یک کاسبکار اهل بانه با شلیک مسقیم گلوله کشته شد

شامگاه روز گذشته، زانا محمدی، کاسبکار اهل بانه با شلیک مستقیم گلوله از سوی نیروهای امنیتی در مریوان کشته شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زانا محمدی، فرزند اسماعیل، اهل بانه، شامگاه روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه، هنگام تردد با خودروی شخصی خود در مسیر “سرشیو” به “مریوان” با شلیک مستقیم گلوله از سوی نیروهای سپاهِ منطقه، در نزدیکی سد “گاران” کشته شد.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «شب گذشته حوالی ساعت ۱۱:۳۰، نیروهای امنیتی در نزدیکی سد “گاران” از توابع مریوان، خودروی شخصی این کاسبکار اهل بانه را به ظن حمل کالای قاچاق هدف تیراندازی خود قرار دادند.»

این منبع افزود: «زانا محمدی پس از اصابت گلوله در دم جان سپرد و پیکر وی به بیمارستان بوعلی مریوان و سپس به سردخانه این شهر منتقل شد.» گفته شده این اتفاق در حالی روی داد که وی هیچگونه کالای قاچاقی، به‌ همراه نداشت.

هر ساله شمار زیادی از کولبران و کاسبکارانی که در مناطق مرزی کردنشین از سوی نیروهای امنیتی یا هنگ مرزی هدف شلیک مستقیم گلوله قرار گرفته یا از ارتفاعات سقوط می‌کنند، کشته می‌شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های حقوق بشری کردستان ایران طی سال گذشته (۹۶) دست کم ۲۲۷ کولبر کشته و زخمی شده‌اند.

تعدادی از این کولبران توسط شلیک مستقیم نیروهای مرزی و انتظامی کشته یا به دلیل عبور از مسیرهای صعب‌العبور دچار سانحه شده‌اند.

از مجموع ۲۲۷ کولبری که قربانی شده‌اند، دست‌کم ۷۳ تن کشته و ۱۵۴ کولبر زخمی شده‌اند. عمده‌ی این کولبران در اثر شلیک نیروهای مرزبانی آسیب‌های جدی دیده‌اند و‌ عده‌ای هم دچار مخاطرات طبیعی، گیرافتادن در سرما و برف، سقوط از ارتفاعات و بلندی‌ها شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید