عباس لسانی به دادگاه انقلاب احضار شد

عباس لسانی، یکی از فعال مدنی سرشناس ساکن اردبیل، از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس احضاریه‌ای که روز یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷  از طریق  پیامک به‌دست عباس لسانی فعال ترک (آذربایجانی) رسیده است، این فعال مدنی دو روز فرصت دارد تا در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز حضور یابد.

آقای لسانی در این خصوص گفته: “به رغم چشم پوشی از تأخیر در زمان‌ احضار و نیات پشت پرده نامیمون احضارکنندگان در انتخاب زمان ارسال پیامک و همچنین زمان برگزاری جلسه دادگاه که مصادف با هشتم ماه محرم می‌باشد، به دلیل عدم ارسال احضاریه با برگ کاغذ رسمی و ابلاغ قانونی در زمان و مکان مورد نظر در دادگاه حاضر نخواهند شد”.

عباس لسانی، روز دوشنبه ۱۱ تیر۱۳۹۷ در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده در آذربایجان در محل کارش از سوی ماموران اداره اطلاعات بازداشت و در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تامین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

هر ساله طی برگزار این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی ترک (آذری) از سوی نیروهای امنیتی  به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی  بازداشت می شوند.

عباس لسانی، فروشنده مواد غذایی و ۵۵ ساله، از فعالان مدنی شهر اردبیل است که به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در زمینه حقوق قومی شهروندان ترک‌ مانند مبارزه با تبعیض‌های قومیتی و مبارزه برای رسمی شدن زبان ترکی فعالیت می‌کند و تا کنون چندین بار بازداشت و زندانی شده است.

این فعال مدنی که در سال ۱۳۹۴ به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده بود، پس از سپری کردن مدت حبس در زندان‌های اردبیل و شیراز پنجم خرداد ماه ۱۳۹۵ آزاد شد.

اصل‏ بیست و هفتم قانون اساسی ایران تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، را  آزاد اعلام کرده است‏.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

مطالب مرتبط:

عباس لسانی و رقیه علیزاده تبرئه شدند

جلسه رسیدگی به اتهامات عباس لسانی و همسرش برگزار شد

آزادی عباس لسانی به قید وثیقه

اعتصاب غذای عباس لسانی به همراه ۱۱ زندانی دیگر

تبعید عباس لسانی فعال آذربایجانی به شیراز

احضار رقیه علیزاده همسر عباس لسانی فعال آذربایجانی به دادگاه + احضاریه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید