بازداشت ۴ تن از شهروندان بهایی در شیراز

۴ تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز طی روز گذشته و امروز از سوی نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت “نوید بازماندگان”، “بهاره قادری”، “احسان محبوب راه‌وفا” و “الهه سمیع‌زاده” از شهروندان بهایی ساکن شیراز که از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند برای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «این افراد سالها در حوزه ‎محیط زیست فعالیت داشتند و پیش‌تر نیز بارها از سوی نهادهای امنیتی شیراز تهدید به احضار و بازداشت شده بودند.»

این منبع افزود:‌ «نوید بازماندگان و بهاره قادری یک دختر ۵ ساله مبتلا به سرطان دارند که عصر روز گذشته، شنبه بازداشت شدند، خانم سمیع زاده هم روز گذشته دستگیر شد و امروز (یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷) صبح هم احسان محبوب از شهروندان بهایی ساکن شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) منتقل شد.»

گفتنی است جمعه ۲۶ مردادماه سال جاری نیز شش تن از شهروندان بهایی شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

کوروش روحانی، نگار میثاقیان، محبوب حبیبی، درنا اسماعیلی، پژمان شهریاری، هومن اسماعیلی شش شهروند بهایی ساکن شیراز توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (پلاک ۱۰۰ ) منتقل شدند. گفته شده نگار میثاقیان، هومن اسماعیلی و درنا اسماعیلی پس از ساعاتی بازجویی به صورت موقت آزاد شدند، اما تا لحظه تنظیم این گزارش از سایر افراد بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

این شهروندان بهایی، جزو ۲۴شهروند بهایی بودند که ۲۶ مردادماه در حین برگزاری یک مراسم مذهبی در باغی در شیراز متعلق به کوروش روحانی بازداشت شده‌بودند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی مدعی شد کسی برای مذهب بهاییت و یا اعتقاد نداشتن به خدا به زندان نمی‌رود که در حال حاضر بهاییان، نوکیشان مسیحی و کسانی که به دلیل اعتقاد شخصی مطلبی را بر خلاف اعتقادات اسلامی در فضای اجتماعی نوشته‌اند بازداشت و به حکم‌های سنگین محکوم شده‌اند. علاوه بر اینکه بسیاری از بهاییان فقط به دلیل مذهب‌شان شغل خود را از دست داده‌‌اند، محروم از تحصیل شده‌اند، اموالشان مصادره شده و یا حتی کشته شدند. ادعاهای آقای ظریف خلاف آنچه در چهل سال اخیر صورت گرفته را نشان می‌دهد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید