعتصاب عمومی در برخی شهرهای کردنشین ایران، در اعتراض به اعدام سه زندانی سیاسی کُرد زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی و حمله موشکی سپاه پاسداران به احزاب کُردی شکل گرفت و شماری از شهروندان مریوان از جمله سوران دانشور، مسلم بهرامی، آرام فتحی، محمد ازکات، دلیر روشن، احمد تبیرە و نیشروان رضایی بازداشت و به مکان نامعلومی شدند.

هر چند کمپین پیش از این خبری از بازداشت شهروندان مریوان منتشر کرده بود اما بنا به گزارش منابع محلی شمار افراد بازداشتی رو به افزایش است.

گفتنی است ظهر امروز ۲۱ شهریور ماه ۹۷، خالد حسینی، مظفر صالح نیا  و مختار زارعی، نیز که توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند، از سوی دادسرای سنندج به اتهام تبلیغ برای اعتصاب عمومی در شهر سنندج، تفهیم اتهام شده و با تعیین قرار وثیقه به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند.

صبح امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور۱۳۹۷ براساس گزارش های ارسالی به کمپین و همچنین براساس انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی، اعتصاب عمومی در برخی شهرهای کردنشین ایران، در اعتراض به اعدام سه زندانی سیاسی کُرد زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی و حمله موشکی سپاه پاسداران به احزاب کردی آغاز شد.

برخی وب سایت‌های حقوق بشری از بازداشت‌ فعالان‌ مدنی در دیگر شهرهای کردنشین از سوی نیروهای امنیتی خبر داده‌اند.

گزارش شده، شهرهای سنندج، بانه، سقر، پاوه، جوانرود، بوکان، مریوان، اشنویه، کرمانشاه و مهاباد به اعتصاب عمومی پیوسته‌اند. نیروهای امنیتی در مهاباد مغازه‌هایی را که به اعتصاب عمومی پیوسته‌اند علامت‌گذاری کرده‌اند.

برخی از شاهدان عینی از کاهش سرعت یا قطعی اینترنت و حضور پرتعداد نیروهای امنیتی در برخی شهرهای کردنشین  خبر داده‌اند و به گزارشگر کمپین گفته‌اند: “سرعت اینترنت پس از اعتصابات و اعتراض مردم به حکومت به شدت پایین آمده و فضای شهرها کاملا نظامی شده است.”

سحرگاه روز شنبه ۱۷ شهریور حکم اعدام زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی در یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران در تهران  به اجرا در آمد. در همان روز حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران انجام شد که در این حمله دست کم ۱۶ تن کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید